Ahogy arról mi is beszámoltunk, az Index kedden szúrta ki, hogy az Óbudát érintő közlekedési fejlesztésekről szóló beszámolóban szerepel többek között a szentendrei HÉV föld alá süllyesztésének terve is, amelyet a főváros 2030-ig szóló közlekedési fejlesztéseit összefoglaló Budapesti Mobilitási Terv tartalmaz.
Az Óbudai Önkormányzat beszámolójában az is szerepel, hogy a főváros arról is döntött, hogy:
„A H5-ös HÉV vonalat, tekintettel annak fontosságára, utasforgalmának nagyságára, 2019. szeptember 1-jétől a Főváros M5-ös metróvonalaként hivatkozza és felkéri a Budapesti Közlekedési Központot a szükséges módosítások átvezetésére.”
Amelyet nehéz nem úgy értelmezni, hogy a fővárosi önkormányzat kezdeményezi a szentendrei HÉV ötös metróvá történő átnevezését.
Az Index most szóra bírta az ügyben Tarlós István főpolgármester is, aki „ostobaságnak” és „közröhejnek” nevezte az átnevezés gondolatát. Tarlós István arról is beszélt, hogy a fővárosnak nincs is jogosultsága az átnevezésre, a HÉV ugyanis teljes egészében a központi kormányzat, konkrétabban a MÁV ellenőrzése alatt áll.
Tarlós arra is kitért, hogy a szentendrei HÉV vonalán amúgy sem hagyományos metróépítést terveztek, csupán egy minimális szakaszon hajtanának végre mélyépítést, amelynek elkészülte után sem akarnák metróvonalnak nevezni ezt a szakaszt.
„Ez ellen tiltakozom, ez kezelhetetlen, ez így egy ostobaság” – mondta.
Arra kérdésre, hogy akkor mégis miről szól a fővárosi átnevezési döntés, amelyre az Óbudai önkormányzat hivatkozik, Tarlós elmondta: Bús Balázs, óbudai polgármester kezdeményezte, hogy majd a tervezésnél metróként vegyék figyelembe a szentendrei HÉV-et.
„De ezt így használni, az közröhej” -tette hozzá.
Az ellenzéki pártok egyébként az átnevezés nevetségességére már napokkal ezelőtt rámutattak, a a DK aktivistái még egy performanszot is tartottak a H5 Batthyány téri megállójában.