„Tömeges bevándorlás okozta válsághelyzet esetén a Kormány rendeletben meghatározhatja az érintett építési övezet és építési telek vonatkozásában a településrendezési és építési követelményeket. A területileg érintett települési önkormányzat – a fővárosban a fővárosi vagy a kerületi önkormányzat – hatályban lévő településterveinek a Kormány rendeletében meghatározott szabályokkal ellentétes szabályai nem alkalmazhatóak.”
– áll abban a törvényjavaslatban, amelyet Semjén Zsolt KDNP-s képviselő nyújtott be az Országgyűlésnek, ahogy azt a Nyugat.hu kiszúrta vasárnap.
A javaslat – amelyet a kétharmados többség valószínűleg el is fog fogadni – tovább csökkenti a települési önkormányzatok döntési lehetőségeit, miközben azokat többek közt a járvány elleni védekezés címszavával már eddig is jelentősen csorbította a kormánytöbbség.
A törvényjavaslat lehetővé tenné a kormány számára, hogy az önkormányzat akaratával szembe menve átminősítsen területeket, akár zöldterületeken is beruházásokat valósíthasson meg, valamint megvonná azt a jogot az önkormányzatoktól, hogy saját területükön meghatározzák a rendezési tervet, és ezen belül az építési szabályokat.
A most Ház elé kerülő javaslat értelmében a kormány akár el is törölheti az érvényes önkormányzati rendeleteket, lehetővé téve, hogy akár a helyi adminisztráció akarata ellenére átminősítsen területeket, ha szeretne beruházásokat valósíthasson meg akár zöldterületeken is, illetve a rendezési tervet is és az építési szabályokat módosíthatja.
A még csak készülő törvénytervezetről a Népszava tudósítása alapján mi is beszámoltunk pár hete:
A lap értesülései szerint Budapest esetében nem az ellenzéki vezetésű és többségű Fővárosi Önkormányzat, hanem „esetleg” a kormány alá tartozó, Vitézy Dávid által vezetett és Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára által felügyelt Budapesti Fejlesztési Központ készíthetné el a jövőben a településszerkezeti tervet.
A tervezett intézkedés hivatalos célja a „bürokráciacsökkentés”, az azonban ismét a 2019 októbere után jelentősebb részben ellenzéki irányítású önkormányzatok jogköreit szűkítené.
A településszerkezeti terveket az 1996-ban hatályba lépett építési törvény utalta az illetékes önkormányzatok hatáskörébe. A tervek elkészítése lehetővé tette, hogy egy-egy köztestület és város- vagy faluvezető döntsön a városképre és a környezetre egyértelműen hatással lévő beépítések sorsáról. Egy újabb, 2012-es kormányrendelet ezt a jogot a településszerkezeti tervek és rendezési eszközök tartalmára vonatkozó előírásokkal egészítette ki, de a jogot értelemszerűen és változatlanul az önkormányzatoknál hagyta.
Orosz Anna, a budapesti XI. kerület momentumos alpolgármestere a mostani lépést így kommentálta Facebook-oldalán:
„Bármi történik is a világban, azt arra használják föl, hogy megmagyarázzák: miért van minden döntés a legjobb helyen a Fidesz kezében. Egy apró probléma van csak ezzel: az emberek a bőrükön érzik, hogy a kormány akárhova nyúl (pl.: Iskolák központosítása, kiemelt kormányzati beruházások – Újbudán, a Balatonon vagy bárhol az országban, járványkezelés) ott kő, kövön nem marad.”
Bármi történik is a világban, azt arra használják föl, hogy megmagyarázzák: miért van minden döntés a legjobb helyen a…
Posted by Orosz Anna on Sunday, 14 March 2021
Hogy pontosan milyen tömeges migrációról ír Semjén Zsolt képviselő a javaslatban, az jelenleg rejtély, mint ahogy az is, hogy azt miképpen tudná megakadályozni a kormány a településszervezés központosításával.
Nemrég egyébként volt már hasonló törvénykezésre példa: 2020-ban a kormány már kivette az építési tervezés jogkörét az önkormányzatok kezéből, azt pedig az illetékes kormányhivatalokhoz utalta, ami azok bürokratikus feladatait óriási mértékben duzzasztotta fel. A Népszavának nyilatkozók szerint az újabb jogkör-áthelyezés egyenesen kaotikus állapotokat teremtene a kormányzati igazgatás területén.
Felháborodását fejezte ki a kiszivárgott tervek után Karácsony Gergely főpolgármester is, aki szerint a jogkör-elvétel újabb durva támadás a magyar önkormányzatiság ellen. Érzékletes példát is hozott arra, megvalósulása esetén Budapesten milyen következményekkel járnak, ha esetlek a BFK venné át a településszerkezeti tervek készítését is:
„…nemrégiben a III. kerülettel abban állapodtunk meg hogy a Mocsárosdűlőt radikálisan zöldíteni fogjuk. Több mint másfélszeresére növelnénk a zöldfelületek arányát, garantálva a terület természetközeli megőrzését. A Mocsárosdűlőn a szerkezeti terv módosítását egy a széles nyilvánosságot bevonó stratégiai tervezés követné még ebben az évben. Ha megszűnne a településszerkezeti terv, ez a lehetőség is elveszne.”
Korábban már fordult elő olyan eset, amikor a menekültek kérdését különös módon próbálták egyéb dolgokhoz kapcsolni, így például tavaly nyáron Müller Cecília országos tisztifőorvos Röszkére látogatott, és ott elmondta, Magyarország közegészségügyi és járványügyi helyzete kiváló, de ezt
rendkívüli mértékben veszélyezteti az ellenőrizetlen migráció.
Hozzátette, el kell kerülni az új koronavírus-gócpontok kialakulását, erre példának pedig nem mást hozott fel, mint a mezőkövesdi esetet, ahol napokon belül 43 fertőzöttet találtak – csakhogy ez a település a Népszava szerint 300 kilométerre van Röszkétől, és semmi köze a menekültekhez.