Tavaly tavasszal széleskörű összefogásnak köszönhetően megállapodás született arról, hogy a felújítás végére az M3-as metró összes állomásának akadálymentesítését elvégzik. Ez az ügy csoportunk számára kiemelt jelentőséggel bír, ezért a felújítás megkezdése előtt számos megmozdulást szerveztünk, melyek szintén hozzájárultak a közös sikerhez.
Bár a felújított északi szakasz átadása 2019. március 31-én megtörtént, sajnálattal tapasztaltuk, hogy
a teljes akadálymentesítés eddig az időpontig nem valósult meg.
Fontosnak tartjuk, hogy folyamatosan figyelemmel kísérjük az akadálymentesítés folyamatát, ezért közérdekű adatigényléssel fordultunk a BKV-hoz, melyben rákérdeztünk az akadálymentesítésre vonatkozó határidőkre és a tervezett műszaki megoldásokra az M3-as metró összes állomása, illetve aluljárója esetében.
A következőkben szakaszokra bontva közöljük az adatkérés eredményét, csoporttagjaink személyes tapasztalataival kiegészítve. Elsőként Hruskó Erika írását olvashatjátok.
„A sok harc és küzdelem után megígérték, hogy a hármas metró akadálymentes és a kerekesszékesek számára is használható lesz. Erről írásos megállapodás született, amelyet ünnepélyes keretek között írtak alá. Ugyan voltak benne olyan részek, amiknek a teljesítését 2023-ra ígérték, de úgy gondolom, ennyi idő még elviselhető annak érdekében, hogy tényleg mindenhol közlekedhessünk.
Azonban továbbra is voltak vitatott megállók, mint például az Árpád híd és a Nyugati pályaudvar. Az Árpád hídnál létesítettek egy liftet az 1-es villamos felújítása során, de az közel sem ad akadálymentes közlekedést, mert csak a metró és a villamos között közlekedik. Azt tudni kell erről, hogy itt a megálló nagyon szét van csúsztatva. A kereszteződés kerekesszékkel korlátozottan használható, nagyon nagy kerülővel és nem mindenfelé. Erről egyáltalán nem esett szó a metró felújítása kapcsán, mert ezt már megoldottnak vették.
Nekem a Váci út a teljes ismeretlenségbe burkolódzott, mert azon felszíni közlekedés nincs. Egyedül a 105-ös busznak van végállomása a Duna Plázával szemben.
Nem sokkal a hármas metró északi szakaszának átadása után egyik kolléganőm mondta, hogy egy ruházati boltban nagy leértékelések vannak. Gyorsan utánanéztem, hogy hol találhatók boltok. Az egyik pont a Duna Plázában van, így barátosnémat elcsábítottam, hogy jöjjön velem shoppingolni. A már említett 105-ös busszal mentem a munkahelyemről oda. Azt az útvonalat ismertem, semmi izgalom nem volt benne.
Azonban hazafelé a frissen átadott, új „csili-vili” hármas metróra esett a választásom. A Gyöngyösi utcai megállónál a lefelé vezető liftet meg is találtam elég könnyen. Befutott a metró, csörgött, csattogott, nyekergett. A felszálláskor majdnem szintben volt a peron és a metrókocsi aljzata. Gondoltam, jó, ez még elmegy. Ahogy megindultunk, a metró mindenféle nyikorgások, rángatások közepette közlekedett. A Forgách utcai megállónál kiszálláskor a szintkülönbség itt picit nagyobb volt, kicsit nyekkentem. Félelmetes volt, de járható.
Én, aki a négyes metrón szocializálódtam – ami simán megy, surran, nem rángat, tökéletesen szintben van a vagonok alja, ráadásul közös a peron -, kicsit csalódtam. A hazafelé úton az Árpád hídig kellett volna jönnöm, de nem mertem bevállalni a fentebb leírtak miatt, mert nem tudtam, ki tudok-e jönni a metróból.
Így egy megállót lesétáltam. Legalább új területét fedeztem fel városunknak.”
Ezen tapasztalatok, és a többi Önállóan lakni – közösségben élni csoportban tevékenykedő társunk tapasztalatai miatt közérdekű adatigényléssel fordultunk a BKV-hoz, hogy megtudjuk, mik a további terveik az akadálymentesség megteremtése érdekében.
A már felújított szakasz kapcsán a következőt válaszolták:
Újpest-központ:
Lift:
Perononként két-két darab van, melyek a metróperon és a felszín között teremtenek akadálymentes kapcsolatot. Az M3-as metróvonal infrastruktúra rekonstrukciója elnevezésű projekt keretében valósult meg.
Az aluljárók akadálymentesítése:
3 darab felszíni gyalogátkelő van a csomópont átjárhatósága érdekében, valamint 1 darab lift az aluljáró és a felszín között az északkeleti térnegyedben.
