A Kövek a Sebességváltóban nevű német autóellenes aktivistacsoport magára vállalta negyven luxusautó megrongálását Frankfurt közelében, két héttel az iparágban meghatározó frankfurti nemzetközi autószalon kezdete előtt – írja a Climate Home News.
A kiállítás szervezői fokozott biztonsági intézkedésekkel készülnek a szalon idejére, miközben klímaaktivisták autóellenes tiltakozásra szólítanak fel.
A rendőrség vizsgálja a Frankfurt (am Main) elővárosában, Kronbergben megrongált autók ügyét – az aktivisták Jaguar, Land Rover és Aston Martin brit luxusautókat törtek össze, és a kereskedésben is okoztak károkat a wiesbadeni rendőrség közleménye szerint.
Szélvédőket, ablakokat, motorházfedeleket és karosszériaelemeket zúztak össze fémtárgyakkal, és az autószalon kétszárnyú üvegajtaját is betörték, a rendőrség szóvivője szerint
„kalapácsokat és feszítővasakat használtak, és vizsgáljuk a csoportot, mely felelősséget vállalt.”
A Kövek a Sebességváltóban is kiadott egy közleményt, melyben kifejtik,
„két hét múlva ismét elindul Frankfurtban a propaganda-show, melyen az idejemúlt, klíma- és környezetromboló közlekedési rendszert ünneplik. Meg akarjuk mutatni, minek az show-ja is ez: a legszegényebbek vállán és a jövő generációk költségén termelt profité… Úgy gondoljuk, ideje köveket dobni a kapitalista és autóipari profitorientált logika sebváltójába.”
A közlemény a munkakörülmények szigorúbb ellenőrzését követeli a kapcsolódó iparágakban, mint a szállítmányozás, a szövet- és gumigyártás, vagy a villanyautók akkumulátoraiban és az elektronikákban használt ritkaföldfémek bányászata során.
Korábban augusztus során klímaaktivisták blokkolták a vasúti síneket, melyeken a Volkswagen autógyár wolfsburgi gyárát látják el alkatrészekkel, hasonlóképp ahhoz, ahogy az elmúlt évtizedekben a németországi atomerőműveket ellátó vasútvonalakat, és a radioaktív anyagokat szállító vonatok közlekedését blokkolták.
Habár a német autóipar, kiváltképp a Volkswagen úgy tűnik, gazdaságilag talpra tudott állni a vállalat – és az iparág – jó hírét erősen megtépázott dízelbotrányból, mely a környezetvédelmi mérésekkel, és az autók valós károsanyag-kibocsátásával trükköző motorvezérlő szoftverek miatt pattant ki az autókhoz és a közlekedéshez köthető üvegházhatású gázkibocsátás nem valószínű, hogy valaha is kikerül a környezetvédő csoportok fókuszából.
A konfliktus enyhítése céljából tett bátortalan lépésként értelmezhetjük, hogy a német autóipari szövetség, a VDA szeptember ötödikére meghirdetett Berlinbe egy panelbeszélgetést, melyre a Greenpeace és a Deutsche Umwelthilfe német környezetvédő szervezet mellett a Daimler (Mercedes-Benz) és a BMW képviselőit hívták el.
Habár az autógyárak igyekeznek zöld reprezentációt építeni maguknak a különböző alternatív meghajtású, elektromos vagy hibrid járművek fejlesztésével és előtérbe tolásával, környezetvédelmi szempontból ezek sem kínálnak fenntartható opciót.
Ezek használatával is irreálisan nagy tömeget – sok esetben több tonnát – kell megmozgatni kevés ember helyváltoztatásához, ami rengeteg energiát igényel, így a villanyautózás elterjedése amennyiben a jelenlegi társadalmi-gazdasági rendszeren belül történik meg, rengeteg új áramtermelési kapacitás kiépítését igényli – arról nem is szólva, hogy Németországban például napjainkban is súlyos környezeti problémát okoznak a barnaszén-erőművek.
A használatukhoz szükséges energia mellett pedig le is kell gyártani a járműveket, és ahogy a Kövek a Sebességváltóban csoport is felhívta a figyelmet, az akkumulátorokhoz szükséges nyersanyagok bányászata is szörnyű környezeti és társadalmi károkkal jár, a környezetszennyező bányákban gyakran a munkavédelmi szempontok teljes figyelmen kívül hagyásával, gombokért dolgoztatnak felnőtteket és gyerekeket.