A Klebelsberg Központ nem rendelkezik arra vonatkozó adattal, hogy hány betöltetlen iskolapszichológus álláshely van, se olyannal, hogy a kötelező 22 órán felül hány órában folytatnak az iskolapszichológusok neveléssel-oktatással lekötött foglalkozást, de arról sincs információja, hogy tankerületenként hány pszichológus dolgozik iskolapszichológusi végzettség nélkül iskolapszichológusi munkakörben, derült ki Ungár Péter szerkesztőségünknek eljuttatott közérdekű adatigényléséből.
Az LMP országgyűlési képviselője július végén nyújtott be közérdekű adatigénylést a Klebelsberg Központhoz, melyre most kapott választ Hajnal Gabriellától, az intézmény elnökétől. Ungár a következő négy kérdésre szeretett volna választ kapni:
- Tankerületenként hány darab betöltetlen iskolapszichológus álláshely van országosan?
- Tankerületenként átlagosan hány órában folytatnak az iskolapszichológusok neveléssel-oktatással lekötött foglalkozást vagy közvetlen pszichológiai foglalkozást (eseti vagy tartós helyettesítés) a heti 22 kötelező óraszámon felül?
- Tankerületenként hány helyen zajlik tartós helyettesítéssel az iskolapszichológus feladatainak ellátása?
- Tankerületenként hány pszichológus dolgozik iskolapszichológusi végzettség nélkül iskolapszichológusi munkakörben?
Mind a négy kérdésre ugyanazt a választ kapta, mégpedig azt, hogy mivel a Klebelsberg Központ nem lát el intézményfenntartói feladatokat, ezért a kért adatokkal nem rendelkezik. A válasz egész pontosan így hangzott:
„Tisztelettel tájékoztatom, hogy a Klebelsberg Központ 2017. Január 1. napjától intézményfenntartói feladatokat nem lát el, illetve ehhez a tevékenységhez kapcsolódó hatásköröket nem gyakorol, erre tekintettel az adatigénylésben kért adatokkal nem rendelkezik.”
Amikor a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) Klebelsberg Központtá alakult 2017 elején, akkor a köznevelési intézmény fenntartói jogai és kötelezettségei valóban arra a tankerületi központra szálltak, amelynek meghatározott feladatellátási területén a köznevelési intézmény székhelye található. A Klebelsberg Központ pedig azóta középirányító szervként érvényesíti, illetve érvényesítteti a tankerületi központok tevékenységében a közfeladatok ellátására vonatkozó követelményeket.
A Klebelsberg Központ feladatai közé tartozik az is, hogy figyelemmel kísérje a tankerületi központok erőforrásait, a költségvetés végrehajtását, illetve az ellátandó feladatok teljesülését. Szükség esetén pedig javaslatot tesz az oktatásért felelős miniszter felé az erőforrások tankerületi központok közötti átcsoportosítására, illetve egyéb intézkedésre, folyamatos nyilvántartást vezet a tankerületi központok gazdálkodásáról, különösen az előirányzatokkal és létszámmal való gazdálkodásról.
Rácz Zsófia, a fiatalokért felelős helyettes államtitkár nemrég a homofób törvény kapcsán arról beszélt, hogy a homoszexuális fiatalok, akik otthon nem kapnak segítséget, az iskolapszichológushoz és a pedagógusokhoz fordulhatnak. „Rengeteg iskolapszichológus és pedagógus van az iskolákban, akiknek pontosan az a feladata, hogy a fiatalok mentális lelki egészségével foglalkozzanak. Úgy gondolom, hogy hozzájuk bátran fordulhatnak” – mondta az RTL Klub híradójában.
Az, hogy ő honnan tudja, hogy rengeteg iskolapszichológus van az iskolákban, nem világos, ha ehhez az információhoz az összes tankerületi központot meg kellene keresni (persze lehet, hogy ezt Rácz megtette), mindenesetre azt tudjuk, hogy
a szabályok szerint az 500 főnél kisebb iskolákban nem kötelező pszichológust alkalmazni, ezért az iskolák háromnegyedében nincs is.
A Pedagógusok Szakszervezete szerint körülbelül 12 ezer főállású pedagógus hiányzik a közoktatásból, ezen belül a legnagyobb tanárhiány a természettudományos tárgyak, az informatika, a matematika és az idegen nyelvek területén van, de rengeteg óvodapedagógus és iskolapszichológus is hiányzik. Totyik Tamás, a PSZ alelnöke szerint „a probléma egyáltalán nem csak a kisebb településeket érinti, Budapesten a XI. kerületben is tudunk olyan iskoláról, ahol 24 alsós tanítóból 9 hiányzik, de II. kerületi intézményekben, sőt egyházi iskolákban is egyre nagyobb a tanárhiány”.
Az iskolapszichológusok hiánya nem csak a most fokozódó kirekesztést és megbélyegzést tapasztaló LMBTQ fiatalok szempontjából kifejezetten aggasztó, hanem a koronavírus-járványnak a gyerekek mentális egészségére gyakorolt káros hatása miatt is. Egy nemrég megjelent kutatás szerint ugyanis
a szülők fele úgy látja, hogy gyermekének mentális, lelki egészsége megsínylette a koronavírus-járványt.
A legtöbben azt vették észre, hogy gyermekük nyugtalanabb, figyelmetlenebb lett a szokásosnál, elvonult a világ elől, vagy szorongott a pandémia idején.
„Fontos, hogy ráirányítsuk a politikai döntéshozók figyelmét, hogy a mentális egészség témaköre kevesek kiváltsága még mindig Magyarországon. Az állami ellátások sorát növelni kell” – jelentette ki a kutatás kapcsán Szlankó Viola, az Unicef gyermekjogi vezetője, de ezen a véleményen volt a közösségi médiában sokak által csak Jocó bácsiként ismert Balatoni József tanár, influenszer és író is, aki szerint szomorú, hogy állami keretek között nem igazán érhető el segítség.