A klímaszkeptikus oligarcha Koch fivérek segítségével vásárolják fel a Time magazint

Többek között a Time felvásárlásával két hatalmas amerikai médiacsoport egyesülését segítik a Koch fivérek. A Republikánus párti jelöltek legnagyobb donorai, és egyben a klímaváltozás elleni fellépést akadályozó vállalati lobbi leghatalmasabb képviselőinek tevékenységei alapján nehéz elképzelni, hogy nem politikai motivációjú befolyásszerzés zajlik, noha az új tulajdonos azt mondja, nincs erről szó.

A Time Inc kiadócsoport portfóliójával az “Év Embere” címet 1927 óta adományozó Time magazinon kívül a szintén népszerű Sports Illustrated, People, Fortune és Entertainment Weekly magazinok kerülnek az egyik legnagyobb médiacsoporthoz, a Meredithez, ami eddig inkább életmód-magazinok kiadásával foglalkozott. A Koch fivérek 650 millió dolláros befektetéssel segítették elő az 1.6 milliárdos üzlet létrejöttét, amivel az új tulajdonos immár összesen 135 milliós olvasókörrel rendelkezik.

A Meredith közleménye szerint a Koch fivérek nem kapnak befolyást a lapok fölött, ugyanakkor nehéz elképzelnünk, hogy mi más oka lehetne az oligarcháknak arra, hogy bevásárolják magukat a csökkenő bevételeket hozó print lappiacba, mint az, hogy mélyítsék jelenleg is hatalmas politikai befolyásukat.

Charles és David Koch a 115 milliárd dollárt érő Koch vállalatcsoport tulajdonosai, ami amúgy a Forbes listája szerint a második legnagyobb magánvállalat-csoport az USA-ban. A fivérek emellett az államok legbefolyásosabb oligarchái közé tartoznak: rendszeresen támogatnak republikánus jelölteket a választásokon. Az általuk és hálózatuk által támogatott politikusok jellemzően a fosszilis energiahordozók súlyának növelésével, a közoktatás privatizálásával, az Obamacare – vagyis a korábbinál szélesebben hozzáférhető egészségügyi biztosítás – eltörlésével, az állami környezet- és fogyasztóvédelmi szabályozások és az adók csökkentésével kampányolnak.

Noha Trumppal nem ápoltak a kezdettől fogva szívélyes viszonyt, a Koch fivérek hatalmas befolyással bírnak a jelenlegi adminisztrációban is. A jó és jövedelmező viszonyt semmi nem jelzi jobban, mint hogy Mike Pence alelnök a Koch-hálózat által legtöbb dollárral támogatott politikus, amit a kormány összetétele is tükröz. Kochék embereként tartják számon például Betsy DeVos oktatásügyi minisztert, valamint Scott Pruittot is, aki a Környezetvédelmi Hatóság éléről relativizálja a klímaváltozást.

A fosszilis energiahordozókból nagy profitokat hajtó Koch fivérek minden bizonnyal abban érték el a legnagyobb eredményeket, hogy a szén, a gáz és az olaj kitermelésének és felhasználásának visszaszorítását lassították. Meghatározó szerepük volt abban, hogy az amerikai nyilvánosságban ma a klímatudósok túlnyomó többségének álláspontja – vagyis hogy a nagyrészt emberi tevékenységek által kiváltott klímaváltozás a földi életet alapvetően veszélyezteti -, és a klímaváltozással kapcsolatban szkeptikus vélemények nagyságrendileg azonos teret kapnak. A Greenpeace számításai szerint 2015-ig legalább 100 millió dollárral támogattak klímaszkeptikus véleményeket terjesztő civil szervezeteket.

A Greenpaece 2011-es videója arról, hogyan terjesztik a Koch-fivérek a klímaszkeptikus álláspontokat.

A Time magazinnal ráadásul, amint a lap tudomány rovatának szerkesztője a Nationben kifejtette, egy olyan lap került a klímaváltozást relativizáló lobbi befolyása alá, amelyik az elsők között vette komolyan a globális felmelegedés problémáját, és a 2000-es évek közepéig élvonalában voltak azoknak a lapoknak, amelyek lelkiiseretesen dolgoztak azon, hogy a klímaváltozás kihívásai eljussanak az olvasókhoz. Az internetes sajtó térhódításával a Time is válságba került, és nem tudta megtartani tudományos rovatának elkötelezett szerkesztői csapatát, a Meredith-féle felvásárlás Charles Alexander szerint ennek a hanyatlásnak a következő lépcsőfoka.

Olvass tovább!