Palkovics László innovációs és technológiai miniszter vasárnap délután meglehetősen szokatlan módon, sajtóközleményben hívta egyeztetésre holnap reggel 8-ra Karácsony Gergelyt, Budapest főpolgármesterét, miután elkészült a kormány szerződés-tervezete a budapesti közösségi közlekedés éves támogatásának kifizetéséről, amiről egyelőre ugyan nem lehet tudni semmit, de Palkovics kész akár helyben is aláírni Karácsonnyal a dokumentumot holnap, ha az hajlandó rá.
A főpolgármester Facebook-posztjában értetlenségének adott hangot azzal kapcsolatban, hogy vajon „miért kell az egységes ellenzéknek tiltakozni, követelőzni, akciózni, erőt mutatni ahhoz, hogy a fővárosi közlekedés hozzájusson a törvényben garantált támogatáshoz?”
„Lépjünk túl azon, hogy vasárnap délután másnap reggelre tárgyalni hívni valakit finoman szólva nem elegáns, főleg, ha telekürtölöd vele a sajtót. Lépjünk túl azon is, hogy miniszter úr saját szavait cáfolja azzal, hogy most hirtelenjében elküldte a támogatási szerződést, hiszen korábban azt mondta, csak az aláírásom hiányzik a folyósításhoz.
Az igazi kérdés az, miért kell az egységes ellenzéknek tiltakozni, követelőzni, akciózni, erőt mutatni ahhoz, hogy a fővárosi közlekedés hozzájusson a törvényben garantált támogatáshoz? Ami egyébként is egy igen szerény összeg, a teljes költségvetés mindössze 7 százaléka, nagyjából annyi, amit a jegyet és bérletet vásárló utasok áfaként már befizettek az államnak.
Én mindenesetre ott leszek holnap reggel, hogy a budapestiek ne lássák kárát a kormány kicsinyességének.”
Néhány nappal ezelőtt írtuk meg, hogy súlyos anyagi gondokkal küzd a fővárosi tömegközlekedés a kormány és és az ellenzéki vezetésű Budapest közötti vitának köszönhetően, melynek következtében a kormány 12 milliárd forintot tart vissza a fővárostól, így egyre nagyobb problémát okoz a fővárosi tömegközlekedésért felelős BKK és BKV működtetése. A két fél közötti konfliktus tárgya az elővárosi tömegközlekedés finanszírozása, amely az előző főpolgármester, Tarlós István és a kormány közötti megállapodás értelmében elviekben a távolsági buszokat üzemeltető Volánbusz, az elővárosi vasúthálózatért felelős MÁV és a fővárosi önkormányzat közös feladata.
A budapesti tömegközlekedés finanszírozása már évtizedek óta a magyar önkormányzatiság egyik legnagyobb rákfenéje, még a kormánypártok által támogatott Tarlós Istvánnak is komoly közelharcot kellett folytatnia az Orbán-kormánynál, hogy az állam megfelelően finanszírozza a főváros közösségi közlekedését, amely a BKV 2012-es csődközeli helyzetbe kerülésével majdnem össze is omlott. A helyzet azonban sokat romlott mióta ellenzéki vezetése van Budapestnek, hiszen a folyamatos kormányzati elvonások miatt szinte esélytelen, hogy a főváros saját forrásaiból is fedezni tudja az ország legnagyobb tömegközlekedési rendszerének működtetését.
Karácsony csütörtöki sajtótájékoztatóján elmondta, a kialakult helyzet miatt könnyen lehet, hogy a BKK nem fogja tudni betartani azt az államháztartási törvény által előírt kötelezettségét, melynek értelmében az év végére minden adósságát törlesztenie kéne a vállalatnak. Azonban a főpolgármester hozzátette, hogy a tömegközlekedésben dolgozók bérei továbbra is ki lesznek fizetve.