Néhány héten belül Magyarországon is éreztetheti a hatását a kínai autóalkatrész-gyártók termelésének csökkenése, amely mögött a koronavírus és az azt kísérő egészségügyi-biztonsági intézkedések állnak.
Sok gyártó meghosszabbítja Kínában a holdújévkor egyébként is szokásos ünnepi munkarendjét, jelen állás szerint legalább február 10-éig. Kína 31 tartományából eddig 11-ben jelentették be a „nem létfontosságú” szektorok szereplői, hogy tovább tart idén a holdújévi „lassú” üzem a munkahelyeken, hogy gátat vessenek a vírus terjedésének.
Vuhan, a koronavírus-járvány kitörésének epicentruma egyben a globális autóipar egyik legfontosabb központja is. Az ázsiai beszállítók, így a kínaiak gyakorlatilag minden nagyvállalatnál ott vannak, így minden autóban vannak olyan alkatrészek és részegységek, amelyek gyártásában közreműködnek kínai cégek. Hamarosan ezért világszerte alkatrészhiány lép fel az autógyáraknál, miután alábbhagyott a termelés a koronavírus-járvány miatt.
„A globális feldolgozóipari beszállítói láncokba Kína nagyon erőteljesen beépült az elmúlt időszakban, és ez alól Magyarország sem kivétel. Egyre kevesebb olyan termék van a világon, amihez nem használnak fel Kínából származó alkatrészeket” – ezt az egyik legnagyobb hazai beszállítócég, a Videoton Holding társ-vezérigazgatója, Sinkó Ottó nyilatkozta a Portfolio.hu-nak.
Több nagy európai és amerikai autógyártó vezetője is azt jelezte a Financial Timesnak, hogy egy-két héten belül ellátási gondjaik lesznek, a kínai beszállítóik ugyanis leálltak a termeléssel a járvány miatt.
A Hyundai már bejelentette, hogy a termelés egy részét leállította a dél-koreai üzemeiben, és rövid időn belül felfüggeszthetik az összes ottani gyárban a termelést. Az ok, hogy nem érkeznek alkatrészek Kínából, így a koreai cégnél nem tudják a szerelőszalagokat működtetni.
Problémát jelent, hogy az autógyárak hiába állnak szerződésben olyan európai beszállítókkal, mint a Continental vagy a Thyssenkrupp, ezek a cégek nagyon sok mindent Kínában gyártanak, illetve ők is számos alkatrészt kínai beszállítóktól szereznek be.
Hamarosan az elektronikai szektorban, a számítógép- és a mobiltelefon-gyártásban is nehézségek elé néznek a vállalatok, ha nem sikerül újraindítani Kínában a termelést.
A koronavírussal kapcsolatos korábbi írásaink ide kattintva olvashatók.
(via mfor.hu, portfolio.hu, wsws.org)