44 milliárdos kölcsönből kell Debrecen önkormányzatának felvásárolnia a határrészében azokat a telkeket, amelyeken a BMW gyára épülne fel – értesült a Népszava. A főleg mezőgazdasági vállalkozásoknak és magántelkeknek helyt adó Kismacs és Nagymacs közötti határban 400 hektárny, főleg mezőgazdasági földterületet kell magánkézből az önkormányzatnak átvennie.
A napilap szerint a BMW nem igazán hajlandó a sorozatos telekvásárlásokkal és a kisajátítással is bíbelődni, ők egy tagban, a várostól vásárolnák majd meg a területet. Szijjártó Péter keddi sajtótájékoztatóján ezzel kapcsolatban csak azt közölte, előreláthatólag 2019 második felében kerülhet majd sor a Debrecen és a BMW közötti adásvételre.
Salgó András, a BMW magyarországi szóvivője a Népszava kérdéseire csak annyit reagált, „nem kívánja kommentálni” az ilyen technikai részleteket.
Azt mindenesetre az újság is kiemeli, hogy a város és a tulajdonosok közötti ügyletek sokkal nagyobb teret engedhetnek az ingatlanspekulációra, mintha a BMW saját maga kezdene el megegyezni a tulajdonosokkal.
A terület, amelyre a bajor autógyár magyarországi gyárát tervezi felépíteni, egyébként a Hajdú-Bihar megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztálya által 2016-ban készített jelentés szerint kiváló minőségű termőföld (a Tócó pataktól nyugatra fekvő Kismacs és Nagymacs területén átlagosan 30-32 aranykorona / hektár), ez részben magyarázhatja a 400 hektáros (2X 2 km) terület borsos árát.
Ugyanakkor a BMW bejelentése után a környék kül- és belterületi ingatlanárai is az egyekbe szöktek. A 2016 óta a CSOK miatt megindult lakásépítési láz mostanra éppen elkezdte messze túlszárnyalni a kínálatot, a BMW odatelepülése azonban éppen újfent kibillentheti az egyensúlyt, így a Népszavának nyilatkozó szakértők szerint
tovább folytatódhat a debreceni lakások átlagos négyzetméterárának növekedése is, és ez rövid időn belül a mostani 340 ezer forintról akár 400 ezerre is ugorhat.
További, az árakat felhajtó hatása lehet az üzem érkezésének a helyi bérlakáspiacon is, amely a több tízezer debreceni egyetemista miatt már most is elég drága. Amennyiben azonban az új autógyár jelentős vendégmunkával kívánná a termelést megoldani, az ő beáramlásuk itt is komoly, csak hosszabb idő alatt orvosolható, lakáséhséget okozhat majd.