A magyar oktatási rendszeren belül tapasztalható négy problémára figyelmeztető plakátokat ragasztott ki a Szabad Egyetem hallgatói csoport hétfő hajnalban az Emberi Erőforrások Minisztériumának egyik épülete elé. A Hold utcai épület előtti OBS lemezeken az aktivisták egyúttal boldog új évet kívántak az EMMI-nek.
A plakátokon szerepelt
- az egyetemek kormányzati eszközökkel való korlátozása és azok privatizálása,
- a tanárhiány,
- a szegregált oktatás,
- és a diákok teljesítményének 2010 óta tartó folyamatos romlása a PISA felméréseken.
„A fennálló helyzet megoldásához sok sikert kívánunk az Emminek az új évben!” – írták közleményükben az akció végrehajtói.
A Szabad Egyetem a CEU elüldözése elleni tiltakozások során jött létre, a tavaly és 2018 decemberében is Kossuth téri kitelepülésekkel álltak ki a magyar oktatás szabadsága, a minőségi oktatáshoz való egyenlő hozzáférés ideája mellett. A magyar köz- és felsőoktatás problémáit, helyzetét bemutató kiállításukat a 2019-es kitelepülés alkalmával mutatták be, most azt írják, a kiállítást elviszik az ország több pontjára is.
Ugyancsak decemberben jöttek ki a legfrissebb, 2018-as kutatásokra alapuló PISA-tesztek eredményei is, amelyek azt mutatják, megállt ugyan a magyar közoktatásban tanuló diákok készségeinek csökkenése, de számottevő erősödés nem tapasztalható.
A kutatásból kiderül az is, hogy óriási szakadék tátong a jobb és a hátrányosabb helyzetű gyerekek által megszerzett készségek között: a jó gazdasági, szociális és kulturális háttérrel rendelkező diákok 113 ponttal jobban teljesítenek szövegértésben, mint hátrányos helyzetű társaik. Ez jóval nagyobb különbség, mint a 89 pontos OECD-átlag.