Rendhagyó módon a MÁV-csoport vezetése kérte fel a Vasutasok Szakszervezetét arra, hogy adják le követeléseiket, amelyekkel talán orvosolni tudják a vasútnál beállt kritikus helyzetet.
A MÁV-nál ugyanis továbbra is súlyos a munkaerőhiány, szeptemberben maga Homolya Róbert, a cég elnök-vezérigazgatója is beismerte, hogy olyan szintű létszámhiánnyal küzdenek, ami már egyenesen balesetveszélyes. A Vasutasok Szakszervezete szerint éppen ezért „időszerű volt” a csoportvezetők azon kérése, hogy az érdekképviselet fogalmazza meg követeléseit.
A VSZ ennek eleget téve 14 pontban foglalta össze azokat a javaslatokat, amelyekkel szerintük ki lehet rántani a vasutat a mélypontról, sőt színvonalasabbá is tehetnék a szolgáltatást.
Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke elmondta, a követeléscsomagnak fontos része a napi munkaidő csökkentése. Ehhez a Munka törvénykönyvét is módosítani kell, így elvárják, hogy az állami tulajdonban lévő MÁV vezetése is járjon közben az érdekükben. Emellett pedig fontos lenne az is, hogy a munkakörülményeket is javítsák, hiszen – ahogy az a VSZ nyilatkozatából kiderült – számtalan helyen nincs kulturált tisztálkodási lehetőség, és nem ritka a „pottyantós” WC sem.
A szakszervezet szerint be kellene vezetni egy, itthon még nem annyira elterjedt áttelepülési programot, amelyhez elengedhetetlen, hogy a MÁV jó minőségű vállalati lakásokban, színvonalas munkásszállókban és minőségi bérlakásokban tudja elhelyezni dolgozóit.
A VSZ minden eddiginél határozottabban szorgalmazza a MÁV-csoporthoz tartozó vállalatok integrációját is, valamint kritizálja a cég külső és belső – a munkavállalóknak és utasoknak szánt – kommunikációját, a fejlesztések színvonalát és azok lassú tempóját.
A csomag része a megszüntetett korkedvezmény és korengedmény rendszerének újragondolása is, ugyanis szerintük ezzel régóta tartozik a kormány a munkavállalóknak.
Benyújtották továbbá a képzési reform, az átlátható tarifarendszer, valamint a vasútszakmai minimálbér, a tisztességes bérpótlék és a 3 millió forintos hűségpénz-rendszer bevezetésének követelését is.
A VSZ a szakszervezetek közül talán elsőként követel értékesebb cafeteriát, és nem utolsó sorban az eddigitől eltérő felépítésű hároméves bérmegállapodást, valamint az egészségmegőrző program bővítését.
Meleg János szerint a MÁV-csoport vezetőinek el kell fogadnia a szakszervezet által benyújtott követeléseket és jobbító javaslatokat, mert csak így lehet a magyar vasutat színvonalassá, versenyképessé tenni és biztonságban működtetni.