Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A lengyel elnök megvétózta az ellenzéki médiát elhallgattató médiatörvényt

Korábban már beszámoltuk róla, hogy minden előzetes procedúrát megkerülve, decemberben a lengyel parlament hirtelen elfogadta  a külföldi tulajdonban álló médiatermékek korlátozásáról szóló törvénymódosítást, amit többen a kormánykritikus TVN24 amerikai tulajdonú hírportál elhallgattatására tett törekvésként értékeltek.

Andrzej Duda lengyel elnök azonban most megvétózta az úgynevezett lex TVN módosítót – szúrta ki a Népszava.

A kormánypárt keze így meg van kötve, ugyanis  a Szejmben jelenleg nem létezik olyan többség, amely felülírhatná az elnök vétóját.

A parlament 276 szavazatból álló minősített többséggel felülbírálhatná ugyan az elnöki vétót, de a kormányzó Jog és Igazságosság (PiS) párt nem rendelkezik ilyen többséggel, ami a törvényjavaslat bukását jelenti jelenlegi formájában.

Andzrej Duda a lex TVN-el kapcsolatban kijelentette, „a megállapodásokat be kell tartani, ez becsületbeli kérdés a lengyelek számára”. Mint fogalmazott, a törvényjavaslat nemcsak az alkotmánnyal, hanem a lengyel-amerikai beruházásvédelmi megállapodással is ellentétes lenne. „Osztom honfitársaim többségének aggodalmait, hogy nincs szükségünk újabb nyugtalanító, megosztó ügyre” – tette hozzá az elnök. A vétó alkalmazásának lehetőségét Duda elnök múlt kedden az állami tévé, a TVP Info című műsorában is megerősítette, amikor úgy foglalt állást, hogy a Szejm által elfogadott módosítás ellentmondásos.


A törvényjavaslat azután került az államfő asztalára, hogy a PiS  még karácsony előtt átnyomta  a lengyel parlamenten a módosítót. A szavazást ráadásul úgy intézte a kormánypárt, hogy megkerülje a szokásos ügymenetet: péntek este hirtelen összehívták az előkészítő bizottság ülését, amelyen elfogadták a tervezetet, ezután percek alatt áterőltették a törvényt. A gyors eljáráshoz még hozzátesz, hogy mivel már létező médiatörvény módosítójaként nyújtották be a jogszabályt, a Szenátus szavazására sem volt szükség a törvényerőhöz.

A lengyel kormánypárt, a Jog és Igazságosság (PiS) régóta állítja, hogy a külföldi médiacégek túl nagy befolyással rendelkeznek a lengyel médiában, ami hatással van a közbeszédre. A PiS álláspontja szerint Oroszország és Kína befolyását kell korlátozni a hasonló törvényekkel, de a kormány kritikusai szerint valójában a sajtó szabadságát akarja aláásni a kormány.

A „Lex TVN-ként” emlegetett törvény elfogadtatásának hírére több lengyel nagyvárosban is utcákra vonultak az emberek, így demonstrációkra került sor Varsó mellett Poznań-ban, Gdańsk-ban és Wrocław-ban is. A tüntetők elnöki vétót és független médiát követeltek.

A módosítót egyébként azért is hívják lex TVN-nek, mert az a kormánykritikus csatorna működését lehetetlenítette volna el az országban. A TVN24-et tulajdonló TVN a Discovery amerikai csatorna tulajdonában áll egy Hollandiában regisztrált cégen keresztül, ezzel a kiskapuval pedig megkerülik a jelenleg hatályban lévő lengyel szabályozást, ami szerint nem európai cégeknek maximum 49 százalékos tulajdonrésze lehet lengyel médiacégekben. A PiS által benyújtott módosító ezt a működési módot lehetetlenítette volna el. A lengyel miniszterelnök, Mateusz Morawiecki egyébként tagadta, hogy a törvénykezés egy bizonyos televíziós csatorna ellen irányulna.