A BKV ugyan kiadott egy közleményt január 16-án, miszerint folytatódik a 2019-es bértárgyalás a vállaltnál, igyekeznek vonzó alternatívát nyújtani a leendő kollégáknak, és az érdekképviseletekkel közösen törekednek arra, hogy rövid időn belül a lehetőségekhez mérten a legjobb megállapodás szülessen, a BKV munkavállalóit is tömörítő Egységes Közlekedési Szakszervezet szerint azonban még el sem kezdődtek a bértárgyalások.
Naszályi Gábor, az EKSZ elnöke felháborítónak tartja, hogy a BKV valótlanságokat állít, ugyanis állítása szerint a szakszervezet már tavaly szeptemberben, a szakszervezetek közül elsőként kérte fel a vezérigazgatót a tárgyalások megnyitására, erre azonban a mai napig nem került sor.
„Ez enyhén szólva csúsztatás, keményebben, de tényszerűen viszont: hazugság”
– állítja az elnök.
Mindez nem azt jelenti, hogy a szakszervezet egyszer sem ülhetett le egyeztetni a vezérigazgatóval, ez ugyanis megtörtént,
de csak a szakszervezet 15 százalékos béremelési igénye hangzott el, a BKV viszont nem tett egyetlen ajánlatot sem, ez pedig az EKSZ szerint nem tekinthető bértárgyalásnak.
Arról viszont szó esett, hogy a BKV-nál „lehetőséget teremtenek” majd arra, hogy az emberek akár 330-340 túlórát is vállaljanak (erre azonban várhatóan csak 2020-tól nyílik lehetőség, hiszen erre az évre már tavaly év végén megállapodást kötött a munkáltató a dolgozókkal).
Naszályi erre reagálva azt mondta, nem végtelenül sok túlórával, hanem megfelelő bérekkel kell megbecsülni a dolgozókat, s biztosítani számukra a megélhetést. A szakszervezet szerint végtelenül kockázatos még többet dolgoztatni a járművezetőket, akik már így is leterheltek, miközben naponta utasok ezreinek az életéért és biztonságáért felelnek.
Az EKSZ attól tart, hogy a BKV-nál megtervezett taktikáról van szó: a vállalat a „jól ismert rapid megoldást” alkalmazza, melynek lényege, hogy
valamikor tavasszal – ha nem nyár elején – egy vállalhatatlanul alacsony béremelési ajánlattal egy olyan alkuba kényszeríti az érdekvédőket, amelynek megfontolására mindössze néhány órát hagy.
A szakszervezet szerint „a gyengébb szakszervezeti vezetők” ilyenkor rendre behódolnak, az EKSZ viszont ilyen alkukra soha nem volt és nem is lesz hajlandó, ennek ellenére ők is a tárgyalás hívei, ez azonban nehézkes, ha nem kapnak ajnlatot a munkáltatói oldaltól.
Naszályi úgy véli, a vezérigazgató és csapata, valamint Tarlós István főpolgármester szerint az a jó szakszervezeti vezető, aki a munkáltató szekerét tolja, és akkor sem hangoskodik, ha a dolgozói érdekek sérülnek.
„Az idő múlik, béremelésnek híréről sem hallani, s a BKV-s dolgozók körében egyre nagyobb a feszültség. Ezt a tényt súlyos hiba lenne elhallgatni, s alázatos tekintettel várni, mikor kegyeskedik a BKV-s hatalom szóba állni a dolgozókat képviselő szervezetekkel”
– szögezi le Naszályi.
Az EKSZ mindezek fényében most újra felszólítja Bolla Tibort, a BKV vezérigazgatóját, hogy kezdődjön valódi bértárgyalás, ahol kiderül, mennyivel szándékozik megemelni a béreket.