Már több hónapja hódít a neten Rostás Dorina, egy tizenhárom éves, általános iskolás kislány mulatós-videója, a „Buli-buli,” amely a címe ellenére a tanulás és a jó jegyek fontosságára is felhívja a figyelmet. Dorina videóját több millióan nézték meg október óta, a diák pedig azóta diszkókban is vállal fellépéseket.
Ebből az alapanyagból sikerült a TV2 ‘Mokka’ című reggeli műsorának január 2-án kigyúrni a fentebbi interjút, amelyben arról is szó esik, most, hogy Dorina „sztárrá” vált, bizony el kell hanyagolnia iskolai tanulmányait a siker érdekében.
Rostás Dorina szépen elmondja, honnan jött a klip ötlete, és hogyan készült el. További terveiről szerényen először csak annyit válaszol, „szeretnék még klipeket csinálni”. Ekkor közbelép a két műsorvezető, Pachmann Péter és Mádai Vivien. Ők a dolgok közepébe vágva egyenesen erőltetik Dorinát, hogy mondja ki, amit ők gondolnak a könnyen jött siker hatásairól:
„Gondolom szeretnél fellépésekre járni, hétvégenként nem otthon lenni, hanem mondjuk…nem tanulni…”
Ezen a taktikán, és a szerinte ebből áradó „tévés cinizmuson” akadt ki Szalóki Ági énekesnő, aki menten meg is írta, miért vállalhatatlan szerinte egy ilyen interjú:
Kedves Pachmann Péter!
Benned egy pillanatra még felvillant a gondolat, hogy azért Dorina mégiscsak egy gyerek, egy 13 éves kislány, aki egy „sláger” miatt kimarad az iskolából, és éjszakai fellépéseket vállal diszkókban, (ahol kik is hallgatják ezt a 13 éves kislányt ??!) benned felvillant, hogy mindez talán nincs egészen rendjén, de aztán a kollégáddal szépen belesimultatok ebbe a helyzetbe, mert a nézettség növelése érdekében ezt kéri a megrendelő, azaz a főnökötök.
Szalóki abból sem csinált titkot, szerinte tudatos és kigondolt taktikáról, stratégiáról van szó, amelybe a kereskedelmi tévében dolgozó újságírók mostanra belesimultak:
Nektek, tévéseknek egy ilyen habkönnyű, semmitmondó műsorszám csak 5 perc az életetekből, ami után megmossátok az arcotok meg a kezetek, aztán elmélyülhettek abban, amit igazán fontosnak tartotok, azonban már évtizedek óta százezrek agyát tompítjátok minden egyes ilyen műsorral. […] A legkiszolgáltatottabb réteg drogdílere minden kereskedelmi tv alkalmazott. A drog, amit árultok – és amiért a fizetéseteket kapjátok – Magyarországon emberek millióinak tudatosságát rombolta le és rombolja, amíg a megrendelő kéri. Csak azért írom le, mert lehet, hogy eddig nem tudtad ezt. Bár ezen csodálkoznék.
-írta Szalóki.
Az iskolaelhagyás jelenlegi trendje azt mutatja, hogy a kritika nem kifejezetten a levegőben lóg. Ahogy azt a Mérce is megírta, 2013 és 2016 között 11,9-ről 12,4 %-ra nőtt azon diákok száma, akik nem fejezik be közoktatási tanulmányaikat.
A reggeli és egyéb showműsorok díszletein túli, valós világban ennek fő oka a tankötelezettség felső határának Orbán-kormány általi, 16 éves korra való leszállítása, és az, hogy sok 15-16 évesnek is hamar el kell mennie dolgozni. A fentebb is idézett interjú viszont ugyanezt a jelenséget próbálja a sztárságért hozott szükséges áldozatként feltüntetni abban a műsorban, ami napi szinten félmillió nézőt ér el, ráadásul – elvileg – politikai, szociális kérdésekkel is szokott foglalkozni.