Január 11-én öngyilkosságot kísérelt meg egy kínai élelmiszerfutár Taizhou városában, miután a novemberi bérének csak a töredékét kapta kézhez. A 47 éves Liu benzinnel locsolta le a ruháját és felgyújtotta magát. Noha a teste nyolcvan százalékban égési sérüléseket szenvedett, az öngyilkossági kísérletet embertársai gyors közbeavatkozásának köszönhetően túlélte. Liu tragédiája rámutat arra, hogy a kínai munkásoknak milyen mértékű kizsákmányolást kell elszenvedniük, írja a World Socialist Web Site.
Liut egy taizhoui (Csiangszu tartomány) élelmiszer-kiszállító cég foglalkoztatta, amely egy sokkal nagyobb szolgáltató vállalathoz, a Fengniaohoz tartozik, amely munkásokat kölcsönöz az Ele.me vállalatnak, amely Kína második legnagyobb élelmiszerellátó platformja. Az Ele.me-t az Alibaba viszonteladói oldal tulajdonolja, amelynek a 65 milliárd dolláros vagyonnal bíró Jack Ma az elnöke, aki januárban azzal került a híroldalak élére, hogy miután bírálta a kínai gazdaságpolitikát, hetekre eltűnt.
Azok a bérviták, amelyek végül Liu öngyilkossági kísérletéhez vezettek, tavaly novemberben kezdődtek, amikor az élelmiszerfutárok bérét az Ele.me új rendszer alapján kívánta számolni: immár nem kiszállításonként fizette volna a munkásokat, hanem egy előre meghatározott lépcsőzetes rendszerben.
Míg Liu addig 6 jüant (270 forintot) kapott egy-egy út után, novembertől az első hatszáz rendelést követően legfeljebb 4,5 jüanra (204 forintot) tett volna szert, 800 rendelés után pedig 6,5 jüant (235 forintot) ígértek neki. Hogy az addigi 6 jüanos bérét elérje, havonta több mint 1200 kiszállítást kellett volna végeznie – amelyet addig egyetlen egy munkásnak sem sikerült teljesítenie.
Az új rendszer hatalmas elégedetlenséget váltott ki, sokan elhagyták a taizhoui kiszállító állomást és az Ele.me-t. Így tett Liu is, aki decembertől egy rivális élelmiszer-kiszállítónál kezdett el dolgozni.
Mivel ezt az előző munkahelyén megneszelték, a novemberi bérének csak az egyötödét utalták ki neki.
Liu három évig élelmiszer-kiszállító sofőrként dolgozott, szinte minden nap 12 órán át dolgozott, és havonta majdnem 1200 megrendelést adott le. Liu ebből a hozzávetőlegesen 5 ezer jüanos (225 ezer forintos) fizetésből tartotta el az egész családját.
Liu munkatársai elmondták, hogy a túlhajszoltság következtében tavaly munka közben autóbalesetet szenvedett, az ápolási költségek pedig fölemésztették a megtakarításait. Egyértelművé vált, hogy a novemberi bérének teljes összege nélkül a családja éhen halna.
Miután a novemberi fizetésének csak az egyötödét utalták ki, Liu 18 napig követelte az Ele.me-től a teljes bérét. Végül kétségbeesésében és kilátástalanságában öngyilkosságot kísérelt meg.
Nem pusztán Liu járt hasonlóan. Egy másik munkás, aki szintén az Ele.me-nél dolgozott, decemberben szívrohamban halt meg munka közben. Az Ele.me a családnak pusztán kétezer jüant ajánlott fel a tragédia után.
Ugyanakkor nemcsak az Ele.me, hanem az összes kínai élelmiszerellátó platform hasonló módszerekkel zsákmányolja ki a munkásait.
A Meituan cég például folyamatosan csökkenti a kiszállítási időket, s GPS segítségével nem azt az utat számolja el a munkásainak, amelyet a közutakon megtesznek, hanem amelyet légvonalban kellene megtenniük a célállomásig.
A GPS más módon is hasznára van a vállalkozásnak: időnként arra utasítja az élelmiszerfutárokat, hogy a szemközti sávban, a forgalommal szemben haladjanak, hogy időt takarítsanak meg, a kerékpáros futárokat pedig eszeveszett tekerésre sarkallja vagy éppen arra, hogy tűzfalakon ugorjanak át kerékpárostul.
Sanghajban minden második napon súlyos sérülést szenved vagy meghal egy futár a teljesíthetetlen határidők miatt.
A terhelés és a munka intenzitása elképzelhetetlen.
Az SWSW összeállításából az is kiderül, hogy a futárszolgálat munkásait szökőárak és földcsuszamlások idején sem kímélik.