Június hetedikén reggel az épülő iváncsai akkumulátorgyár több száz dolgozója lépett sztrájkba, és blokkolta a gyár felé vezető utat, amiért az alvállalkozó-munkáltató nem fizette ki őket. A HVG már májusban arról cikkezett, hogy az SK On Hungary körüli bonyolult céghálóban kis magyar alvállalkozók maradtak kifizetetlenül, a helyi beszámolók szerint pedig a sztrájkoló munkások már április óta nem kapták meg a bérüket. A Szabad Európa a sztrájk napján arról számolt be, hogy még baleset is volt a gyárban, amelynek következtében „valamilyen anyag” került a levegőbe, és többtucatnyian lettek rosszul.
Az eset külön érdekessége a történteket övező információhiány és csönd.
Amikor először került az útlezárásról szóló hír a megyei lapokba, még alig lehetett valamit tudni róla. A balesetről még a vegyipari szakszervezeti vezetőnek, Székely Tamásnak sem volt információja a hír nyilvánosságra kerülésekor, és valószínűleg nem is lehetett, mivel – ahogy azt később az ATV-ben is elmondta – a gyár még nem termel, tehát a balesetet szenvedők nem is a vegyiparban, hanem az építőiparban dolgoztak. Molnár Tamás, Iváncsa polgármestere a Szabad Európa kérdésére azt válaszolta, hogy az önkormányzatnak nincsenek információi az ügyről, és a térség fideszes országgyűlési képviselője, Dr. Mészáros Lajos sem kívánt nyilatkozni az ATV-nek. Az Országos Mentőszolgálat sem értesült hivatalosan a mérgezéses balesetről, habár a rendőrség később megerősítette, hogy nyomozást rendeltek el az ügyben.
Ezt a kínos csöndet és az információk lassú terjedését Iváncsára érkezve mi is hamar megtapasztaltuk. Az akkumulátorgyár dolgozóival beszélgetni majdhogynem lehetetlennek bizonyult.
Egynapos ottlétünk alatt csupán három dolgozóval sikerült szóba elegyednünk, kettejükkel a gyár előtti büfénél, egyikőjük pedig épp hazafelé tartott. A gyárba céges busszal érkező, munkásszállón élő dolgozókkal másképp aligha lehetett volna kapcsolatba lépni, mivel tartanak a retorzióktól. A legtöbb, amivel „információként” szembesültünk, éppen az információhiány nyomasztó légköre volt.
Arról, hogy mi történik az akkumulátorgyárakon belül, az üzemek környékén lakókkal és az azokban dolgozó munkásokkal még március elején beszélgettünk a Mérce Podcastjában,Czirfusz Mártonnal, a Periféria központ munkatársával és Helyzet Műhely tagjával, aki az év elején jelentetett meg egy tanulmányt a témában, valamint a Mérce két újságírójával. Bogatin Bencével, aki az elmúlt hetekben többször is járt Debrecenben akkumulátorgyár-ellenes tüntetéseken, és Csengel Karinával, aki a kormány és az ellenzék által egyaránt példaként hivatkozott gödi Samsung-gyár ügyét a magyar sajtóban egyedülálló módon évek óta figyelemmel kíséri.
Az adás elérhető a Lahmacun rádió archívumában, a Spotify-on, a Google Podcasten és az Anchoron.
Első benyomásunk Iváncsa főterén, hogy az alig háromezer lakosú faluban késő délelőtt is feltűnően nagy az áthaladó forgalom, és hogy a NER nemzeti világának falát végleg áttörte a globális kapitalizmus.
Az út egyik oldalán a polgármesteri hivatal áll, rajta nemzeti lobogó, vele srégen szemben az egyik koreai étterem. A hivatal előtt egy nemzeti érzelmű, dolmányos úriember járkál fel-alá, miközben az étterembe dél-koreai vendégek érkeznek.
