Az év utolsó napjaiban sem került szóba a jövő évi béremelés a BKV-nál és több nagyvárosi közösségi közlekedési cégnél sem, holott a szakszervezet az elmúlt hónapokban többször is sürgette a tárgyalások megkezdését – erről az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) adott ki közleményt hétfőn.
Az érdekvédők tapasztalata szerint főleg ott feledkeztek meg a dolgozókról, ahol az önkormányzat élén váltás történt és a cégvezetésben is várható személycserékről hallani. Egyre nagyobb a feszültség a járművezetők körében – közölte a szakszervezet.
Úgy tűnik, teljesen megfeledkeztek az illetékesek a közösségi közlekedésben dolgozókról, legalábbis a béremelésükről – állítja közleményben az ország több nagyvárosi szolgáltatójánál is jelen lévő EKSZ.
Az EKSZ elnöke nem is emlékszik olyan évre, amelyet úgy zártak volna, mint a mostanit, vagyis, érdemi bértárgyalások nélkül. Naszályi Gábor elképesztően rossz tapasztalatként a BKV-t emeli ki, amely – szerinte – most olyan, mintha nem is lenne vezetője. Az EKSZ többször is felszólította a vezérigazgatót, Bolla Tibort, hogy álljon ki a dolgozókért, tegyen béremelési ajánlatot, hogy mielőbb le lehessen zárni az egyezkedést, s az emberek a jövő év elejétől már a megemelt bérüket kaphassák. Bolla azonban a „füle botját sem mozdítja” – jegyezte meg az elnök. Vége az évnek, s a BKV dolgozóknak fogalmuk sincs, kapnak-e egyáltalán valamennyi emelést, ezért egyre nagyobb a zúgolódás – mondta az elnök.
A járművezetők ebben az egyre erősödő bizonytalanságban dolgozták át tisztességgel éjjel, nappal még a karácsonyt is, s vélhetően még jó ideig úgy járnak szolgálatba, hogy nem tudják, béremeléssel is elismeri-e a munkáltató a szolgálatukat. A vezérigazgató szinte bujkál a dolgozók elől – állítja Naszályi, aki szerint ez a bánásmód egyszerűen tisztességtelen a munkavállalókkal szemben – szögezte le Naszályi. Az EKSZ tapasztalata szerint olyan, mintha a városvezetésben bekövetkezett váltás óta a BKV vezetői csak a saját pozíciójuk megtartásával foglalkoznának, s azok sem törődnek a dolgozók jövő évi béremelésével, akiknek ez kötelességük lenne.
Hasonló a helyzet más olyan nagyvárosban is, ahol az önkormányzat élén változás volt – mondta Naszályi. Tatabányán például úgy hírlik, a városi közlekedést mindössze két éve biztosító kft. élén várható személycsere, s ott vélhetően ezért nem foglalkozik senki a dolgozók béremelésével, holott a kollektív szerződés szerint december 15-e volt a határidő az ajánlattételre. Ez a kft. jelenlegi vezetőjének lenne a kötelessége, érthetetlen, hogy mégsem teszi – háborog az elnök.
Naszályi Gábor felhívja az illetékesek figyelmét: kockázatos éppen azokkal a dolgozókkal így bánni, akik naponta utasok ezreinek a biztonságáért, sőt életéért felelnek. De az sem biztató, hogy a bértárgyalások elmaradása miatt csalódott legtapasztaltabb járművezetőktől is egyre többször hallani: ha nem lesz emelés, odébbállnak.
Mint arról korábban írtunk, az EKSZ idén ősszel több alkalommal is szorgalmazta a bértárgyalások mielőbbi megkezdését. Akkor Naszályi Gábor elmondta: 15 százalék körüli emelést tartanának méltányosnak . Tavaly év végén az EKSZ az idei, 2019-es 8 százalékos bérfejlesztést nem írta alá, ezzel is jelezve, hogy méltatlanul kevésnek tartja azt.
Frissítés, 2019. 12. 31. 13:43:
Reagált a BKV az Egységes Közlekedési Szakszervezet közleményére:
A BKV nyilatkozatában azt írja, az elmúlt évekhez hasonlóan 2020-ban is a munkavállalók érdekeit és a pénzügyi lehetőségeket szemet előtt tartó, méltányos béremelést kíván végrehajtani:
„A béremelés előkészítésével kapcsolatban zajló munka nem zárult le, mint arról a tárgyalásokon résztvevő több mint 20 érdekképviselet egyikeként az EKSZ is tudhat.
Ahogy Társaságunk bértárgyalások megkezdésekor kiadott közleményében is olvasható, az új városvezetés számára kiemelten fontos a szilárd, megbízhatóan működő, magas szintet képviselő közösségi közlekedés. A BKV Zrt. menedzsmentje szintén megerősíti, hogy közös az akarat az előrelépés érdekében a bértárgyalásokat illetően. A cég vezetése, és a tulajdonos Főváros továbbra is vizsgálja azokat a lehetőségeket, amelyekkel a szükséges forrásokat biztosítani tudják.”
A BKV dolgozók helyzetéről írt korábbi cikkeink ide kattintva olvashatóak.