Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Döntöttek a mozdonyvezetők: nem lesz sztrájk szeptember 5-én

Ez a cikk több mint 2 éves.

A március 9-i sztrájkmegállapodás feltételeit nem teljesítette a MÁV a mozdonyvezetők felé, de az egyeztetésre szánt idő így is túl kevés volt a munkáltatónak, ezért a szeptember 5-i sztrájkot sem tartotta jogszerűnek pénteki döntésében a Fővárosi Törvényszék.

A Mozdonyvezetők szakszervezete MTI-nek küldött közleménye úgy fogalmaz,

a szakszervezet „a Törvényszék végzését tiszteletben tartva, a meghirdetett munkabeszüntetést 2022. szeptember 5-én nem kezdi el.”

Hangsúlyozták azonban, hogy „a szakszervezet felszólította a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatóját, hogy személyes jelenlétében haladéktalanul induljanak meg az egyeztetések a sztrájkmegállapodásban foglaltak teljesítésére vonatkozó munkáltatói intézkedésekről”.

A szakszervezet az új elnök-vezérigazgatóra vár

A Fővárosi Törvényszék első fokú, pénteki ítéletével összhangban a szakszervezet tudomásul vette, hogy nem tarthat sztrájkot szeptember 5-én. Barsi Balázs, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke pedig a Mércének elmondta, ezek után az egyeztetések folytatására várnak, új sztrájkra, remélik, már a megfelelő megegyezés hiányában nem kerül sor, de nem zárta ki, hogy mégis erre kényszerül majd a szakszervezet.

Hangsúlyozta, a szakszervezet elvárja, hogy a MÁV-Start részéről a társaság új elnök-vezérigazgatója, Pafféri Zoltán is vegyen részt a velük folytatott tárgyalásokon.

Hozzátette, a pénteki egyeztetésen ő még nem vett részt, és ott nem is volt szó a reálbér-veszteség előzetes megállapodás szerinti kompenzációjáról, csupán az elégséges szolgáltatás mértékéről folyt egyeztetés. Ez a tárgyalás viszont még az elsőfokú bírósági ítélet előtt történt.

Barsi ismételten felszólította Pafférit, hogy a további egyeztetéseken vegyen részt és hozzátette, a bíróság ítéletével összhangban elvárja, hogy tartsa magát korábbi ígéretéhez, és barátságosabb hangot üssön meg a munkavállalókkal.

Továbbra sem kompenzálja MÁV a reálbér-veszteséget

A szakszervezet közleménye ezenkívül felhívja a figyelmet arra is, a Fővárosi Törvényszék pénteki döntése egyetért velük alapvető követelésükben, ami a rekord infláció miatti reálbér-veszteség megérítése lenne tagjaik számára:

„A MÁV-START Zrt., a 2022. március 9-i sztrájkmegállapodásban érintett mozdonyvezetőknek és motorvonat vezetőknek a munkavállalókat egyébként is megillető lojalitási juttatáson felül, júliusban csak 70.000 Ft-t fizetett ki. A bíróság megerősítette, hogy a munkáltató, a sztrájk elkerülése érdekében kötött megállapodásban foglaltakat ezzel nem teljesítette, azaz a 2021. évi reálbér-veszteséget kompenzáló 300.000 Ft összegű kifizetés nem történt meg” – hangsúlyozták.

A MÁV és a mozdonyvezetők bérvitája már március eleje óta tart. A Mozdonyvezetők Szakszervezete eredetileg március 10-re szólította volna tagjait sztrájkba, de végül úgy döntöttek, az ukrajnai háború kitörése miatt az akciót elhalasztják. Az erről szóló március 9-i megállapodásuk a MÁV-Strart Zrt.-vel azonban kiköti, a 2021-es reálbércsökkenés kompenzálása érdekében júliusban egyszeri, 300 ezer forintos kifizetésben részesülnek a mozdonyvezetők és motorvonat-vezetők, amit a vasúttársaság a MOSZ szerint a megállapodással ellentétben összevont más juttatásokkal.

Ennek ellenére a munkáltató részéről csupán 70 000 forintos fejenkénti, egyszeri kifizetés történt meg júliusban.

Az állami tulajdonú MÁV-Volán csoport azonban bejegyzéseiben és kommunikációjában folyamatosan próbálja lejáratni a mozdonyvezetőket. Szeptember 1-jén közzétett közleményében például azt állította, „a MÁV-Volán-csoporton belül és a teljes nemzetgazdaságban is kiemelkedő mértékű havi átlagkeresete meghaladja a bruttó 800 ezer forintot”.

A szeptember 2-i bejelentés után, mely szerint a szeptember 5-i sztrájkra nem kerül sor, pedig a MÁV-Start azt közölte, elítélik, hogy a mozdonyvezetők szakszervezete „bizonytalanságban tartja az utazóközönséget”.

Barsi a vállalat vezetőségének támadásaira reagálva közölte, a valós összeg havi 800 ezer forint bruttó alatt van, és mivel a mozdonyvezetők számos ünnepnapon és pihenőnapon is rendelkezésre kell, hogy álljanak, ez magyarázza is nagyságát, alapesetben a bér csupán 460 ezer forintot tenne ki.

Hangsúlyozta azt is, ugyan a Mozdonyvezetők Szakszervezetének 30 éves, sikeres munkája következtében ez az összeg növekedett, mégsem ad okot büszkeségre akkor, ha a Magyarországon aktív magán-vasúttársaságoknál, illetve az európai vasúttársaságoknál a mozdonyvezetők által keresett bérrel vetjük össze, a MÁV-Startnak tehát van mit bepótolnia.

Címlapkép: MTI/Mihádák Zoltán