Február 13-án hétfőn 14 órakor fogadta irodájában a panaszosokat Aáry-Tamás Lajos ombudsman, az oktatási jogok biztosa. A számára benyújtott dokumentumok áttanulmányozása, valamint a megjelent diákok, tanárok, szakértők és szülők meghallgatása után az érintetteket biztosította arról, hogy velük egyetért, és beadott kérelmüket maximálisan támogatja. Ígéretet tett arra is, hogy még aznap, a munkaidő lejárta előtt elküldi beadványát az üggyel kapcsolatban Palkovics László államtitkárnak és Balog Zoltán miniszternek, hogy az illetékes politikusok tegyék meg a szükséges lépéseket. A dolog rendkívül sürgős, hiszen február 15-én hivatalosan lezárul az érettségire való jelentkezés.
(Kép forrása: behir.hu)
Kik tettek panaszt és miért?
Január végén a Független Diákparlament a Tanítanék Mozgalom technikai segítségével hozta nyilvánosságra annak a tíz, szakképzésben tanuló diáknak a nyílt levelét, akik egyszerre fordultak a döntéshozókhoz és a nyilvánossághoz, a Civil Közoktatási Platform szakértői is a diákok mellé álltak, és segítettek a jogi háttér feltérképezésében. Levelükben felhívták a figyelmet arra, hogy a kötelező szakmai érettségi pontos leírása – tehát, például, hogy milyen tantárgyakat kérnek számon, milyen szinten, milyen feladattípusokkal, stb. – csak 2016 decemberében vált nyilvánossá, azaz a legnehezebb, legkomplexebb vizsgára való felkészülésre mindössze négy hónapjuk maradt. A fiatalok kiemelték azt is, hogy az állandó átszervezésekből fakadó káosz és a tanárhiány miatt az évek során nagyon sok szakmai óra egyszerűen elmaradt.
Ez a probléma közel 30000, szakgimnáziumban érettségiző fiatalt érint.
Külön problémát jelent, hogy a diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás és egyéb, tanulási nehézséggel vagy sajátos nevelési igénnyel küzdő tanulók számos esetben nem tudnak élni az őket megillető felmentésekkel, mert a korábban megfogalmazott szakvéleményekbe nem kerültek bele a szakmai tantárgyak.
Problémásnak tartják a diákok azt is, hogy 11. osztályos korukban derült csak ki, hogy az idegen nyelvi érettségi követelményszintjét megemelik, noha az idegen nyelv tanításának körülményei nem javultak. Ráadásul a német érettségi szerkezetét az angolhoz „igazítják”, de úgy, hogy még nem léteznek a felkészüléshez szükséges gyakorló-könyvek, minta-feladatsorok. Ez a probléma az összes érettségizőt sújtja.
A tanulók azonban nemcsak problémákat fogalmaztak meg, hanem megoldási javaslattal is éltek.
Kattints és kövesd a Kettős Mércét, hogy ne maradj le egyetlen hírről sem!
A diákok leveléhez több mint háromezer fő csatlakozott eddig, ebből 800-an érintettek közvetlenül, mert 2017-ben a szakképzésben érettségiznek.
Eddig kik reagáltak és hogyan?
A Független Diákparlament az összes érintetthez eljuttatta a diákok kérését. A Nemzetgazdasági Minisztériumból semmi válasz nem érkezett. (A szakképzés 2016-tól hivatalosan alájuk tartozik.) Az Emberi Erőforrások Minisztériumából Balog Zoltán nem válaszolt. Ugyaninnen Palkovics László, közoktatásért felelős államtitkár elutasító választ küldött, egy olyan jogszabályra hivatkozva, mely nem kapcsolódik közvetlenül a diákok felvetéseihez. Ezek után február 10-én diákok, szülők, pedagógusok és szakértők személyesen, a sajtó jelenlétében adták át számára a kinyomtatott levelet és aláírásokat, ám az államtitkár egyszerűen csak megismételte az elutasítást. (Balog Zoltánnak akarták átadni, de ő nem fogadta a diákokat, a tanárokat és a szülőket.)
