A Nemzeti alaptanterv bevezetése, az iskolák tömeges kiszervezése (egyházi fenntartású iskolák számának drasztikus megemelkedése), a köznevelési rendszer szétszabdalása (óvodák fenntartói az önkormányzatok, szakképzési intézmények fenntartói az Innovációs és Technológiai Minisztérium, az általános iskolák, gimnáziumok fenntartóinak jelentős része az EMMI irányítása alá tartoznak) után mindenki azt gondolta, hogy a közoktatás átalakítása lezárult.
Egyetlen problémás terület marad, a pedagógusok utánpótlásának biztosítása. Adatokkal lehet bizonyítani: nagyon komoly beavatkozásra lesz szükség ahhoz, hogy elegendő pedagógus legyen a közoktatásban. Az alábbi táblázatból látható, hogy az utolsó 15 évben miként alakult a pedagógusok létszáma az egyes intézménytípusokban.
Ehhez még azt is hozzá kell tenni, hogy 2013-ban a nemzeti köznevelésről szóló törvény módosításával kötelezővé tették az egész napos iskola bevezetését. Ez nagyon helyes döntés volt, azonban 20%-kal megemelte az ellátandó feladatok nagyságát, miközben az ehhez szükséges pedagóguslétszámon nem emelt, és a munkaterheket viszont növelte. A táblázatból egyértelműen látszik, hogy alig 1%-os emelkedés után nemhogy növekedett volna a pedagóguslétszám, hanem folyamatosan csökken 2017 óta.
Pedagógus létszám alakulása 2001 óta intézménytípusok bontásában:
Év |
óvoda |
ált.isk |
szakközép. |
gimnázium |
technikum |
szakisk. |
összesen |
2001/2002 |
32 327 |
90 294 |
7 982 |
16 845 |
19 450 |
801 |
167 699 |
2002/2003 |
31 550 |
89 035 |
8 425 |
17 128 |
19 955 |
880 |
166 973 |
2003/2004 |
31 392 |
89 784 |
8 647 |
17 675 |
20 804 |
1 069 |
169 371 |
2004/2005 |
30 704 |
87 116 |
8 577 |
17 816 |
20 756 |
1 113 |
166 082 |
2005/2006 |
30 531 |
85 469 |
8 938 |
18 213 |
20 871 |
1 239 |
165 261 |
2006/2007 |
30 550 |
83 606 |
8 947 |
19 284 |
21 254 |
1 379 |
165 020 |
2007/2008 |
29 920 |
78 073 |
8 942 |
18 687 |
20 187 |
1 374 |
157 183 |
2008/2009 |
29 860 |
75 606 |
8 706 |
18 436 |
19 452 |
1 414 |
153 474 |
2009/2010 |
30 007 |
74 241 |
8 824 |
18 363 |
19 772 |
1 499 |
152 706 |
2010/2011 |
30 359 |
73 565 |
9 314 |
18 292 |
19 829 |
1 518 |
152 877 |
2011/2012 |
30 396 |
72 501 |
9 035 |
18 186 |
19 119 |
1 538 |
150 775 |
2012/2013 |
30 449 |
72 048 |
8 910 |
17 851 |
18 983 |
1 537 |
149 778 |
2013/2014 |
30 873 |
73 906 |
8 547 |
17 680 |
18 619 |
1 582 |
151 207 |
2014/2015 |
31 234 |
75 704 |
8 124 |
17 884 |
18 613 |
1 583 |
153 142 |
2015/2016 |
31 484 |
77 120 |
7 446 |
17 937 |
18 671 |
1 543 |
154 201 |
2016/2017 |
31 462 |
77 633 |
7 382 |
18 260 |
18 066 |
1 583 |
154 386 |
2017/2018 |
31 476 |
77 093 |
6 124 |
18 259 |
18 394 |
1 492 |
152 838 |
2018/2019 |
31 313 |
76 461 |
6 111 |
18 564 |
17 535 |
1 564 |
151 548 |
2019/2020 |
31 054 |
75 428 |
5 946 |
18 513 |
16 863 |
1 558 |
149 362 |
2020/2021 |
30 957 |
75 157 |
5 163 |
18 574 |
14 904 |
1 534 |
146 289 |
Forrás: KSH.
