A kortárs képzőművészet általában szubkultúraként értelmezett és fenntartott terület, amelynek éppen a kortársaival nincs kapcsolata. Ebből a tapasztalatból kiindulva hozta létre Menesi Attila képzőművész a független képzőművészeti tanszéket (f***k) 2013-ban, amely időről időre különböző – nem feltétlenül művészeti irányultságú – egyetemi tanszékekre költözik be, hogy egyfajta új nyilvánosságot teremtsen a képzőművészetnek, és megmutassa az ott tanuló diákoknak, hogy valójában minden szakterületnek lehet képzőművészeti kontextusa, a jogtól a kommunikáción át a marketingig.
Az elmúlt években a független képzőművészeti tanszék egyhetes nyári workshopokat is tartott, ahol a résztvevők mindig más településeken dolgoztak különböző tematikák szerint, sokszor a helyi lakosokat is bevonva. Mivel a projekt célja a kritikai gondolkodás ösztönzése, és van egy erős társadalmi fókuszuk is, talán nem meglepő, hogy a témák általában valamilyen kultúrpolitikai eseményhez kötődtek.
A f***k 2020-ban karavánt indított a magyarországi dezinformáció ellen fellépve 9 településen, és október 8-10. között Budapesten, három nap alatt három helyszínen zajlik a karaván záróeseménye.
A független képzőművészeti tanszék karavánbusza csütörtökön 20 óráig a Népligetben található meg. Itt a résztvevők egyebek közt felolvasószínházzal várják az érdeklődőket, de lesz vetítés és beszélgetés is. Ezen a napon a csongrádi, szőregi és gyulaházai projekt munkáit mutatják be, így olvasgatható lesz például a Második BLIKK című „ideális” bulvárlap is, amit a résztvevők szerkesztettek a csongrádi hétköznapi emberek mindennapjairól.
2016-ban, a menekültválság közepén az akkori nyári workshop hívószavai is az országhatár, a migráció és az identitás voltak, a terepmunkát pedig Hegyeshalmon végezték. Idén ugyanitt az alkotók egy hordozható, Banánköztársaság stencilt készítettek, ami a pénteki napon az SZFE mögötti Márkus Emília utcában és környékén lesz látható.
Idén Kőszegen egy interaktív ugróiskola is készült az egykori katonai alreáliskola előtt, ami a Nemzeti alaptantervből kikerült Ottlik Géza Iskola a határon című regényének a helyszíne volt. Emellett útjára indult a NYAT (Nyári Alaptanterv) szabadpolc is, amely pénteken Budapesten is elérhető lesz különböző edukációs manifesztumokkal.
A programok egyik leglátványosabb részére pedig szombaton kerül sor a Hunyadi téren, amikor is 50 postagalambbal fognak elröptetni „dezinformáció-mentes” üzeneteket úgy, hogy a madarak a leveleket hazarepülés közben bárhol elhagyhatják.
Menesi Attila a Mércének elmondta, szerintük ez arra is jó példa, hogy hogyan lehet kortárs művészeti eszközzel társadalmi aktivitást folytatni, a tanszék ugyanis sportág helyett alternatív médiaként tekint a postagalamb kultúrára. De szombaton bemutatnak egy korábbi akciót is, amikor is a kormány elmúlt pár évének óriásplakátjaiból készítettek makettet egy szekszárdi utcán, mert kíváncsiak voltak a járókelők reakcióira, ha egyszerre látják meg az elmúlt több év különböző propagandaüzeneteit.
Menesi szerint azért érdemes ellátogatni a kiállításokra, mert ha valaki ma kortárs képzőművészetet kíván fogyasztani Magyarországon, akkor néhány kivételtől eltekintve csak „biztonsági művészettel” találkozhat, erre viszont a tanszékkel alternatívát tudnak nyújtani. Hozzátette, amiatt is különleges a budapesti karaván, mert csak egyszer valósul meg, három nap alatt három különböző helyszínen, minden esetben társadalmi fókusszal.
A Mérce a projektben résztvevő néhány fiatallal is beszélgetett, hogy jobban megismerjük, kik és milyen indíttatásból is csatlakoztak ezekhez workshopokhoz. Kovács Gyula elmondta, ő már 2013 óta aktív tagja a tanszéknek, akkor találkozott velük, amikor a szegedi egyetemen tartottak kurzust.
„Én akkor már nem jártam oda, de egy barátom SMS-t írt, hogy ugorjak be a tanszékünkre, mert jött néhány arc, és égő autókat tologatnak a folyosón. Ez elég inspiráló volt” – mondta el Kovács.
Neki azért hiánypótló a független képzőművészeti tanszék, mert sok kérdésére választ kapott az érdeklődési köreivel kapcsolatban, amiket Szegeden nem tudott kitől megkérdezni vagy kivel megtárgyalni. Emellett pedig a továbbtanulásban is segítette, ugyanis a tanszék hatására döntött úgy, hogy korábbi sikertelen próbálkozás után újra felvételizik mesterszakra, és végül be is jutott intermédia képzésre.
Teleki Emma pedig azért csatlakozott a tanszékhez, mert számára nagyon impozáns kritikai pedagógiai vonalat képvisel a szervezet. Szerinte nagyon fontos eszköz a művészet a pedagógiában, mert ezen keresztül lehet úgy bevonni résztvevőket projektekbe, hogy a saját tapasztalataik alapján tudjanak feldolgozni információkat, és így ezek a témák más-más szempontokból kerülnek különböző megvilágításba.
Ez a részvételiség valóban több programban is megmutatkozik, hiszen interaktív lesz az imént említett vetítés és az ugróiskola is, de különböző játékokkal is várják az érdeklődőket, illetve a postagalambokkal is bárki küldhet majd üzenetet.
Összesen 18 alkotó járult hozzá a három napos projekthez, így a budapesti karaván mindenképp jó program lehet azoknak, akiket érdekel a kritikaiság érvényesülése a kortárs képzőművészetben, és szeretnének ezzel kapcsolatos interaktív programokon részt venni.
A pontos helyszínekről és a napi programokról a Facebook eseményben lehet tájékozódni.