Bár vasúti szakszervezetek már tavaly megküldték a bérfejlesztésre vonatkozó javaslataikat a MÁV-nak, a munkáltató ezidáig csupán két alkalommal ült tárgyalóasztalhoz velük, eredmény pedig nem született. Ahogy arról nemrég beszámoltunk, a szakszervezetek szerint a MÁV vezetésének semmilyen felhatalmazása nincs bérajánlat megtételére, vagyis a tulajdonos (azaz az állam) semmibe veszi a vasutasokat és egyértelműen hátráltatja az egyik legnagyobb állami vállalat foglalkoztatási gondjainak megoldását – mindezt úgy, hogy a vasutat elhagyók 60 százaléka az alacsony jövedelmet jelöli meg a távozás indokaként.
Mint azt legfrissebb közleményükben írják,
két hónap elteltével továbbra sem ismerik a MÁV-csoport munkáltatóinak béremelésre vonatkozó elképzeléseit, az általuk képviselt vasutas dolgozók pedig – érthetően és teljes joggal – napról-napra türelmetlenebbek, elégedetlenebbek.
A Mozdonyvezetők Szakszervezete, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete, a Vasutasok Szakszervezete és a VDSzSz Szolidaritás éppen ezért kollektív munkaügyi vitát kezdeményeztek, ami az első hatásos nyomásgyakorlásnak számít, amellyel a munkavállalói érdekképviselet hivatalosan is jelzi a munkáltatónál, hogy elfogyott a türelem, a következő lépés pedig a sztrájk.
Erre válaszul tegnap Bártfai-Mager Andrea, a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter sajtóosztálya is közleményt adott ki, melyben emlékeztetett arra, hogy a kormány összehívta a Közszolgáltató Vállalkozások Konzultációs Fórumát március 3-ára, ahol szó lesz majd a bértárgyalásról.
A miniszter szerint a kormány minden esetben korrekt résztvevője volt az érdekképviseleti egyeztetéseknek, elősegítette, hogy a munkaadók és a munkavállalók az egész társadalom érdekét szolgáló munkabékét megőrizzék.
Szerinte ezt bizonyítja egyebek mellett a korábban három évre megkötött, végeredményben közel 40 százalékos béremelést biztosító megállapodás és az azt követő egyéb vállalati bérintézkedés.
„Ennek ismeretében a VDSzSz Szolidaritás felhívását indokolatlannak, megállapításait megalapozatlannak tartjuk. Kérjük, hogy a VDSzSz Szolidaritás az elmúlt évekhez hasonlóan működjön közre abban, hogy a bértárgyalások sikerrel végződjenek, biztosítva a munkavállalók és az egész társadalom érdekeit”
– olvasható a közleményben.
A vasutasok 2017-től 13, 12 és 5 százalékos béremelésben részesültek évente, utóbbi azonban kevésnek bizonyult, főleg a versenyszféra kétszámjegyű béremeléseihez képest. A szakszervezetek idén újabb hároméves bérmegállapodásban gondolkodnak – méghozzá mindhárom évben kétszámjegyű béremeléssel. Idén a 12 százalékos béremelés mellett olyan egyéb juttatásokat is követelnek, amelyekkel együtt a keresetnövekedés elérhetné a 15 százalékot.
Bár a sztrájk szinte lehetetlen az állami szférában, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke, Meleg János nemrég azt mondta a Mércének, a személyszállításra vonatkozóan vannak ugyan korlátozó feltételek a még elégséges szolgáltatás teljesítése miatt, a teherszállítást viszont teljes mértékben le tudják állítani. Ez komoly bevételkiesést okozhat a Magyarországon működő cégeknek, ami hatékony nyomásgyakorlást jelenthet a multinacionális cégekkel jó barátságot ápoló kormánnyal szemben is.
A munkaerő-elvándorlás megállítása érdekében a Mozdonyvezetők Szakszervezete, a VDSzSz Szolidaritás és a Vasutasok Szakszervezete követelései között szerepel még:
- a plusz egy havi alapbér decemberi kifizetéssel minden vasutasnak,
- havi 3 ezer forintos munkáltatói egészségpénztári hozzájárulás,
- extra nyugdíjpénztári tagdíjhozzájárulás,
- a MÁV-csoportnál eltöltött szolgálati idő anyagi elismerése, a javadalmazás összegének duplájára emelése.