2010 óta megfigyelhető az a folyamat, hogy a pedagógusképzésre felvett hallgatóknak csupán a negyede marad a pályán. Ez alapján megbecsülhető, hogy a pedagógusképzésre felvett hallgatók létszáma és a 65. életévüket betöltő pedagógusok, oktatók létszáma alapján a következő 5 évben mekkora veszteséget fog elszenvedni a közoktatás.
Az adatok csak becsült számításokat tükröznek, mert a nők 40 éves kedvezményes nyugdíjba vonulásának lehetőségét nem vettem figyelembe, illetve nem lehet figyelembe venni a pályát elhagyók számát sem, amely az elmúlt időszakban jelentősen nőtt.
2017–ben felvett pedagógusjelöltek száma: 9091 fő
Ebből 2022–re várhatóan a pályán maradnak: 2070 fő
2022-ben várhatóan 65 éves korral nyugdíjba vonulók száma: 4800 fő
2022-re becsült csökkenés – 2700 fő
2018-ban felvett pedagógusjelöltek száma: 9288 fő
ebből 2023-ra várhatóan a pályán maradnak: 2300 fő
2023-ban várhatóan 65 éves korral nyugdíjba vonulók száma: 6000 fő
2023-ra becsült csökkenés -3700 fő
2019-ben felvett pedagógusjelöltek száma: 8984 fő
ebből 2024-re várhatóan a pályán maradnak: 2250 fő
2024-ben várhatóan 65 éves korral nyugdíjba vonulók száma: 6500 fő
2024-re becsült csökkenés – 4250 fő
2020-ban felvett pedagógusjelöltek száma: 6418 fő
ebből 2025-re várhatóan a pályán maradnak: 1600 fő
2025-ben várhatóan 65 éves korral nyugdíjba vonulók száma: 72 000 fő
2025-re becsült csökkenés – 5600 fő
2021-ben felvett pedagógusjelöltek száma: 7315 fő
ebből 2026-ra várhatóan a pályán maradnak: 1800 fő
2026-ban várhatóan 65 éves korral nyugdíjba vonulók száma: 7500 fő
2026-ra becsült csökkenés – 5700 fő
(FELVI.hu és a KIR rendszerből kapott adatok alapján megbecsült adat.)
Azaz 5 év alatt a szakma várhatóan 22 000 főt el fog veszíteni, ami a legjobb esetben a jelenlegi oktatói, nevelői létszám 15%-át, legrosszabb esetben 25%-át is elérheti.
Ekkora gyermeklétszám-csökkenés viszont nem várható a következő időszakban, ami a feszültségen enyhíteni tudna.
Az adatokból látszik, hogy sürgős beavatkozásra van szükség a közoktatás működőképességéhez. Ráadásul, ha most avatkozunk közbe, annak hatása csak 6-7 év múlva érződne, hacsak nem tudnak a döntéshozók olyan drasztikus lépést megtenni, amelynek hatására az eddigi elvándorlási folyamat megfordul, és tömegével özönlenek vissza a boldogulásukat máshol megtaláló kollégák.
Mielőtt a lehetséges alternatívát megvizsgálnánk, tisztázni kell, hogy a közgazdászok szerint a rendszer stabilitásához legalább 300-400 milliárd forint pluszra volna szüksége (szektorsemleges elosztási elveket követve) a közoktatásnak, hogy az európai normák szerint működhessen, de ebbe csak a bérrendezés és a munkaterhek csökkenésének fedezete fér bele. Sokatmondóak a KSH adatai a közoktatásra fordított GDP-arányos részt tekintve.
