Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ korábbi, és a jelenleg zárva tartó Közlekedési Múzeum jelenlegi vezetője lesz a Budapesti Fejlesztési Központ, a kormányzati Budapest-politika szakmai műhelyének a vezérigazgatója, írja az MTI.
Vitézyt korábban Budapest vezetése felkérte, hogy pályázza meg ismét a BKK vezetői pozícióját, azonban a szakember ezt visszautasította, mondván nem elég leporolni a tízéves koncepciót, immár régiós közlekedési rendszerre van szükség, pláne, hogy az elővárosi buszokat és a HÉV-eket kivonták a főváros ellenőrzése alól.
A műhely létrejöttét Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Fürjes Balázs, a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár jelentették be. Gulyás elmondta,
„Budapest jelentősége, szerepe, lakosságszáma és lehetőségei alapján is a legfontosabb magyar város. A kormányzati Budapest-politika szakmai műhelyeként Fürjes Balázs irányításával jön létre és működik a BFK. A névhasználathoz Karácsony Gergely főpolgármester hozzájárulását is megkapták, ezt köszönik neki, korrekt partneri gesztus volt”.
A miniszter kiemelte Vitézy városfejlesztési jártasságát is, noha mikor a BKK vezetője volt, éppenhogy innovatív elképzelései és a korábbi gyakorlattól eltérő szemlélete miatt került többek között összetűzésbe az akkor még kormánypárti, Tarlós István nevével fémjelzett városvezetéssel, és került mintegy parkolópályára, a Közlekedési Múzeum élére (ahol a szakma szerint kiváló munkát végez). Ehhez képest Gulyás most úgy fogalmazott,
„Meggyőződésünk, hogy Vitézy Dávid személye és munkája komoly hozzáadott értéket jelent a kormányzati Budapest-munkában. Vitézy Dávid a BKK korábbi sikeres vezetőjeként az egyik legtapasztaltabb, legjobb városfejlesztési szakember, remekül fognak együtt dolgozni Fürjes államtitkárral”,
Fürjes pedig elmondta,
„remek igazolás, nagy munkabírású, fiatalon is tapasztalt klasszissal gyarapodott a kormányzati Budapest-csapat […] Vétek lenne kihagyni őt a budapesti munkából. Ezért kerestem meg azzal, hogy ha már nem vállalta a BKK vezetését, szálljon be a városépítésbe az új Budapest Fejlesztési Központ vezetőjeként. A fővárosiak nyernek azzal, hogy Vitézy Dávid elfogadta a felkérést. Budapest nem csatatér, a város fejlődése mindannyiunk közös ügye, a budapestiek együttműködést várnak a kormánytól és városvezetéstől, nem háborút”.
Ahogy az a fővárosi felkérésből is látszik, a Közlekedési Múzeum vezetője valóban a politikai színtér több szereplője számára is elfogadható szakember, erre az államtitkár is kitért, miszerint
„Vitézy Dávid, akit minden oldal elfogad, akinek szakértelmét mindenki elismeri, hasznos szereplő lesz a fővárossal közös munkában”.
A BFK a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja utódja, nem alapítanak új állami vállalatot, hanem a korábbi átalakulásával jön létre, és a kormány szerint nem szándékoznak önkormányzati hatásköröket elvonni, a kormány budapestiek érdekében elvégzett fejlesztéseit fogja össze. A cég közlekedéstervezési, várostervezési és városkutatási feladatokat fog ellátni, összhangban a főváros vezetésével, ebből a szempontból is jelzésértékű, hogy vezetésére a széles körben elismert Vitézyt kérték fel, aki valószínűleg gördülékenyebben fog tudni együttműködni Karácsonnyal és csapatával, mint tetszőleges fideszes politikus.
Az ugyanakkor kérdéses, hogy a Vitézy által korábban felvetett régiós közlekedési fejlesztések megvalósíthatóbbak lesznek-e ebben a felállásban, tekintve hogy Budapest tömegközlekedését jelenleg a BKV, a megrendelőként jelenlévő BKK, a HÉV és a vasút révén a MÁV és az elővárosi buszok útján a Volán látják el. Vagyis például ezen a téren is bőven akad tennivaló, nem beszélve a kormány és a főváros közötti, budapesti fejlesztéseket érintő konfliktusokról, mint amilyen a stadionok, vagy más kormányzati beruházások ügyei, melyekkel feladataiból adódóan valószínűleg szintén a központnak kell majd foglalkoznia.