Öt magánkézben lévő tankönyvkiadó indít pert az Oktatási Hivatal (OH) ellen, mivel több tankönyvük esetében is elutasították hosszabbítási kérelmüket – írja az atv.hu.
A Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesülete (TANOSZ) szerint mindent szabályosan csináltak, ezért úgy vélik, hogy nem a tankönyveik minősége miatt tagadja meg tőlük az OH az engedélyt, hanem azért, mert nem állami tankönyvekről van szó.
A TANOSZ elnöke, Romankovics András elmondta: álláspontjuk szerint ez diszkrimináció, ugyanis 2013 óta sem a kerettanterv, sem a Nemzeti Alaptanterv nem változott, és az engedélyezési eljárás is azonos, az állami tankönyvek mégis megkapják az engedélyt, míg a magánkiadók könyveit rendre elutasítják.
Rétvári Bence államtitkár korábban azt mondta: a pedagógusok továbbra is szabadon választhatnak tankönyvet, ám a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy vagy az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet kísérleti tankönyveit választják, vagy az állami kézben lévő kiadók (ilyen az Apáczai és a Nemzedékek Tudása Kiadó) könyvei közül választhatnak.
Egyes tankönyvek „kiiktatása” nem szakmai, hanem politikai alapon történik – magyarázta Szűcs Tamás, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke, aki azt is elmondta, hogy a kísérleti tankönyveket 2017-ben már 30-35 százalékkal kevesebb pedagógus rendelte a korábbiaknál.
A tankönyvek kálváriája még 2013-ban kezdődött, a kormány először drágaságukra hivatkozva a terjesztést vette saját kézbe: a Könyvtárellátó azonban csak óriáskáoszt hozott, és bődületes pénzeket emésztett fel. Ezév decemberében Balog Zolán miniszter úgy nyújtott be törvénytervezetet a nemzeti köznevelés tankönyvellátásáról, hogy szakmai konzultáció azt nem előzte meg – a törvényt két nap alatt fogadták el, az Oktatási Hivatal pedig 2013. december 23-án, azaz karácsony előtt egy nappal értesítette a kiadókat, hogy a tankönyvjegyzékbe kerülési kérelmeiket 2013. december 31-ig nyújthatják be. Két munkanapjuk volt rá. A kormány 2014 áprilisára zárta le a tankönyvpiac államosítását, ekkor vásárolták fel az Apáczai és a Nemzedékek Tudása Kiadókat.
Két év alatt lényegében sikerült megszüntetni a közel 30 évvel ezelőtt liberalizált tankönyvpiacot, innentől pedig szakmányban készültek a szakmai szemmel rendkívül gyenge minőségű kísérleti tankönyvek (amelyekről korábban többek közt itt írtunk), a választék pedig meglehetősen leszűkült.
A tankönyvpiac óriási (1,4 milliárdos) üzlet, amit az egyébként a tankönyvek olcsóságával és ingyenességével kampányoló kormány örömmel vont saját hatásköre alá – csakhogy a minőségbeli eltérés a korábbi rendszerhez képest akkora, hogy valójában még a belső felmérések szerint is utálják a pedagógusok ezeket a taneszközöket.
Vagyis bár elkészültek, de funkciójukat nem töltik be, hiszen a gyerekek számára nem nyújtanak segítséget a tanulásban. Így pedig (legyenek bár ingyenesek) semmi értelmük nincs – azon kívül, hogy egyesek jól meggazdagszanak belőlük.