A költségvetési intézmények oktatási kiadásai [folyó áron, millió forint]:
Év |
Óvoda |
Alap- és középfokú oktatás |
Felsőfokú oktatás |
Egyéb oktatás |
Oktatással összefüggő egyéb kiadások |
Összesen |
A költség vetési intézmények oktatási kiadásai a GDP %-ban |
2001 |
106 214 |
409 998 |
161 871 |
23 215 |
69 581 |
770 879 |
5,0 |
2002 |
129 834 |
503 826 |
183 934 |
28 226 |
86 709 |
932 529 |
5,4 |
2003 |
158 526 |
617 089 |
216 422 |
33 810 |
45 609 |
1 071 456 |
5,7 |
2004 |
162 648 |
632 095 |
214 129 |
36 255 |
43 963 |
1 089 090 |
5,2 |
2005 |
175 570 |
677 821 |
226 772 |
40 402 |
49 548 |
1 170 113 |
5,3 |
2006 |
184 013 |
701 478 |
234 968 |
42 676 |
53 000 |
1 216 135 |
5,1 |
2007 |
179 041 |
705 919 |
253 174 |
36 634 |
53 633 |
1 228 401 |
4,9 |
2008 |
186 949 |
718 894 |
266 745 |
37 998 |
64 521 |
1 275 107 |
4,8 |
2009 |
186 979 |
685 554 |
261 763 |
36 141 |
66 787 |
1 237 224 |
4,8 |
2010 |
195 249 |
694 709 |
259 156 |
39 571 |
74 065 |
1 262 749 |
4,6 |
2011 |
182 743 |
649 804 |
270 646 |
35 456 |
72 914 |
1 211 562 |
4,3 |
2012 |
185 711 |
620 591 |
247 517 |
34 014 |
65 922 |
1 153 755 |
4,1 |
2013 |
206 182 |
586 474 |
243 645 |
37 218 |
68 809 |
1 142 329 |
3,9 |
2014 |
240 670 |
676 849 |
257 908 |
37 361 |
158 191 |
1 370 978 |
4,2 |
2015 |
265 198 |
770 885 |
264 484 |
34 133 |
145 750 |
1 480 450 |
4,3 |
2016 |
261 290 |
839 326 |
300 297 |
22 626 |
129 229 |
1 552 767 |
4,4 |
2017 |
284 647 |
837 998 |
324 778 |
49 832 |
166 330 |
1 663 585 |
4,3 |
2018 |
301 533 |
894 645 |
339 655 |
56 751 |
231 541 |
1 824 125 |
4,2 |
2019 |
314 694 |
909 269 |
380 276 |
49 723 |
187 212 |
1 841 174 |
3,9 |
Forrás: KSH.
A 300-400 milliárd forint többlet a 2010-es GDP-arányos rész elérést jelentené. Nézzük, ezen a kényszerpályán
milyen lépésekre van lehetősége a kormánynak
ahhoz, hogy ne úgy kerüljön be a pedagógia történetébe, mint amelyik padlóra küldte a közoktatást.
-
Gyors lépésként meg kell teremteni annak a lehetőségét, hogy aki nyugdíjba vonult, és mellette munkát vállal iskolában, jogosult legyen a versenyszférához hasonlóan a teljes nyugdíját, illetve a teljes óraszám után járó bérét is megkapni. Ennek feltétele a folyamatos és nagyon szigorú, rendszeres orvosi alkalmassági vizsgálat. Ez csak tűzoltást jelentene addig, amíg nem sikerül elegendő fiatalt a pályára csábítani, és tartósan megtartani őket.
-
Jelenleg a versenyszféra diplomás átlagbérének 60%-a körüli fizetést kapják a pedagógusok. Ezt legalább 90%-ra fel kell emelni és tartani annak érdekében, hogy ne a multikhoz menjenek árurakodóknak a diplomás pedagógusok. Ez nagyjából 60%-os béremelést jelentene átlagosan. Arra viszont ügyelni kellene, hogy a pályakezdők bérét sokkal nagyobb arányban kell emelni, mint a nyugdíj előtt állókét, oly módon, hogy a bértábla ne csússzon össze, mert az újabb bérfeszültséget okozna.
