Cikkünk folyamatosan frissül.
Frissítés 21:33:
A rendőrség őrizetbe vette azt a 64 éves ukrán férfit, aki szerda éjjel a Hableánnyal összeütköző szállodahajó kapitánya volt. A BRFK rendelte el a nyomozást, az ügyben egy nautikai szakértő is segítségükre volt. A helyszínen a nyomozók szemlét tartottak, majd bizonyítékokat foglaltak le. Mivel ezután felmerült a személyre szóló megalapozott gyanú, ezért a kapitányt halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés veszélyeztetése miatt gyanúsítottként hallgatták ki. A férfit a kihallgatás után a rendőrség őrizetbe vette, illetve előzetes letartóztatásra tettek előterjesztést.
Korábban: Egy koreai lap, a Chosun megszólaltatta a hajóbaleset résztvevőit is. A szemtanúk szerint amikor a két hajó összeütközött, a mintegy harminc utasból 20 a fedélzeten tartózkodott, 10 pedig alsóbb részen, a kabinban. A hajó tetejéről az emberek rögtön a vízbe estek, a kabinban lévők pedig nem tudtak gyorsan kijönni onnan.
A túlélők nyilatkozataikban kiemelték a mentés szervezetlenségét, azt, hogy sok esetben csak azokat mentették, akik már alapvetően is megkapaszkodtak valamiben, például egy mentőövben. Emellett azt is hangsúlyozták, hogy nem értik, ilyen hatalmas esőben miért tartotta meg mégis a cég a hajóutat.
A Duna vízállása egyébként jelenleg nagyon magas, de ennek ellenére délután négykor azt jelentették be, hogy a búvárok megkísérelnek lemerülni a Hableány roncsaihoz, mellettük a TEK emberei is kint vannak, a Margit-hídnál egy pontonról egy-két méterre kikötöttek egy gumicsónakot, azon tartózkodnak.
Az Index értesülései szerint több koreai utas is panaszkodott arra, hogy semmilyen biztonságtechnikai felkészítést nem kaptak a hajóra szálláskor: az egyikük arról számolt be, hogy felszálláskor sem mentőhajót, sem mentőmellényt nem látott. Egy másik utas azt mondta, hogy bár túlnyomó többségben koreaiak utaztak a hajón, semmilyen tájékoztatást nem adtak nekik arról, mi a teendő, ha baleset történik.
Korábban: Az ORFK 10 órakor tartott sajtótájékoztatót. A rendőrség szóvivője, dr. Pál Adrián elmondta, hogy több mint 700-an vettek részt a mentésben. Köszönetet mondott a civileknek, akik többek között a környező hajókról is részt vettek a mentésben.
Beszélt arról, hogy a Duna vízemelkedése és az időjárás nagyban megnehezíti a keresését.
Egy videót is bemutattak, amelyből kiderült, 7 másodperccel az ütközés után a Hableány az oldalára fordult és elsüllyedt. A felvételen az látszik, hogy mindkét hajó északnak tart, és valamilyen okból a Hableány irányt változtat és Viking nevű hajó útját keresztezi a saját útja, a rendőrség szerint. De azt, hogy pontosan ki hibázott, csak a szakértők fogják tudni megállapítani.
A 21 eltűnt személy kutatása folyamatban van, a teljes magyarországi Duna-szakaszon zajlik a keresés, sőt a szerb kollégákkal is felvették a kapcsolatot. A büntetőeljárás kapcsán a rendőrségi szóvivő annyit mondott el: a szakértők bevonásával zajlik a vizsgálat, ami ismeretlen tettes ellen zajlik.
Jelenleg folyik a honvédség által egy pontonhíd kiépítése, amiről a búvárok tudnak majd lemerülni, és megnézni, milyen állapotban van a roncs, és utána tudnak dönteni a kiemelésről.
A koreai nagykövetséggel folyamatosak a tárgyalások. A rendőrség szemtanúkat is keres, akik a tragédia időszakában a helyszínen voltak, hátha tudnak segíteni a büntetőeljárás lezajlásában.
A 7 fő túlélő és elhunyt mind dél-koreai, a 21 eltűnt között van a 2 fős magyar személyzet. Az éjszaka folyamán kihallgatták a feltehetően a balesetet okozó hajó személyzetét és utasait.
Korábban írtuk: A 24.hu ír a South China Morning Post (SCMP) nyomán arról, hogy a szerda este a Dunába süllyedt hajón a legfiatalabb utas egy 6 éves kislány, míg a legidősebb utas 71 éves volt, főleg családok voltak a hajón.