A betelepülő nemzetközi tőke láthatóan Iváncsára se hozta el a nyitottság szellemét: az étteremnél csak koreaiakat látunk, az út „nemzeti oldalán” pedig lehajtott fejjel dolgoznak az önkormányzat alkalmazottai és közmunkásai, és néha-néha bámuló pillantásokat vetnek ránk, belföldi idegenekre. A Dunaújvárostól Iváncsára tartó buszon egy utas a polgármester keménykezűségére panaszkodott a mellette ülőnek. Erős kezdés.
A sztrájkról szóló híreket ottlétünk alatt több forrás is megerősítette. Egyikőjük egy Kárpátaljáról származó munkás, akibe a gyár felé gyalogolva botlottunk bele. Kérdésünkre azt is elmondta, hogy a „kábelesek” sztrájkoltak a minap. A sajtót szintén körbejáró balesetről semmit nem hallott, munkahelyével elégedett, a munkáltatója őt rendszeresen kifizeti. Tudomása szerint előző nap tárgyalások indultak a ki nem fizetett munkásokkal, amelyek eredményéről nincs tudomása. Kérdésünkre azt is elmondta, hogy be van jelentve (a Telex korábbi riportja szerint sokan dolgoznak bejelentetlenül a gyárnál).
Az általunk megkérdezett helyi lakók azt mondták, hogy a vendégmunkások érkezése nem rontott a közbiztonságon, de csodálkoznak azon, hogy a menekültellenes kormány „menekülteket” telepít az országba dolgozni. A helyiek nem a külföldiek jelenlétét fájlalják, hanem azt, hogy már a kezdetektől fogva nem kapnak semmiről érdemi információt, a gyárat is „suttyomban”, a covid alatt kezdték el fölhúzni. Egyikőjük azt is felveti, hogy bár ő „tanulatlan ember”, nehezen tudja elképzelni, hogy épp az segítene a klímaváltozáson, ha zöld területeket betonoznak le, elvezetik a helyi ivóvizet, és az autóiparnak termelnek akkumulátorokat ahelyett, hogy a helyi lakosságnak jutna több termőföld. A sztrájkról egyikőjük se tud többet a sajtóban megjelenteknél.
Továbbhaladva a gyár felé feltűnő, hogy több autó sorakozik az út szélén, tele utasokkal, lehúzott ablakkal. Nem tudni, hogy a sejtelmesen álldogáló autók látványa mindennapos-e, avagy a szerda reggeli útlezáró akció indokolta csupán jelenlétüket. Egy óra múlva már, mikor visszafelé tartunk, minden ilyen autó továbbállt.
A gyár melletti árokban habzó, kellemetlen szagú víz folyik.
A gyár maga nem a falu szerves része, szinte külön intézmény Iváncsa és az M6-os autópálya között. A településtől némi gyalogútra is esik, és a falu forgalmának nagy része is innen indul, vagy ide érkezik.
Az óriási épületegyüttessel szemközti büfében már sorakozik a sajtó. A büféstől azt is megtudjuk, hogy a tegnapi sztrájkolók borsodiak voltak. Szóba elegyedünk két melóssal. Ők sem hallottak balesetről, és hangsúlyozzák, hogy komoly biztonsági előírások vannak a munkahelyükön.
„Ha baleset lett volna, kizavartak volna minket a munkahelyünkről.”
Egyikőjük azt meséli, egyszer majdnem eltiltották a munkából hét napra, amiért nem megfelelően hordta a hevedert, majd hozzáteszi, hogy nem azért védi a munkáltatóját, mert jól megfizeti.
A falu központjába visszaérvén arra leszünk figyelmesek, hogy rendőrautó áll a polgármesteri hivatal előtt, két rendőrtiszt egy munkaruhát viselő férfival beszélget. Befut egy szirénázó mentő is a helyszínre, közvetlenül a hivatal előtt parkol le. Körülbelül tízperces beszélgetés után a mentőautó megfordul, majd a gyár és az autópálya felé veszi az irányt, ahonnan jött. Érdekes.