-
A tanítással lekötött munkaidő az európai átlagnak megfelelő legyen (heti 20 óra), és minden tanítási többletmunkát fizessenek ki. Viszont szigorúan le kell választani a szociális feladatok ellátását az oktatásban, hogy a pedagógusok erejét ne pazaroljuk. Ilyen szociális ellátás a napközi, az egésznapos iskola, az étkeztetés. A lenti táblázat azt mutatja, hogy a napközi/ tanulószobai ellátás, az egésznapos iskola működtetése mennyi plusz erőforrást igényel:
tanév |
napközi/ tanulószobai létszám (fő) |
pedagóguslétszám a feladat ellátásához(fő) |
2001/2002 |
372 032 |
14 881 |
2002/2003 |
374 015 |
14 961 |
2003/2004 |
369 366 |
14 775 |
2004/2005 |
356 002 |
14 240 |
2005/2006 |
351 460 |
14 058 |
2006/2007 |
346 498 |
13 860 |
2007/2008 |
334 992 |
13 400 |
2008/2009 |
337 537 |
13 501 |
2009/2010 |
339 657 |
13 586 |
2010/2011 |
348 778 |
13 951 |
2011/2012 |
347 634 |
13 905 |
2012/2013 |
353 635 |
14 145 |
2013/2014 |
380 603 |
15 224 |
2014/2015 |
401 188 |
16 048 |
2015/2016 |
415 890 |
16 636 |
2016/2017 |
413 716 |
16 549 |
2017/2018 |
407 997 |
16 320 |
2018/2019 |
400 899 |
16 036 |
2019/2020 |
392 579 |
15 703 |
2020/2021 |
394 092 |
15 764 |
Forrás: KSH.
Ezen feladatok jelentős részét Európában nem pedagógusok látják el, ezért is magasabb az egy pedagógusra jutó tanulói létszám az EU-ban, viszont az egy osztályra jutó gyermeklétszám azonos nagyságrendet mutat. A lenti táblázat az általános iskolákra vonatkozó számításokat mutatja be:
Év |
Pedagógus-létszám |
tanulói létszám |
napközi/ tanulószoba ped.létszám |
napközi nélküli ped. létszám |
eredeti 1 pedagógusra jutó tanulói létszám |
napközi nélkül 1 pedagógusra jutó tanulói létszám |
átlag osztály- létszám |
2001/2002 |
90 294 |
947 037 |
14881 |
75 413 |
10,5 |
12,6 |
19,8 |
2002/2003 |
89 035 |
933 171 |
14961 |
74 074 |
10,5 |
12,6 |
20,0 |
2003/2004 |
89 784 |
912 959 |
14775 |
75 009 |
10,2 |
12,2 |
19,9 |
2004/2005 |
87 116 |
890 551 |
14240 |
72 876 |
10,2 |
12,2 |
19,8 |
2005/2006 |
85 469 |
861 858 |
14058 |
71 411 |
10,1 |
12,1 |
19,8 |
2006/2007 |
83 606 |
831 262 |
13860 |
69 746 |
9,9 |
11,9 |
19,6 |
2007/2008 |
78 073 |
811 405 |
13400 |
64 673 |
10,4 |
12,5 |
20,3 |
2008/2009 |
75 606 |
790 722 |
13501 |
62 105 |
10,5 |
12,7 |
20,3 |
2009/2010 |
74 241 |
775 741 |
13586 |
60 655 |
10,4 |
12,8 |
20,3 |
2010/2011 |
73 565 |
758 566 |
13951 |
59 614 |
10,3 |
12,7 |
20,2 |
2011/2012 |
72 501 |
749 865 |
13905 |
58 596 |
10,3 |
12,8 |
20,3 |
2012/2013 |
72 048 |
745 058 |
14145 |
57 903 |
10,3 |
12,9 |
20,3 |
2013/2014 |
73 906 |
750 333 |
15224 |
58 682 |
10,2 |
12,8 |
20,2 |
2014/2015 |
75 704 |
751 034 |
16048 |
59 656 |
9,9 |
12,6 |
20,2 |
2015/2016 |
77 120 |
747 616 |
16636 |
60 484 |
9,7 |
12,4 |
20,1 |
2016/2017 |
77 633 |
743 837 |
16549 |
61 084 |
9,6 |
12,2 |
20,1 |
2017/2018 |
77 093 |
734 896 |
16320 |
60 773 |
9,5 |
12,1 |
20,0 |
2018/2019 |
76 461 |
728 706 |
16036 |
60 425 |
9,5 |
12,1 |
19,9 |
2019/2020 |
75 428 |
723 540 |
15703 |
59 725 |
9,6 |
12,1 |
19,8 |
2020/2021 |
75 157 |
729 300 |
15764 |
59 393 |
9,7 |
12,3 |
19,9 |
Forrás: KSH.
