Sokan azt gondolják, hogy az internet egyik kedvenc cukitartalmának, a valóban hasznos és funkcionális finn babadoboznak nincs semmiféle magyar megfelelője. A G7 most arra is rájött, hogy a magyar kismamacsomag kórházi találmány, de mind tartalmában, mind kezelésének módjában tökéletesen eltér az egyébként sok helyen átvett, és közkedvelt finn társadalombiztosítási példától.
Északi rokonainknál ugyanis minden újszülött után, már kipostázva jár egy halom hasznos holmit tartalmazó úgynevezett babadoboz, alanyi jogon. A finn példa így néz ki:
Ehhez képest a gazdasági portál szerzője röviden összefoglalta, mi vár a magyar anyákra, a kormányzati kommunikáció kétségkívül egyre fontosabb alanyaira, szülés utáni ajándékként:
- Mini termékminták (pár apró kenőcs, Hipp bébiétel, márkázott partedli, Dove sampon, egy mosásra elég Persil, Lenor és Silan mosószer, 1 db Pampers pelenka és 12 db nedves törlőkendő),
- A GlaxoSmithKline gyógyszergyár reklámanyaga a rotavírus elleni nem kötelező, az OEP által nem támogatott, de ajánlott (és igen költséges) védőoltásról,
- Kecskeméti bébiétel magazin,
- Rossmann kedvezménykártya sajátmárkás termékekre,
- 1500 forint kedvezmény a Tesco házhozszállításhoz 5000 forint fölötti rendelés estén,
- 500 forintos Lidl-kupon,
- Aegon baba-mama program reklámfüzet,
- 1 darab (!) Naturland teafilter,
- 1 nagy flakon Domestos,
- Bedő Imre: Férfiak klubja című könyve, ami nem szakmai kérdésekkel foglalkozik, hanem a szerző a férfi családi szerepekről vallott – egyébként a kormányzathoz közeli – nézeteit mutatja be,
- Otthon magazin egy korábbi havi száma,
- egy, a homeopátiás termékeket népszerűsítő Homeomami kiadvány. A homeopátia egy bármiféle tudományos alapokat nélkülöző irányzat. A csomagban szereplő kiadványon az Index tavaly remekül levezette, hogy miért nem egy ártalmatlan hóbortról van szó.
A homeopátiás kiadványok tehát kéz a kézben kapnak helyet az ajándékok között a nagy vegyiipari cégek, és bébitápszergyárak, biztosítócégek és még boltok által kiadott, igazából kis szerencsével bárhol ingyen beszerezhető szórólapokkal és termékmintákkal, egy 1500 forintos kuponnal, ezenkívül a magyar állam minden bizonnyal a kismamáknak rendkívül hasznosnak tűnő férfitanácsadó-könyvvel járulhat hozzá az adományokhoz.
A csomag összefoglalt tartalmából már az is sejthető, nem éppen a magyar társadalombiztosítás az, ami mindezt finanszírozza. A G7 utána is nézett a dolognak, és valóban:
a csomagokat egy magáncég, a PromoBox Kft. állítja össze, és Magyarország összes kórházába is ők juttatják el, miután a megajándékozandó kismamák szépen kitöltenek egy részletes, személyi adatlapot a kórházban.
Ennek kitöltése formálisan persze nem kötelező, ahogyan a PromoBox honlapja fogalmaz:
„a BabaCsomag átvételének nem feltétele az adatlap kitöltése, csak annak aláírással történő hitelesítése. Az adatmegadás minden esetben önkéntes. Javasoljuk azonban a hiánytalan kitöltést, hogy további értékes információhoz, ajándékokhoz juthass!”
A kórházakban mégis megpróbálják minden kismamával a dolgozók kitöltetni a lapot. Nem bizonyos viszont, hogy minden újdonsült anya magától kitöltene egy ilyen információs lapot, ha egyértelmű lenne, hogy egy magáncég gyűjt rajta személyes adatokat. A PromoBox magyar viszonyok között zseniális trükkje viszont az, hogy az adatfelvétel a kismama-csomag érdekében a szülészeti osztályon, és az ott dolgozók által történik, így a célszemélyek számára, főleg a szülés utáni, kimerült állapotban egészen úgy tűnhet, mintha ez is egy hivatalos, kórházi procedúra lenne.
A megszerzett, kisbabás családokra célzó cégeknek igen értékes adabázis valójában a PromoBox kft. fő piaci terméke is lehet, hiszen semmi nem akadályozza meg például abban, hogy partnercégek tucatjai felé értékesítse a BabaCsomag révén megszerzett adatokat. A G7 szerint azonban ez a cég Adatvédelmi tájékoztatójából vagy a honlapjukon szereplő Gyakran Ismételt Kérdések szekcióból nem derül ki egyértelműen.
Az újság kíváncsi volt, milyen szerződések, jogi feltételek mellett segítenek állami alkalmazottak kiosztani a cég csomagjait, de erre egyetlen megkeresett kórháztól sem kaptak érdemi reakciót.
Viszont utánanéztek a PromoBox céges eredményeinek is, és itt már egyértelműen látszik, hogy a felvett adatbanknak bizony komoly szerepe lehet az üzleti modellben: a cég még az informatikai szektorhoz képest is kiugróan magas, 36 százalékos, adózott profitrátát ért el a BisNode adatai szerint a 2018-as évben.
Ez nem is véletlen, hiszen, mint kiderült, az Emberi Erőforrások Minisztériuma 2014 és 2018 között összesen 64 millió forint állami támogatást nyújtott a PromoBoxnak, és az állami megrendelések az adott időszakban az összbevétel 29 százalékát tették ki.
A babacsomag-üzletágban a Promoboxon kívül még két cég, a Communication Concept Kft., és a Nativitas Marketing érdekeltek. És úgy tűnik a modell mind a csomagba bekerülő hirdetőcégek, mind pedig a megszerzett adatok szempontjából, mindenkinek jövedelmező, noha a piacvezető továbbra is a minden kórház vezetésével igen jó kapcsolatokat ápoló, és az erősen NER-konform Bedő Imre-könyvet is ingyen osztogató PromoBox tűnik, náluk már 3655 forint jut egy dobozra.
Az állami megrendelések a PromoBox felé néha teljesen logikátlan, értelmetlen formát is mutatnak. Volt például, hogy az EMMI azért fizetett külön a cégnek, hogy az, a minisztérium nevében helyezzen el hirdetéseket az ApaVilág és Édes Kisbabám, kevésbé ismert tematikus magazinjaiban, összesen 980.000-2,5 millió forint között kaptak erre, miközben mondott magazinok eleve ingyen járnak az egészségügyi intézményekbe.
Ráadásul az Mfor korábban arra is rájött, hogy ugyancsak állami pénzből, a Bethlen Gábor Alap finanszírozásával a PromoBox nemrég megbízást kapott teljesen a finn példa alapján összeállított babacsomagok eljuttatására is – csakhogy nem magyarországi, hanem kizárólag határon túli magyar kismamák részére.
(G7.hu)