Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Jogerős: tájékoztatás helyett a rabszolgatörvény-ellenes tüntetők lejáratása volt a TV2 célja

A Fővárosi Ítélőtábla kimondta: a TV2-nek nem a tájékoztatás, hanem a lejáratás volt a célja 2018-ban, mikor a december 14-i, a Parlament előtti tüntetés két szervezőjét mutatták be – számol be a szervezőket képviselő Társaság a Szabadságjogokért közleménye.

A TV2 Tények című, hírműsorként aposztrofált műsorában december 17-én Filó Mariann és Krasznahorkai Emma szervezőket úgy mutatták be, mint akik „rombolást és pusztítást szerveztek békés tüntetés helyett”, az ítélőtábla erről hozott most jogerős ítéletet.

A közlemény szerint a tévé

„[a] 888.hu cikkét felhasználva, arcuk megjelenítésével úgy mutatta be őket, mint »felbujtókat, randalírozókat és bűnözőket«, akiknek  célja »egyedül a pusztítás«. A riportban ráadásul meg sem szólaltatták az aktivistákat, akik ezért a TASZ segítségével pert indítottak a csatorna ellen.”

A sértettek a 888 és az Origo ellen is pert indítottak, az elsőfokú ítélet pedig megállapította, hogy „a tüntetésről beszámoló TV2 szándékosan megszegte a kiegyensúlyozott, ellenőrzött tényeken nyugvó, sokoldalú tájékoztatás elveit.” Az online lapok ekkor nem nyújtottak be érdemi ellenkérelmet, a legnagyobb kormánypárti kereskedelmi csatorna azonban fellebbezett, aminek eredményeként a másodfokon eljáró Fővárosi Ítélőtábla is megállapította a jogsértést.

Mint a közleményből kiderül, a „bíróság indokolása szerint a tüntetés szervezői jogszerűen éltek az Alaptörvény által védett véleménynyilvánítási és gyülekezési jogukkal, és a TV2 megsértette a személyiségi jogaikat, amikor erről valótlanul számolt be.

Azt is megállapították, hogy a csatorna célja a nézők félretájékoztatása volt, és ennek érdekében szándékosan eltorzították a történéseket.

Az ítéletben úgy fogalmaztak, hogy »a televíziós csatorna híradója ezen valótlan tényállítással az átlagosan tájékozott és körültekintő átlagnéző véleményalkotását kívánta befolyásolni.«”

Az ítélet szerint a csatorna 800 000 forintot kell hogy fizessen az aktivistáknak, és 15 napon belül be is kell olvasniuk a Tények című műsorukban, hogy nem tájékoztattak megfelelően, valamint honlapjukon is legalább egy évig kell szerepeltetniük az ítélet meglátásait.

A közlemény idézi a szervezőket védő Bodrogi Beát, miszerint

„Rendkívül fontosnak tartom azt is, hogy a bíróság felismerte, és a szankció kiszabása során értékelte azt a tényt, hogy a TV2 célja ügyfeleink szándékos lejáratása volt. A propagandamédia egyik jellemzője ugyanis a valótlanság tudatos terjesztése, amely nem a tájékoztatást, hanem a hatalom érdekeit szolgálja”.

A rabszolgatörvényről, valamint az elfogadását követő tüntetéshullámról mi is részletesen beszámoltunk, utóbbit az első sorból követve. A 2018. december 14-i tüntetésről írott szöveges beszámolónk ezen a linken érhető el, a percről percre tudósításban megtekinthetők akkori élő felvételeink is.

Címlapkép: Markoszov Szergej, Mérce