Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Pert nyert a Telex a Megafonnal szemben

A Fővárosi Törvényszék első fokon elutasította a Megafon Digitális Inkubátor Központ Nonprofit Kft. keresetét, így a hírlapnak nem kell helyreigazítást közölnie egy korábbi cikkük miatt, melyben a Megafon finanszírozási forrásait tárták fel – adta hírül a Telex.

Az első fokon csütörtökön zárult perben a jobboldali szócsőként működő nonprofit entitás a hírlap egy novemberi  cikkét kifogásolta.

A cikk szerint a magyar kormányt és annak kommunikációját különböző módon támogató szervezetek finanszírozását a Rogán Antal vezetése alatt álló Miniszterelnöki Kabinetiroda szervezi egy közbenső civil szervezet, a Batthyány Lajos Alapítvány közbeiktatásával. Ez adja tovább a központi forrásból kapott pénzeket, többségében a kormány politikáját támogató szervezetek számára.

Az egyik kiemelten támogatott szervezet a Jogállam és Igazság Kft., amely az Alapjogokért Központot működteti. A Megafon Digitális Inkubátor Központ Nonprofit Kft. tulajdonosa, Kovács István pedig a cikk szerint az Alapjogokért Központ stratégiai igazgatója is.

A bíróság szerint a Telex megalapozottan jutott arra a következtetésre, hogy a Megafon közpénzből működik. A döntésben a bírák kiemelték, fontos, hogy átlátható legyen a közpénz útja és felhasználása. A cikk szerintük közérdekű vitához járul hozzá, ahhoz, hogy a sajtó gyakorolhassa „őrkutya” szerepét.

A közérdekű kérdések megvitatásának szabadsága pedig kulcsfontosságú egy demokratikus társadalom szempontjából, olvasható az egyelőre nem jogerős ítélet indoklásában.

A Megafon keresetének elutasítását részletező indoklásban a Törvényszék azt is hozzáfűzte, hogy a Telex hiába kereste meg őket, a közpénzre vonatkozó sejtésünket az Alapjogokért Központ és a Megafon nem oszlatta el, ugyan nem is erősítették meg, de az adatigénylésünkre nem válaszoltak érdemben.

A cikkben ráadásul feltételes módban szerepel, a megállapítás, miszerint „a Megafonba nagyon is juthatott közpénz”,amely a bíróság szerint lényegében véleménynek tekinthető, ami a véleményszabadság magas szintű védelmét élvezi. A Fővárosi Törvényszék döntése szerint az érintett cikkben „egy oknyomozó újságírói tevékenységhez kapcsolódó, tényekből levont következtetésről” van szó.

A Megafon nagyjából a tavalyi ellenzéki előválasztással párhuzamosan lett az egyik legtöbbet költő hirdető a Facebookon Magyarországon, év végére pedig már első helyen végeztek a listán. A Facebook Ad Library adatai szerint december 31-én 500 milliónál is többet költöttek hirdetésekre.  Ebből több mint 180 milliót decemberben hirdettek el, a Telex szerint ha tartják ezt a tempót, még a választások előtt meglehet akár az egymilliárd is.

Címlapkép: pixabay.com