Hogy ne maradj le, értesítünk a nap 1-2 legfontosabb cikkéről a Mércén. Jöhet?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Német bíróság: a kelet-európai sofőröknek is jár a német minimálbér!

Német bíróságon nyert pert egy cseh sofőr, miután bizonyította, hogy noha Németországban fuvarozik, mégsem kapja meg munkája után a német minimálbért. A német állam a cseh férfit foglalkoztató vállalatot arra kötelezte, hogy 3.27 millió forintot fizessen a söfőrnek. A bíróság döntése precedens értékű lehet a Németországban dolgozó keleti munkavállalók ügyében.

A 22 éves cseh sofőrt 2015-ben munkavégzés közben ellenőrizték német rendőrök, akik tájékoztatták arról, hogy az év elején életbe lépett 8 és fél eurós minimálbér a külföldi munkavállalókra is vonatkozik. Gabrhelt, aki cseh vállalatánál jóval kevesebbet keresett ennél, arról is tájékoztatták, hogy bérezése ügyében mely érdekképviselettől kérhet segítséget. A sofőr ezt követően naplózni kezdte munkavégzését, majd egy német szakszervezet segítségével pert indított munkaadói ellen.

A bíróság most kimondta, hogy a cseh sofőrnek visszamenőleg meg kell téríteni a német minimálbér összegét. Amit azonban nem közvetlen alkalmazójának, egy cseh fuvarcégnek kell megfizetnie, hanem a német állami postának, amely az olcsó cseh munkaerő miatt előnyösen fuvarozó cseh cégnek szervezte ki a munkát.

Az esetről hírt adó G7 portál szerint a döntés azért is jelentős, mert a nyugati közutakon a 2008-as válság óta megszaporodtak az olcsón fuvarozó kelet-európai, köztük magyar sofőrök. A német (és francia) minimálbér 2015-ös bevezetése nyomán pedig az a gyakorlat alakult ki, hogy német cégek kelet-európai alvállalkozóknak szervezik ki a munkát, vagy maguk alapítanak fiókvállalatokat Kelet-Európában. A bíróság döntése Gabrhel ügyében arra utal, hogy a német állam szerint ezek a gyakorlatok nem eredményezhetik a német és a keleti dolgozók közti bérszakadék fenntartását: a minimálbért a keleti munkásoknak is meg kell fizetni.

A minimálbér kikényszerítése persze a fuvarpiacot is átalakíthatja, mégpedig a keleti vállalatok kárára, hiszen így megszűnik a keleti fuvarcégek versenyelőnye német fuvarcégekkel szemben. Az iDNES cseh portál arról számol be, hogy a cseh és szlovák cégek aggódnak amiatt, hogy a német vállalatok és szakszervezetek által is szorgalmazott folyamat nyomán kiszorulnak a nyugati piacokról.

(Címoldali kép: iDNES)

(G7, idnes.cz)

Olvass tovább!