„Vészharangot” kongat a Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ-Szolidaritás) és a Vasutasok Szakszervezete, mivel szerintük kifejezetten veszélyes, hogy a kormány eddig egy fillért sem fordított a magyarországi vasutas teherfuvarozás egyik legnagyobb vállalatának, a Rail Cargo Hungária Zrt.-nek a támogatására, ezért az árufuvarozó cég egyes kocsis áruszállítási tevékenységének teljes feladását fontolgatja Magyarországon.
A szakszervezetek közös közleményükben kiemelték, az úgynevezett egyes kocsi-forgalom jó részét intéző céggel stratégiai megállapodást kötött a kormány még tavaly, amelynek értelmében – éppen az ország áruforgalmának egyszerűbbé tétele és az közúti teherforgalom növekedésének elkerülése céljából – jelentős támogatásban részesítené a céget.
A támogatásból viszont azóta sem lett semmi, a szakszervezetek szerint pedig a napi működés területén a Rail Cargo anyagi helyzete összesen 2000 vasutas – a teherfuvarozó vállalat munkatársain kívül mozdonyvezetők, tolatásvezetők, kocsirendezők, járműkarbantartók veszíthetik el mindennapi megélhetésüket úgy, hogy igazából munkájukra továbbra is igen nagy szükség lenne.
A Vasutasok Szakszervezete és a VDSZSZ-Szolidaritás vezetői leszögezték:
” Annak ellenére, hogy a stratégiai megállapodásból egyértelműen kiderül: az ágazat biztonságos fennmaradásához szinte nélkülözhetetlen ennek a tevékenységnek a támogatása, úgy tűnik, az illetékesek nem vették komolyan az RCH jelzését.
[…]
A szakszervezetek ezért most az eddigieknél is hangosabb riasztásba kezdenek, kongatják a vészharangot, amely hamarosan magától is megszólalna – írják. Az ugyanis, ha az RCH felhagyja ezt a nemzetgazdaság számára is fontos tevékenységét, a teljes hazai vasúti közlekedésre kedvezőtlen hatással lesz.”
A Rail Cargo megmentése és további működtetése – egyszóval a stratégiai megállapodásban vállaltak teljesítése – főleg azért lenne a dolgozók szervezetei szerint is stratégiai célja a magyar államnak, mert nemcsak munkahelyek ezrei, és nagyjából az ország összes megmaradt rendező pályaudvarának üzemelése foroghat itt kockán, hanem az egyes kocsis áruszállítás esetleges megszűnésével ezt is a közúti forgalomba álló kamionokkal lehetne csak pótolni.
A szakszervezetek számításai szerint egyenesen évi 40.000 teherautóval többre lenne szükség Rail Cargo Hungária üzletágának feladása után, amely az ország károsanyag-kibocsátásának növekedéséhez is jelentősen hozzájárulna.
A multinacionális Rail Cargo Group magyarországi vállalataival stratégiai szerződést Palkovics László Innovációs- és Technológiai Minisztériuma kötött 2019. szeptemberében, akkor Palkovics hangsúlyozta,
„a környezetvédelmi megfontolások mellett a vasút versenyhelyzetének erősítése csökkenti a közutak terhelését, emellett javítja a közlekedés biztonságát.”
Emellett hosszasan beszélt arról is, hogy a kormány kiemelt célja a vasúti teherszállítás infrastruktúrájának fejlesztése, illetve a meglévő kapacitások sokkal jobb mértékű kihasználása is.
Ehhez képest, legalábbis a Rail Cargo dolgozói, vezetői és szakszervezetei szerint a támogatás eddig nem érkezett meg, holott világos, hogy noha piacilag a vasúti teherszállítás költségei csak lassan térülnek meg, ezért ez a fajta szolgáltatást valójában szerintük az államnak „közszolgáltatásként” kellene fenntartania, eddig azonban a működési költségekhez ígért hozzájárulás nem érkezett meg.