Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Egy átépítés után kivágtak egy darabot Pest legforgalmasabb kerékpárútjából

Ez a cikk több mint 5 éves.

A Kerékpárosklub közleménye hívja fel a figyelmet, hogy az Arany János utcai metrómegálló, a Podmaniczky tér és környéke átalakítása után a Bajcsy Zsilinszky úton egyszerűen félbeszakad a kerékpárút, az új térre és környékére se terveztek semmit, ami helyettesítené a biciklis közlekedést, így a felújítás miatt aki kerékpárral áthalad a téren, szabálytalanságot követ el.

A bringaútnak egy 30-40 centi széles árokban hirtelen vége, fel- és lehajtási hely nélkül mindenki megy, amerre tud
(2019.09.11-i fotó, már két hetes állapot) Fotó: kerékpárosklub

A  Kerékpárosklub szerint a Bajcsy Zsilinszky úti kerékpárutat rég kinőtte a város, szakaszos megszüntetése viszont nem old meg semmit, csak újabb konfliktusokat szülhet azzal, hogy a logikusan továbbhajtók hirtelen szabálytalanná válnak.

Azt írják, a felújítás terveit látva márciusban keresték meg javaslataikkal a fővárost, nemrég a kerületnek is írtak. Azt kérték, hogy kétoldali kerékpársávok kiépítésééig lassan és óvatosan át lehessen hajtani a téren, illetve más belvárosi utcákon jelöljenek ki kerékpársávokat a forgalmi nyomás enyhítésére.

A civil szervezet szerint a Bajcsyn 14 év alatt annyit nőtt a kerékpáros és gyalogos forgalom, hogy már rég kétoldali kerékpársávoknak kellett volna felváltania a mostani elrendezést. Becsléseik szerint napi kb. 2500 kerékpár forgalma halad el ezen az útvonalon, amibe nem számítanak bele a rollerek, segwayek.

A jelenlegi kilátások szerint a Podmaniczky téren véget ér a kerékpárút. A Nyugati tér felé három lámpaváltással lehet átjutni a túloldali buszsávba, majd onnan vissza a kerékpárútra. Aki ezt nem tenné meg, annak szabályosan le kell szállnia és áttolnia a biciklijét a megszüntetett kerékpárút helyén, ami időveszteséggel és kétszer akkora szélességgel jár.

A kerékpározók kitiltását nem fogadják el az érdekvédők. Szerintük ennél sokkal jobban működhet a közlekedők együttműködésre ösztönzése. A Kerékpárosklub 10 km/órás sebességkorlátozást jelentő gyalogos-kerékpáros övezet kijelölését, és a gyalogosok védelmét hirdető pozitív kommunikációs táblák felszerelését kéri a Kerékpárosklub a Podmaniczky téri kerékpárút-szakaszon.

A Bajcsy Zsilinszky út Pest legforgalmasabb észak-déli kerékpáros tengelye. Ugyanakkor a forgalom egy része máshol is szívesen közlekedne a Kerékpárosklub által javasolt belvárosi fejlesztések megvalósításával, amivel enyhíthető a Bajcsyt érő nyomás:

  • kerékpárút a pesti alsó rakparton
  • kerékpársáv a Honvéd utcán
  • kerékpársáv a Szemere utcán
  • a Szabadság tér kerékpáros átjárhatóságának fejlesztése
  • Nagy Ignác utca – Hold utca – Hercegprímás utca útvonal kerékpáros kétirányúsítása, a Nagy Ignác utca egy szakaszán a gépjármű-forgalom irányának megfordításával, hogy ne váljon autós menekülőútvonallá
  • Balaton utca, Bihari utca, Szalay utca, Vadász utca kerékpáros kétirányúsítása
  • Petőfi Sándor utca és Bécsi utca átmenő autóforgalmának csillapítása a két végén korábban kiszerelt süllyedő oszlopok visszahelyezésével, hogy ne legyen menekülőút a metrópótlás idején és után

A Kerékpárosklub javaslatai mellett felajánlotta kommunikációs segítségét is az erre járók tájékoztatásában.

Javaslataikat március elején küldték el Mártonffy Miklósnak a budapesti Városépítési Főosztály vezetőjének, Kovácsné Tóth Ágnes főpolgármesteri kabinetfőnöknek és Németh Lászlónak, a budapesti Városigazgatási Főosztály vezetőjének. Erre válaszul tájékoztatták őket a kétoldali kerékpársávok építésének távlati tervéről.

Levelükkel – több helyi problémával együtt – július végén megkeresték Tóth Sándort, a Belváros-Lipótváros Városfejlesztő Kft. munkatársát, de erre sem kaptak érdemi választ.

Forrás: kerekparosklub.hu

Címlapkép: Fotó: kerékpárosklub