Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Van-e értelme a klímaválságról úgy rappelni, hogy nem beszélünk a kapitalizmusról?

Mindig nehéz dolog, amikor egy alapvetően jó szándékú kezdeményezést kell kritizálni, de mivel a pokolba vezető út is jó szándékkal van  kikövezve, nem tudom megállni, hogy elmondjam, noÁr új videoklipjét miért tartom rossz iránynak.

A klip a klímaváltozásról szól, és arra hívja fel a figyelmet, hogy baj van, illetve elmondja, hogy fel kell lépni közösen. Csakhogy fájóan hiányzik innen pár dolog. Például az, hogy hogyan, ki ellen, és miért. Fájóan hiányzik annak kimondása is, hogy a klímaváltozásért nagyon nagy részben felelős nagycégek ellen is fel kell lépni. Fontos az egyéni fogyasztás megváltoztatása és ezzel a szemléletváltás, meg a politikus „megnevelése” (ezekről is csak szőrmentén van szó a dalban), de a klipben ajánlott környezetvédelmi minisztériumnál ezerszer fontosabb az, hogy tudatosítsuk, nem véletlenül van klímaváltozás, hanem a kapitalizmus, a fogyasztói társadalom és a nagycégek szennyezésének következtében.

Ennek ki nem mondása pedig nem egyszerűen hiba vagy tévedés, hanem egy olyan, még ha nem is szándékos elhallgatás, ami ellehetetleníti bármilyen megoldás keresését. Mert ha azt hisszük, hogy ha összefogunk és majd rászólunk a politikusokra megoldódik a dolog, tévedünk.

Egyrészt már a szerveződés és az összefogás is bonyolultabb dolog, mint leírni azt, vagy elénekelni, hogy tegyétek ezt. Másrészt az tök jó, hogy szó van a kapzsiságról, meg az öltönyösökről, meg ilyen utalás a politikusokra, de egyébként az a közeg, akit elért ez a dal nincs már túl ezen, hogy valami általános dolgot kapjon arról, hogy „jah a klímával baj van”?

Amikor a dal azzal érvel, hogy tények vannak a dühünk mögött, és akkor amikor cselekvésre biztat, nem lenne jó, ha bármi konkrétum elhangozna? Vagy itt a cél az volt, hogy legyen egy jó aláfestő dal ahhoz, hogy para van? Egy tartalom nélküli közösségi érzés?

Mert ennél lehet többet mondani, és a videóhoz segítséget nyújtó Greenpeace is bőven többet mond, mondjuk a Nestlé, mint a világ legnagyobb műanyagszennyezője elleni kampányukkal.

Mert egy ilyen videónak nem csak az a hatása, hogy a téma iránti érdeklődést felkelti, és a cselekvésvágyat (egyébként pont klímatémában ezek nem léteznek maguktól is, és nem inkább abban kéne a segítség, hogy ezek konkrétumokká formálódjanak?), hanem az is fontos, hogy hogyan meséli el ezt a történetet. Ez a videó pedig igazából teljesen apolitikusan random lózungokat harsogva meséli el, hogy baj van. Semmilyen olyan keretet nem ad, amivel az ember tovább tudná gondolni a problémát, el tudna indulni a cselekvés útján.

Nem az lenne a szemléletformálás, hogy ennél kicsit bátrabbak, merészebbek vagyunk, és kimondunk olyan dolgokat, amiket még a téma iránt érdeklődők se tudnak feltétlenül?

Olvass tovább!