Hogy ne maradj le, értesítünk a nap 1-2 legfontosabb cikkéről a Mércén. Jöhet?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Túl sok pénzt szórhattak el a strómanok, ezért jön a nagy fideszes médiaholding

Gigantikus központi médiaholdingot építenek Orbán emberei – számolt be a Fidesz belső ügyeire rálátó forrásokra hivatkozva a 444.hu. A portál információi szerint megszűnnek a párhuzamosságok a kormánymédián belül, és a közéleti-politikai profilú médiumok Liszkay Gábor Mediaworks elnök-vezérigazgató keze alá kerülnek.

„Az elmúlt három évben Matolcsy Ádám, Andy Vajna, Habony Árpád, Schmidt Mária és Heinrich Pecina is vásárolhatott médiacégeket, úgy, hogy a valódi irányítás a pártvezetéstől jött, de Orbán most mégis felszámolná a több lábon álló rendszert” – foglalja össze a helyzetet a 444.

Az információk szerint a nagy médiaholding létrehozásáról még augusztusi szabadsága előtt döntött Orbán Viktor, július végén Liszkay létre is hozott egy Media Fundamentum Nonprofit Zrt. névre hallgató céget – minden valószínűség szerint ide gyűjtik majd össze a kormánymédia közéleti egységeit.

Ide kerülhet a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő legnagyobb portfólió, az összes megyei lapot, a Nemzeti Sportot és több bulvármagazint kiadó Mediaworks, illetve a Simicska Lajos médiabirodalmából megmaradt Hír TV, és a pletykák szerint nemsokára újrainduló Magyar Nemzet is.

A tavaly decemberben megújult Echo TV stúdiója (Fotó: MTI / Koszticsák Szilárd)

Beolvadhat a szintén Mészáros tulajdonában álló Echo TV és Karc FM, de nem kizárt, hogy itt végzi az Andy Vajna-közeli Retro Rádió is, melynek Liszkay az eddiginél közéletibb profilt szán. És persze a Matolcsy Ádám kezében lévő Origo is a megaholding részét képezi majd.

Kimaradhatnak viszont a bulvárosabb médiumok, így a Vajna-érdekeltségbe tartozó TV2, Bors és Rádió 1, de a Habony-közeli ingyenes Lokál napilap, a Lokál Extra, és a 888 is „megúszhatja” a beolvadást.

Ezt támasztja alá az is, hogy a 444 szerint Habony Árpád és Rogán Antal körei nem nézik jó szemmel a Liszkay-vonal ténykedését.

A központosítással együtt párhuzamosságok is megszűnhetnek, így idővel az Echo TV és Hír TV, valamint a Magyar Idők és az esetleg újrainduló Magyar Nemzet párosokból is csak egy-egy médium maradhat talpon.

A 444 úgy tudja, a centralizáció elsődleges oka, hogy a politikai vezetés elégedetlen a különböző kezekben lévő médiabirodalom hatékonyságával – mind elérési, mind pénzügyi menedzsment szempontjából. Az egyik forrás úgy fogalmazott, Orbánnak elege van, hogy a különböző strómanok önkényesen hordják szét a rájuk bízott vagyont.

Logikus lépés

Egyetért ezzel az értékeléssel Urbán Ágnes, a Mérték Médiaelemző Műhely kutatója, a Budapesti Corvinus Egyetem Infokommunikációs Tanszékének vezetője is. Urbán szerint a G-nap után kapkodva kellett kiépíteni az új fideszes médiabirodalmat, és ez – a választási eredmények fényében – sikeres volt, de a szétaprózódott működés és a párhuzamosságok miatt rengeteg pénz folyt el a rendszerből.

„Gyakorlatilag folyamatosan futtatni kellett a kormányzati kampányokat azért, hogy finanszírozni lehessen a cégeket” – mondta a szakértő a Mércének.

A központosításnak köszönhetően sokkal ellenőrizhetőbbek lesznek a pénzmozgások.

Érdekes kérdés, hogy Orbán nem tart-e attól, hogy a média egyetlen kézbe csoportosításával megismétlődhet a Simicska-forgatókönyv. Ezzel kapcsolatban Urbán úgy véli, a kormányfő

„vagy maximálisan megbízik a Mészáros-Liszkay párosban, vagy sokkal inkább kontrollálni tudja őket, mint annak idején Simicskát.”

Az mindenesetre kézpénznek vehető a szakértő szerint, hogy a tartalomgyártás ezentúl még egységesebbé válik, a propaganda működése még egyértelműbb lesz és a kormánymédiumok között ma még létező árnyalatnyi különbségek is eltűnnek.

Olvass tovább!