Mára több százfőssé duzzadt a futárok a KATA-törvény elleni tiltakozáskor alapított érdekvédelmi szervezete, a Futár Tagozat – számolt be róla a Szabad Európa. A céljuk, hogy létrehozzák az első futárszakszervezetet Magyarországon.
A Futár Tagozat egy, a KATA-tüntetések alatt létrehozott Facebook-csoportból nőtt ki – mondta el a lapnak Tóth Gergő csoport vezető. Mostanra már több száz tagjuk van, de több ezresre szeretnék növelni a taglétszámot.
„[A tagságot] pandás, woltos kollégákból, barátokból szedtük össze, és nekik is vázoltuk, hogy miről lenne szó, milyen érdekképviseletet kapnánk, milyen előnyökkel jár, ha benne vagyunk egy szakszervezetben, mert sajnos bárkit kérdeztünk, általában az jött le, hogy a szakszervezet az egy régi, letűnt korszaknak a maradványa”
– fogalmazott Szabó Richárd tagozat vezető.
Átvevőhelyeken, munka közben beszélgetnek kollégákkal, hogy meggyőzzék őket a szakszervezet előnyiről. Ha lenne szakszervezet, szerintük kiterjesztett balesetbiztosítást, vagy kedvezőbb adózási feltételeket is el lehetne érni. „[A]kkor tudunk érdemben felszólalni, ha együtt vagyunk és összefogunk” – fogalmazott Tóth Gergő.
Elmondták, hogy van olyan tagjuk is, aki ódzkodott a belépéstől, mert félt, hogy kirúgják, korábbi munkahelyén, egy gyárban ugyanis szakszervezetet alapítottak, és 2 hónapra rá már az utcán találta magát.
Szerintük ha van szakszervezetük, hatékonyabban tudtak volna fellépni a katás adózás megváltoztatása ellen is. „Amikor a tüntetési hullám lecsengett, és a futárok többsége beletörődött abba, hogy ez nem lesz megváltoztatva, akkor beletörődtek abba is, hogy mondjuk nem napi 8-10 órát kell kint lenniük heti 5 nap, hanem akkor heti 7 napot kell kint lenni, akár 11-12 órát is, hogy ki tudjon fizetni minden járulékot, ami neki van” – tette hozzá Szabó Richárd.
Jelenleg ugyanis az elmondásuk alapján a megnövekedett adóterhek miatt a kisebb kompenzációk ellenére ugyanannyit keresnek, mint 3 évvel ezelőtt.
Ahogy arról több cikkben is beszámoltunk, az utóbbi időben megszaporodtak a térségben a futárcégek munkáltatói gyakorlatai ellen fellépő szerveződések. Szerbiában a bringás futárok és autós futárok együtt álltak ki a Wolttal szemben, Szlovéniában szakszervezetet alapítottak a futárok, Csehországban sztrájkoltak a cég ellen, Cipruson pedig sikeresen tárgyalóasztalhoz is kényszerítették a sztrájkoló futárok a munkáltatót.