Az Intercept nevű amerikai oknyomozó portál számolt be arról, hogy szerdán egy belsős megbeszélésen debütált a Facebook Workplace (magyarul: munkahely) felületének néhány új funkciója. A Workplace from Facebook nevű alkalmazás a közösségi oldal egyik vállalatokat célzó terméke, ami kommunikációs felületet biztosít munkahelyek számára. A dolgozók itt csetelhetnek egymással, online meetingeket tarthatnak, illetve bejegyzéseket tehetnek közzé a hírfolyamban.
Akárcsak a „sima” Facebook esetében, az algoritmus itt is a népszerűség alapján válogatja ki a posztokat, illetve azt is mutatja, milyen témákról írnak bejegyzéseket a legtöbben. A techvállalat most ezzel kapcsolatban jelentett be egy új funkciót, mégpedig azt, hogy a céges felületek adminisztrátorai eltávolíthatnak bizonyos népszerű témákat, ha nem akarják, hogy a munkavállalóik azokról tovább generálják a beszélgetést.
A prezentáción pedig nem más, mint a szakszervezet-alakítás témáján keresztül mutatták be, miért hasznos, hogy a cégek el tudnak rejteni számukra kényelmetlen tartalmakat a felületről.
Az Intercept szerint a prezentáció, ami példaképpen azt mutatta be, hogyan lehet elrejteni a „unionize” (magyarul kb. szakszervezet alakítása) kifejezést tartalmazó posztokat, csütörtökön már nem volt elérhető, és miután a Facebook saját dolgozói is felháborodtak az ügyön, egy termékmenedzser bocsánatot is kért:
„Nem a felhasználók cenzúrázása a lényege ennek a funkciónak, a Workplace célja épp az, hogy mindenkinek hangot adjunk, miközben a munkahelyi környezet tiszteletteljes marad” – mondta Karandeep Anand.
Később a Facebook az Interceptnek is azt írta közleményben, hogy sajnálják a szerencsétlen példát, és egyelőre visszavonják a funkció élesítését, amíg nem gondolják át a lehetséges következményeit. Csakhogy az oknyomozó portál szerint nem véletlen hibáról van szó.
Az egyik Facebooknál dolgozó forrásuk azt állítja, ő már korábban látta, hogy készül ez a funkció, és az egész use case (a funkció használatának egy tipikus esete, amire a fejlesztést alapozzák) az volt, hogy az újítás segítségével a munkáltató meg tudja akadályozni a szakszervezeti törekvéseket.
A dolog már csak azért is aggasztó, mert ha felmegyünk a Workplace from Facebook oldalára, rögtön látni, hogy összesen több mint 5 millió munkavállaló használja az alkalmazást, és többek között olyan nagyvállalatoknál is itt folyik a céges kommunikáció, mint a Walmart vagy a Starbucks, akiknek már korábban is volt botrányuk abból, hogy megpróbálták aláásni a dolgozók érdekérvényesítő szerveződéseit: az amerikai szupermarket-óriás szisztematikusan próbálja megelőzni a szakszervezetiséget, a kávézóláncnál pedig februárban egy embert kirúgtak, miután szakszervezetet akart alapítani.