Az EMMI-ből tehát egyedül Aáry-Tamás Lajos, oktatásügyi ombudsman hallgatta meg érdemben a diákok felvetését, és ő maximálisan el is ismerte a panasz jogosságát, a jogsértés tényét.
Mit kérnek a diákok?
A szakképzés átszervezésével, a túl későn megjelent kerettantervekkel és vizsgaszabályozásokkal olyan nagy kárt okoztak a döntéshozók a fiataloknak, mely kárt tökéletesen orvosolni nem lehet. A kárt azonban lehetne legalább enyhíteni, erre irányulnak a diákok kérései.
Azt kérik, legyen szabadon választható az ötödik érettségi tantárgy, ahogy eddig is. Amint azt már korábban leírtuk, az újonnan bevezetett, komplex szakmai vizsgatárgy rendkívül összetett és nehéz, a számon kérendő tartalmak későn jelentek meg – nagy könnyebbség lenne, ha helyette a vizsga sikerében bizonytalan tanulók választhatnának másik tantárgyat. Olyat, ami érdekli őket, amit szeretnek, amit az évek során biztosabban sajátíthattak el. Biológiát, földrajzot, informatikát, testnevelést – amint azt a gimnazisták is szabadon megtehetik. Mivel ez csak lehetőség lenne, nem kötelezettség, nem sérülnének azok jogai sem, akik a szakmaira készültek és készülnek.
Valamint azt is kérik, hogy halasszák későbbre a nyelvi érettségi átalakítását, hogy arra felmenő rendszerben, kiszámítható körülmények között készülhessenek majd fel a későbbi generációk.
Mit tehet az ombudsman?
Aáry-Tamás Lajos „mártír-generációnak” nevezte a szakképzésben tanuló érettségizőket, akik áldozatul esnek a szakképzés átgondolatlan átalakításának. Ez rímel Székely László, alapjogokért felelős ombudsman múlt heti nyilatkozatára, aki megállapította, hogy a szakgimnáziumi rendszer bevezetése és a továbbtanulás nyelvvizsgához való kötése sérti a diákok alapjogait.
Aáry-Tamás Lajos elmondása szerint annyit tehet, hogy megállapítja a jogsértést, és indítványozza az ügy mielőbbi megoldását államtitkári és minisztériumi szinten.
Aggodalmát fejezte ki, mert ő sem tud jobb megoldást annál, mint amit a diákok ajánlanak, ám ahhoz törvénymódosítás szükséges. Ahhoz pedig össze kell hívni a parlamentet. Először tehát az lenne a legfontosabb, hogy időt nyerjünk.
Volt már rá példa, hogy meghosszabbították az érettségire és a felvételire való jelentkezést, hogy a vizsgákkal kapcsolatos anomáliákat enyhítsék. Most erre egy nap áll még rendelkezésre. Február 15-én lejár a határidő.
Vajon számít még a jog?
Mit ér az ombudsman szava?
Hamarosan kiderül.
Sulyok Blanka
A szerző a Tanítanék Mozgalom képviselője
Ez a cikk a ti támogatásaitokból készült el, a Kettős Mércét a ti adományaitokból tartjuk fenn!A Kettős Mércét nem támogatják oligarchák. Mi úgy őrizzük meg függetlenségünket, hogy a csak az olvasók támogatásából írjuk cikkeinket.Célunk, hogy a társadalom számára fontos kérdésekről beszéljünk: az egyenlőtlenségekről, a szegénységről, az egészségügyről, az oktatásról, a nők jogairól, és hogy támogassuk azokat az alulról jövő kezdeményezéseket, amelyek egy igazságosabb Magyarországért küzdenek!A Kettős Mérce fennmaradásához és fejlődéséhez 1000 állandó támogatóra van szükségünk. Jelenleg 402 állandó támogatónk van.Legyél te az egyik a hiányzó támogatók közül, támogass minket havi 1000, 2000, 5000 vagy 10000 forinttal, vagy egyszeri átutalással, és járulj hozzá ezzel a független sajtó fennmaradásához Magyarországon!