Ahhoz viszont elegendő létszámú pedagógiai asszisztensre van szükség (a jelenlegi létszám legalább háromszorosára), hogy a humánerőforrás jelentős részét ki tudjuk váltani az oktatói és nevelői munka számára.
-
Új ösztöndíj bevezetése a pályakezdés első 5-10 évére. Legalább annyi évig kellene a pályán maradni a fiatalnak, amíg az ösztöndíjat kapja (nem keverendő össze a felsőoktatásban kapható Klebelsberg Képzési Ösztöndíjjal). Az ösztöndíj nagysága attól függjön, hogy hiányszakot tanít-e, és mennyire hátrányos helyzetű településen vállal munkát. Ez abban is segítené a fiatalokat, hogy a lakhatási problémájuk megoldódjon a legnehezebb időszakban.
A kormánynak még a következő lépései lehetnek:
-
Nem csinál semmit, de ez a teljes közoktatás összeomlásához vezetne. Ezt egy felelősen gondolkodó kormány nem vállalhatja fel. (A magyar oktatás történetében ilyen összeomlás még nem volt.)
-
Kisiskolákat összevon, ami teljesen ellentétes lenne az eddigi politikájával. Ráadásul ehhez a feltételek sem adottak (iskolabusz, elegendő pedagógiai asszisztens, szociális munkás, fejlesztőpedagógus, pszichológus… stb.). A mostani körülmények között ez újabb etnikai konfliktusokhoz vezetne, újabb belső elvándorlási folyamatokat gerjeszthet. A középosztály kimenekítené gyermekét az összevont iskolákból egyházi intézményekbe vagy városi iskolákba, vagyis egy újabb szegregációs folyamatot indítana el. Ez csak akkor valósítható meg konfliktusok nélkül, ha a személyi feltételek adottak lesznek.
-
Megemeli a tanítással lekötött óraszámot. Ez nagy őrültség lenne, mert Európában csak Oroszországban magasabb a tanítással lekötött munkaidő, mint Magyarországon. Ez az újabb munkateher-növekedés még nagyobb elvándorlást fog okozni, ezzel ismét maga alatt vágná a fát a kormány.
-
Megkönnyíti a pedagógus-diploma megszerzését. Ez nem nyújt olyan garanciát, amely valóban növelné a pályára álló fiatalok számát, és a minőségi oktatás ellen hatna.
-
Diploma nélküli is lehetővé teszi az oktató-nevelői munkában való részvételt. Ez olyan lépés lenne, amely visszarepítené a közoktatást az 1970-es évek előtti állapotba. A kormány ezzel még nagyobb katasztrófát okozna, mint az előző pontban vázolt lehetőség.
A sor a végtelenségig folytatható, de tudomásul kell venni: ha a közoktatást a jövő szolgálatába akarjuk állítani, abba pénzt kell beletenni és nem kivenni. Ha a multik rabszolgái akarunk maradni, akkor csak „látszatátalakítások” kellenek, amilyeneket eddig is tett az oktatási kormányzat.
Álviták gerjesztésével (Nat, tanárképzés átalakítása, pedofília és a másság összemosása, iskolaőrök…stb.), a valós problémák válasz nélkül hagyásával (jelentős béremelés, digitális oktatási rendszer kiépítése, tanszabadság, amely lehetővé teszi az egyénre szabott oktatást, tanulói terhek érdemi csökkentése) csak még lejjebb fog csúszni az oktatás színvonala.
Vívhatunk szavakban bármilyen szabadságharcot a külföld ellen, egy alacsony oktatási színvonalban részesülő társadalommal, lebutított néppel csak bukásra leszünk ítélve, nem pedig győzelemre. Ez kinek az érdekét szolgálja?
A szerző a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke.