Úgy tűnik, hamarosan elkezdődhetnek a debreceni BMW-gyár építési munkálatai, a város önkormányzata ugyanis néhány nappal az önkormányzati választások előtt több közbeszerzést is lezárt, amelyek közel 2 milliárd forinttal támogatják meg a gyárhoz szükséges infrastruktúra kiépítését.
Az új ipari parkban három beruházás valósulhat meg (ami valójában négy fejlesztésből áll):
- Két részletben összesen 1,3 kilométernyi, kétszer egysávos bekötőutat alakítanak ki valamivel több, mint 700 millió forintból
- Föld alá visznek 2400 méternyi elektromos felsővezetéket* 180 millióért é
- Elkezdik kiépíteni a csapadékvíz-elvezető létesítményeket, amelyeknél csak a munka első üteme 731 millióba kerül
A közbeszerzés legnagyobb nyertese a Mészáros Lőrinc üzleti köréhez köthető Hódút Ktf., amely a négy fejlesztésből csak egyet nem tudott megszerezni. Persze nem nehéz győztesnek lenni, ha az önkormányzat kijelöli, hogy egyáltalán kik versenyezhetnek (ezek a Soltút Kft., a Hódút Kft., a Hazai Építőgép Társulás Kft. és a Cívis 2020) a következő években a 27 milliárd forintnyi debreceni építési beruházásért – Debrecenben ugyanis ez történt.
A kormány még tavaly novemberben elkülönített a gyárnak otthont adó gazdasági övezet kialakítására majdnem 130 milliárd forintot, és arról is döntöttek, hogy melyek azok a beruházások, amelyeket az állam, és melyek azok, amelyeket az önkormányzat valósít meg. Utóbbiakra aztán februárban újabb közel 34 milliárd forintot csoportosítottak át, azt azonban már nem egyszerű követni, miből mennyit költenek.
A kormányzat és a debreceni városvezetés tavaly nyáron jelentette be, hogy a Debrecen részét képező Nagymacs közelében teljesen új gyárat épít a német autógyártó vállalat, a telephely pedig a tervek szerint 2022-től indítaná el a termelést.
A városban látszólag mindent a beruházásnak rendeltek alá. Az önkormányzat 44 milliárd forintos hitelt vett fel, a kormány pedig további 12,3 milliárd forintot a BMW-nek adott, méghozzá ezer munkahelyért cserébe. Az új gyár azonban erősen robotizált lesz, így nem valószínű, hogy később az ezer új (nem túl olcsón megteremtett) munkahely gyarapodni fog, emellett arról sincsenek pontos információk, hogy a munkaerőhiány közepette fognak-e külföldi vendégmunkások dolgozni majd a BMW gyárban. Azt viszont pontosan tudjuk, hogy a BMW-nek nagyon megéri a magyar munkavállalókat is alkalmazni, hiszen több mint 30%-kal kell kevesebbet fizetnie nekik, mint német kollégáiknak.
Miközben a kormány az autóipari nagyvállalatok minden kívánságának eleget tesz, azért nem árt felidézni: júniusban még arról írtunk, hogy a járműgyártás, illetve a fém- és gépipar termelésének visszaesése érezhető (ezt a BMW médiaspekulációnak nevezte). László Zoltán, a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke pedig arra figyelmeztetett, nehéz évek következnek az iparban, a munkaerő esélyeit ráadásul tovább rontja a robotizáció és az automatizáció.