A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség vádat emelt a Viking Sigyn ukrán kapitánya ellen halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétsége és 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának bűntette miatt – olvasható az ügyészség honlapján.
A szállodahajó májusi balesetét – amelyben az elsüllyedt Hableányon tartózkodó személyek közül a két magyar állampolgár és huszonöt dél-koreai állampolgár elhunyt, egy dél-koreai személyt a mai napig keresnek – követő mentési munkálatokról a Mércén is beszámoltunk.
A Hableányt maga alá gyűrő hajó 64 éves ukrán kapitányát először előzetes letartóztatásba helyezték, majd júniusban szabadult, miután letették érte a 15 millió forintos óvadékot. Július végén vették újra őrizetbe, amikor segítségnyújtás elmulasztásával is meggyanúsították. Három és fél hónap után szabadult újra. Az ukrán hajóskapitány jelenleg egy budapesti lakásban, házi őrizetben van. A bíróság döntése után, ezen a héten hétfőn este engedték ki az előzetes letartóztatásából. A férfi elektronikus nyomkövetőt kapott és csak külön engedéllyel hagyhatja el a lakást.
Október első felében fejezte be a rendőrség a Hableány tragédiájával kapcsolatos nyomozást, az iratokat vádemelési javaslattal küldték meg az ügyészségnek.
Az ukrán kapitány ellen, eredetileg halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés veszélyeztetése miatt nyomozott a rendőrség, július végétől azonban már segítségnyújtás elmulasztása miatt is vizsgálódtak.
A vád szerinti bűncselekményeket a törvény – a halmazati szabályokra figyelemmel – kettőtől tizenegy évig tartó szabadságvesztéssel fenyegeti.
A kerületi ügyészség indítványozta, hogy a bíróság ítélje 9 év börtönbüntetésre és 9 év vízi járművezetéstől eltiltásra a vádlottat,
abban az esetben, ha a bűnösségét a vád tárgyává tett bűncselekmények vonatkozásában az előkészítő ülésen beismeri és lemond a tárgyaláshoz való jogáról.
A vádirat szerint a tragédia előtti percekben észlelhető volt a vádlott számára, hogy ha változatlan sebességgel és irányban vezeti a saját hajóját, a Hableányhoz veszélyes közelségbe kerül és a két hajó ütközése is bekövetkezik. A kapitány azonban az ügyészség szerint a tőle elvárható figyelmet elmulasztotta, percekig nem a hajó vezetésére koncentrált, így mindezt nem észlelte, a biztonságos távolságot nem tartotta meg, az előzéshez szükséges rádió- és hangjelzést nem adta le.
Az ügyészség azt is megjegyzi, hogy a vádlott „az adott helyzetben tőle elvárható segítségnyújtási kötelezettségének a harmincöt közvetlen életveszélyben lévő sértettet illetően nem tett eleget, annak ellenére, hogy a megfelelő képzéseken és gyakorlatokon részt vett, 2019 áprilisában és májusában több mentési gyakorlatot le is vezetett”.
A mentési munkálatokat az ügyészség megjegyzése szerint a” Terrorelhárítási Központ kiemelt szakértelemmel koordinálta, a nyomozást a Budapesti Rendőr-főkapitányság rendkívüli alapossággal folytatta le”.