Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Rengeteg támogatás megmarad, mégis milliókkal kell beszállniuk a mozgáskorlátozottaknak egy új autó vásárlásába

Ez a cikk több mint 5 éves.

A 24.hu közölt cikket a mozgáskorlátozottak autóvásárlási támogatásának rendszeréről, amiből kiderül, már több milliárd forintra duzzadt a fel nem használt pénzek összege. Évente csak pár száz igénylés érkezik használt, vagy új autó vásárlására, így az éves keret jórésze felhasználatlanul átkerül a következő évre. A pályázóknak így is többmilliós önrésszel kell hozzájárulniuk az életükhöz nélkülözhetetlen járművek megvásárlásához.

A lap két olvasójának történetén keresztül mutatja be a rendszer hiányosságait. Egyikük 22 éves autóját szerette volna lecserélni egy használt autóra. Ehhez kapott is az államtól 600 ezer forint támogatást, de mivel csak öt évnél fiatalabb kocsira lehet ezt elkölteni, amik átlagosan 2 millió forintnál kezdődnek, közel 1,4 millió forint önrészt kellett még előteremtenie. Az üzlethez kereskedőre is szükség van, magánszemélytől nem lehet közvetlenül a támogatásból vásárolni, ilyen esetekben is be kell vonni egy kereskedőt, ami pluszköltséggel jár.

A másik olvasó új autót vett volna, szintén használhatatlanná vált régije helyett.

A pályázati papírokból kiderült, hogy nem csak, hogy nem vehet bármilyen autót, kizárólag Suzukit, azt is megszabták hol használhatja fel az 1 millió forintos támogatást.

Az új autót kizárólag a Lehetőségautó Kft.-től lehet megvásárolni, ahol a legolcsóbb modell 3,2 millió forint. A cég többségi tulajdonosa sokáig az a Sas Róbert volt, aki Garancsi István Mobil Adat Holding Zrt.-jének vezérigazgatói pozícióját is betöltötte korábban. Sas jelenleg az S. Racing Kft.-n keresztül érdekelt a tavaly 1,9 milliárd forint árbevétel mellett 40 millió forintos nyereséget termelő Lehetőségautóban. A kft. 2011 óta biztosítja a fogyatékos személyek gépjárműszerzési támogatásának felhasználását, mint értékesítési pont és elosztó.

A 24.hu adataiból kiderül, hogy évről évre nő a fel nem használt maradványérték, mivel a 2011 óta folyamatosan csökkenő, jelenleg 841 millió forintos költségvetésbe betervezett támogatási összegből 2017-ben mindössze 731 került felhasználására. De ez a különbség 2015-ben ennél is magasabb volt, akkor a 900 milliós keretből csak 436-ot igényeltek, így történhetett meg az, hogy az idei évre majdnem 3 milliárd forint tolódott át korábbról. Ennek ellenére a támogatás összege 2016-ban emelkedett utoljára.

A fővárosi kormányhivatal adatai szerint 2016 óta 1049 részesült pozitív elbírálásban a beérkező 1179 pályázatból. Az egy háztartásban élő jogosultak továbbra sem vonhatják össze a támogatásokat, pedig ezzel akár 4500 család is könnyebben juthatna autóhoz.

A rendszer másik súlyos hibája az is, hogy mindössze nyolc értékesítési ponton lehet az új autókhoz hozzájutni, ezek Kazincbarcika, Győr, Kisújszállás, Nyíregyháza, Orosháza, Pécs, Szeged és Zalaegerszeg Suzuki-kereskedései. Ez azért gond, mivel az autó nélkül maradt, fogyatékossággal élő személyek számára extra kihívást jelenthet az odajutás, például a MÁV járataival.

(24.hu)

Címlapkép: flickr