A nagy-britanniai Korona Ügyészség úgy határozott, hogy többé nem lehet eljárást indítani a menekülthajók vezetői ellen, akik kizárólag menedékkérés szándékával kelnek át a La Manche csatornán.
Az ügyészség ezzel véget vetett annak a tavaly óta érvényben lévő gyakorlatnak, amely az illegális migráció segítését tiltó törvényt a menekültcsónakok vezetői ellen használta fel. A törvényt ezt megelőzően olyan tehergépjármű-vezetők ellen alkalmazták, akik embercsempészetért cserébe pénzt fogadtak el.
A brit belügyminisztérium a menekültcsónak vezetőit nemcsak hogy „embercsempészeknek” bélyegezte, de életre szóló börtönnel is fenyegette őket, annak ellenére, hogy a hivatalos jelentések szerint a valódi embercsempészek nem szállnak fel a csónakokra a menekültekkel együtt.
Priti Patel belügyminiszter korábban ígéretet tett arra, hogy az útvonalat „képtelenné” teszik az átkelésre. A gumicsónakokat drónokkal kezdték követni, hogy lefilmezzék azok irányítóit, hogy bíróság elé állíthassák őket. 2020 júniusa óta 19 menekültet ítélték el ezért, tizenhat hónaptól négy és fél évig tartó szabadságvesztéssel.
Habár a brit kormány korábban a menekülthajók megállítását ígérte, az ügyészség új jogi útmutatója leszögezte, hogy a hajókon érkező menedékkérőket ugyanolyan bánásmódban kell részesíteni, mint a gépjárművel érkezőket.
Frank Ferguson az ügyészség nevében úgy nyilatkozott:
„Bízunk benne, hogy a ma elfogadott megközelítés arányos egyensúlyt teremt a bűnbandák veszélyes átkelés megkísérlésének elrettentése, valamint az igazságosság és az együttérzés érdekében való cselekvés között.”
11 menekülthajó vezetője elleni vádat ejtett az ügyészség az elmúlt időszakban, miután egy iráni menekült, Fouad Kakei sikeresen fellebbezett az ellene hozott ítélet ellen.
A brit kormány azonban újabb menekültellenes törvényeket hozott, melyek alapján már nem csak „haszonszerzés céljából” büntetendő „az illegális migráció segítése” és az ezért járó maximum büntetés akár életfogytiglan is lehet.