A sajtó munkatársai korábban többször keresték a polgármestert a sztrájk és a baleset hírével kapcsolatban, választ viszont nem kaptak. Mi is megkérdeztünk e-mailben, kapott-e információt a hivatala előtt álldogáló rendőröktől és mentősöktől a balesetről. Választ egyelőre mi sem kaptunk.
Százhalombattán találomra felkeresünk egy munkásszállót. A helyszínen láthatósági mellényben egy feltehetően dél-koreai származású férfi ügyel az udvaron, épp fölsegíti az udvaron bicikliző, orra bukó kisfiút. A szálló területén az elülső épület felújított állapotú, a hátsók azonban komorul lepukkantak. Koreai ételt szolgálnak föl egy asztalnál. Egy láthatóan magyar származású lakost arról kérdezzük, az SK On Hungarynél dolgozik-e. A válasz: „nem”. A válasznál beszédesebb a testbeszéd – lehajtott fej és lesütött szem. Később a távolból látjuk, ahogy kisbusszal érkeznek haza munkások a szálláshoz.
A gyár és a lakóhely között nem igazán láttunk olyan zugot vagy közösségi teret, ahol egymás közt, szabadon beszélgethetnének,
így mi sem tudtunk kapcsolatba lépni velük. És még ha szóba is elegyedtünk valakivel, a válasz előre borítékolható volt: nem tudjuk.
Itt senki nem tud semmiről.
Ha Ön az iváncsai akkumulátorgyárnál dolgozik, és elmondaná történetét, írjon nekünk az [email protected]! A levél tárgya legyen „iváncsai akkumulátorgyár”. Köszönjük!
Az SK On Hungary-nek e-mailben az alábbi három kérdést tettük fel. Ezek közül az utóbbira kaptunk csak választ, melyet változtatás nélkül közlünk.
- Önök tudnak-e arról, hogy június 8-án autók álldogáltak az út szélén? A cégnek van-e köze ehhez?
- Sikerült azóta megegyezni a sztrájkoló csoporttal?
- Milyen balesetről tudnak az elmúlt hétről?
Az SK On Hungary hivatalos válasza:
2023. május 30-án a Vilati Kft., az SK Eco Engineering (továbbiakban SKEE) partnere az SK On Hungary Iváncsa Gyáregység Elektródaépület tűzoltó berendezéseinek átvizsgálását végezte, így a Vilati Kft. egy munkása belépett az említett területre. Ezt követően a dolgozó szédülésre, fejfájásra és hányásra panaszkodott, ami miatt kórházban minden szükséges vizsgálatot elvégeztek rajta. A munkavállaló nem volt olyan állapotban, hogy külön kórházi kezelés vagy izolációs kezelés indokolt lett volna, így még aznap egy egyszerű kivizsgálással zárult az eset. Az érintett személy azóta is problémamentesen végzi a munkáját. Az a tény, hogy több tucat embert mérgeztek meg káros anyagokkal, nem igaz.
2023. június 5-én az illetékes hatóságok helyszíni szemlét tartottak, a katasztrófavédelmi hivatal pedig külön korrekciós intézkedést nem rendelt el a cégnél. A fenti körülmények és intézkedések ellenére a még biztonságosabb munkakörnyezet megteremtése érdekében az Elektróda épületbe belépő és onnan kilépő személyzet számára kiegészítő biztonsági oktatást tartanak, majd ezt követően megerősítik a biztonsági előírásokat, az irányítást és a felügyeletet. Ezen kívül, június 12-én 11:00 és 15:00 óra között levegőminőség tesztet (foglalkozás-egészségügyi mérés) is végzett egy foglalkozás-egészségügyi szakértő. A szakértő közvetlenül a mérés után azt az eredményt közölte, hogy „az ITM rendeletben meghatározott határértékeket meghaladó anyagokat a mérés és a tisztasági ellenőrzés során nem észlelték.” Az eredményekről szóló hivatalos jelentést várhatóan a jövő hét végén küldik el.