Az infrastruktúra-felújítás a metró üzemi területeire szorítkozik, ennek a projektnek a csatlakozó aluljárók felújítása nem része. A metrófelújítással összhangban azonban a Fővárosi Önkormányzat és a BKK Zrt. megterveztette a vonal menti fővárosi tulajdonú gyalogos aluljárók teljes körű felújítását és a felszíni csomópontok akadálymentesítését.
Kivitelezési forrás hiányában az aluljárók felújítása azonban még nem kezdődött meg.
Újpest-városkapu:
Lift:
A NIF Zrt. tervei alapján, a Budapest-Esztergom vasútvonal korszerűsítése projekt keretében két felvonó épült, melyek kapcsolatot biztosítanak a felszínnel, és elérik a metróállomás mindkét peronját, üzembe helyezésük a metróállomás átadásával megtörtént. (Nem az M3-as metróvonal infrastruktúra rekonstrukciója elnevezésű projekt keretében valósult meg.)
Az aluljárók akadálymentesítése:
Az aluljárók akadálymentesítésével kapcsolatban ugyanaz a válasz érkezett, mint az Újpest-központ esetében.
Gyöngyösi utca:
Lift:
Liftek perononként létesültek, melyek a metró peron és a felszín között teremtenek akadálymentes kapcsolatot.
Az aluljárók akadálymentesítése:
Az aluljárók akadálymentesítésével kapcsolatban ugyanaz a válasz érkezett, mint az Újpest-központ és az Újpest-városkapu megálló esetében.
Forgách utca:
Lift:
Liftek perononként létesültek, melyek a metróperon és a felszín között teremtenek akadálymentes kapcsolatot.
Az aluljárók akadálymentesítése:
Az aluljárók akadálymentesítésével kapcsolatban is ugyanaz a válasz érkezett, mint az Újpest-központ, az Újpest-városkapu és a Gyöngyösi utcai megálló esetében.
Árpád híd
Lift és gyalogátkelőhely:
Az 1-es villamosvonal felújítása során felvonók épültek az aluljáró szint és a peronok között. A metróállomásról ezek a felvonók akadálymentesen megközelíthetők. (Nem az M3-as metróvonal infrastruktúra rekonstrukciója elnevezésű projekt keretében valósult meg.)
3 darab lift létesül a csomópont északnyugati, északkeleti és délkeleti sarkán, valamint két gyalogátkelő épül a két szifon aluljáróval párhuzamosan a Váci úton keresztbe a csomóponttól északra és délre. A jelenleg már folyamatban lévő AGORA projekt új akadálymentes rámpát és 1 darab liftet létesít a délnyugati térnegyed felé.A szükséges forrás rendelkezésre állása esetén a kivitelezésre irányuló közbeszerzési eljárás azonnal megkezdhető.
Az aluljárók akadálymentesítése:
Az 1-es villamosvonal felújítása során felvonók épültek az aluljárószint és a villamosperonok között. A metróállomásról ezek a felvonók akadálymentesen megközelíthetők. A nyugati oldal aluljárója a délnyugati térnegyed felől akadálymentes rámpán elérhető. Az infrastruktúra-felújítás a metró üzemi területeire szorítkozik, ennek a projektnek a csatlakozó aluljárók felújítása nem része. A metrófelújítással összhangban azonban a Fővárosi Önkormányzat és a BKK Zrt. megterveztette a vonal menti fővárosi tulajdonú gyalogos aluljárók teljes körű felújítását és a felszíni csomópontok akadálymentesítését.
Kivitelezési forrás hiányában az aluljárók felújítása azonban még nem kezdődött meg.
Dózsa György út
Lift és gyalogátkelőhely:
A Dráva utca torkolatában új gyalogátkelő épül, valamint 1 darab lift létesül a volt Vízművek székház felőli sarkon. Megvalósulás várható ideje: 2022. év vége.
Az aluljárók akadálymentesítése:
Az aluljáró rámpán keresztül megközelíthető.
Az aluljárók akadálymentesítésével kapcsolatban ugyanaz a válasz érkezett, mint az Újpest-városkapu, Gyöngyösi utcai és a Forgách utcai megálló esetében.
Lehel tér
Lift és gyalogátkelőhely:
A Gogol utcánál új felszíni gyalogátkelő kialakítása tervezett. A Vásárcsarnok déli csücskénél a felszín és az aluljáró között új dupla lift épül. A megvalósulás várható ideje: 2022. harmadik negyedév.”
A most felújítás alatt álló szakaszról és a középső szakaszról megkapott információk következő cikkünkben várhatóak, mely először az onalloanlakni.blog.hu oldalon fog megjelenni.
A cikk először az onalloanlakni.blog.hu-n jelent meg, itt szerkesztést követően közöljük.