Szerda este süllyedt a Dunába a Hableány nevű turista hajó, miután feltehetőleg összeütközött egy másik hajóval. A hajón 33 dél-koreai turista utazott és a 2 fős magyar személyzet, közülük legkevesebben 7-en haltak meg, 7 sérültet szintén kórházba szállítottak, a többieket eltűntként tartják nyilván. Az Időkép kamerája rögzítette a történteket:
Több fázisból álló művelettel emelik majd ki a Dunából annak a turistahajónak a roncsait, amely szerda éjjel összeütközött egy szállodahajóval, majd elsüllyedt a Parlamentnél – mondta az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) szóvivője csütörtökön az M1 aktuális csatornának, az MTI híre szerint.
Gál Kristóf hozzátette, jelenleg a kiemeléshez szükséges előmunkálatokat végzik. Kitért arra is, hogy az alsó rakpartokon a mentési munkálatokkal kezdődően bevezetett fogalomkorlátozást feloldották, de időszakosan korlátozásokra kell majd számítani. Csütörtök reggel 8 óra körül a Honvédség hajói és búvárok jelentek meg a Margit-hídnál a Dunán, ahol az elsüllyedt hajóroncs van.
Csütörtök reggelre a mentési munkálatokat már a főváros alatti folyószakaszra koncentrálták az erős sodrás miatt, majd a Duna egész Magyarországi szakaszára kibővítettek a mentést. Az M1 aktuális csatorna tudósítója reggel pedig azt jelentette, két holttestet a Rákóczi hídnál, egyet pedig az M0-s autópálya déli szakasza közelében találtak meg a vízben.
A HVG tudósítása szerint csütörtök reggel 10 rendőrautó érkezett a Viking Sigyn hajóra, amely összeütközött éjszaka a Hableánnyal.
A dél-koreai kormány pedig a külügyminiszter vezetésével azonnal küldöttséget indított Magyarországra, hogy segítse a dél-koreai turistákat és mentésüket.
A Hableány hajó tulajdonosának képviselője Tóth Mihály, aki az Európa Cégcsoport és a Panoráma Deck Kft. szóvivője, szerda este az Indexnek azt mondta, rutinszerű hajós városnézés közben történt a baleset. Azt is mondta, semmit sem tudnak a körülményekről, hogy mi történt és hogyan történt. Ezt a hatóságok vizsgálják, ám az elsődleges vizsgálatok – a közmédia hajnali közlése szerint – nem állapítottak meg szabálytalanságot.
A roncs a Margit híd pillérétől három méterre van a Duna mélyén. Hogy mikor tudják kiemelni, azt még nem tudni.
A legutóbb 75 évvel ezelőtt volt olyan súlyos hajós baleset Magyarországon, mint amilyen szerda este történt a Margit híd közelében – mondta Horváth Imre, a Magyar Hajózási Országos Szövetség főtitkára csütörtök reggel az MTI-nek.
A szakember elmondta, 75 évvel ezelőtt a Balatonon borult fel egy hajó, s akkor is többen meghaltak. Ugyanakkor a mostanihoz hasonló, de csak sérüléssel járó baleset már történt pontosan ugyanott, mint szerdán: egy sétahajó és egy szállodahajó ütközött össze másfél évvel ezelőtt.
Az okokról azt közölte, egyértelműen emberi hiba állhatott a szerda esti baleset hátterében, hiszen ezek a hajók fel vannak szerelve műholdas helymeghatározóval, így négy méteres pontossággal meg tudják határozni a saját és a többi hajó helyzetét, illetve mozgását.
Mivel szerda este nem voltak annyira rossz látási viszonyok, akár szemmel is követni lehetett volna a másik hajó mozgását – tette hozzá. A baleset körülményeiről Horváth Imre azt közölte, komoly sérülést szenvedhetett a kishajó, mivel nagyon gyorsan süllyedt el, feltehetően nagy sebességgel ment neki a szállodahajó.
Egy akkora vízi jármű, mint a szállodahajó 12-15 kilométer per órával tud menni, és mintegy 1000 tonnát nyom – tette hozzá. A baleset körülményeit minden részletre kiterjedően tisztázni tudják majd – mondta Horváth Imre -, hiszen a hajók mozgását egy „külső feketedoboz” rögzíti. Ez azt jelenti, hogy a közlekedési adatokat folyamatosan rávetítik egy térképre, de rögzítik a rádióforgalmat is, s így követnek minden hajót.
A főtitkár hangsúlyozta, a magyarországi előírások szigorúan szabályozzák a hajóforgalmat, de a fővárosi szakasz még éjszaka is nagyon telített, átlagosan mintegy 70 hajó közlekedik ilyenkor is. Ugyanakkor a hajózás biztonságosnak mondható, hiszen csak ritkán vannak balesetek, s olyan súlyosak, mint a szerda esti, még ritkábban.
Forrás: HVG/MTI/24.hu/Index