A 2018. februárjában megrendezett időközi választáson megválasztott, majd vasárnap magabiztos többséggel újraválasztott Márki-Zay Péter – az országban elsőként – ingyenessé tenni Hódmezővásárhely tömegközlekedését – számol be a G7. A polgármester a gazdasági portálnak elmondta, azt még nem tudja, az új rendszer mikor állna fel, de abban biztos, a reform nem okozna nagy bevételkiesést az önkormányzatnak.
A csongrádi városban, amelynek ugyan csak 43 ezer lakója van, de a második legnagyobb területű város az országban, összesen 9 városi vonalon járnak buszok, amelyek kihasználtsága igen alacsony. A reggeli és délutáni csúcsforgalmat leszámítva alig vannak utasok a járatokon.
Márki-Zay a G7-nek elmondta, a Volánbusz által üzemeltetett rendszer költsége évente 110 millióra rúg. Ennek az összegnek a felét az állami árkiegészítő támogatás fedezi, felét pedig a hódmezővásárhelyi önkormányzat. A jegyeladások csupán a költségek 10 százalékát, vagyis nagyjából 10 millió forintot fedeznek.
„A tízmillió forintos jegyárbevétel nem olyan összeg, amelynek kiesése nagy kockázat lenne” – mondta a polgármester.
Elmondása szerint a döntésnek szociális okai vannak, hiszen sokan még a 170 forintba kerülő jegyet és 4700 forintba kerülő havi bérletet sem engedhetik meg maguknak.
A G7 emlékeztet, nemrégiben a franciaországi Dunkerque városa lépett hasonlót, ott elsődlegesen az alacsony kihasználtság miatt tették ingyenessé a tömegközlekedést, az intézkedés hatására jelentősen nőtt is a járatok kihasználtsága.
Márki-Zay Péter arról is beszélt, a városi tömegközlekedés mellett a múzeumokat is ingyenessé teszi a hódmezővásárhelyiek számára. Az ingyenessé váló tömegközlekedés és múzeumok használata egy városkártya megvásárlásával lesz lehetséges. Márki-Zay szerint ideális esetben elektronikus lesz a rendszer, de a részleteken még dolgoznak. Az új rendszer indulásának időpontját sem tudta megmondani, szerinte sok tényezőtől függ a bevezetés, de „amint lehetséges”, elindítják.
A világon egyre több helyen vezetik be az ingyenes városi tömegközlekedést, amely szociális szempontból igazságosabb, környezeti szempontból pedig sokkal előnyösebb, mint az autóközpontú közlekedés. Észtország fővárosában, Tallinban már 2013-ban bevezették ezt a reformot.