A nemrégiben nyilvánosságra hozott hivatalos adatok szerint a koronavírus-járvány idején csaknem 15 000 „szellemjárat” indult az Egyesült Királyságból.
Olyan járatokról van szó, amelyek utasok nélkül vagy az utaskapacitás kevesebb mint 10%-ával közlekednek. A brit repülőgépek 32 repülőtérről indultak útnak, a legtöbb szellemjárat pedig a Heathrow-ról emelkedett fel: másfél év alatt csaknem ötezer.
A repülés a környezetromboló tevékenységek élén szerepel, a szén-dioxid-kibocsátás jelentős részéért felel.
Annak, hogy a repülőgépeknek akár utas nélkül is fel kellett szálniuk, banális okai vannak.
A Lufthansa német légitársaság nemrégiben figyelmeztetett arra, hogy márciusig 18 ezer „felesleges” járatot kell működtetnie, hogy megőrizhesse a repülőtereken a repülési résidőket. A jelenlegi szabályok szerint a légitársaságok ugyanis elveszítik az egy adott napon, adott időpontra szóló, koordinátor által adott engedélyüket az utasok felvételéhez, ha azokat nem használják ki kellőképpen.
Ám az Egyesült Királyságban nem ezért röpködtek utasok nélkül a repülőgépek, hiszen a világjárvány sújtotta időszakban teljesen felfüggesztették azokat a szabályokat, amelyek szerint a résidők 80%-át ki kellett használni. A légitársaságoknak nem kellett járatokat üzemeltetniük a résidők megtartása érdekében, de
ennek ellenére is 14 472 szellemjáratot indítottak a világ különböző pontjára.
A Guardian arról ír, hogy a zsúfolt repülőtereken a résidők egyenként több millió fontért cserélhetnek gazdát, így a légitársaságok számára nagyon erős ösztönzést jelent, hogy továbbra is használják őket, még akkor is, ha az utazás iránt csekély az érdeklődés.