Új juttatási rendszert vezet be a Wolt Csehországban, ami miatt a futárok bónuszai akár 20 százalékkal is csökkenhetnek.
A futárok nem hagyják annyiban a döntést, és a jelek szerint szerdán elindítják az ország első futársztrájkját.
Hétfőn a Wolt minden futárnak küldött egy űrlapot, amelyen az új rendszerrel kapcsolatos észrevételeiket kellett megadniuk, hogy „az összes észrevétel egy űrlapon és egy helyen legyen, így gyorsabban áttekinthetőkké és kezelhetőkké válnak”.
Ehhez képest a díjazás csökkentése mellett azt közölték, hogy a futároknak ellenőrizniük kell, hogy megkapták-e az ígért összeget, és ha nem kapták meg, akkor munka után chaten keresztül kell tárgyalniuk a Wolt dolgozóival. Maguk a dolgozók is figyelmeztetik a futárokat a chaten keresztül, hogy az egyes küldeményekre vonatkozó kérelemben feltüntetett összegek csak tájékoztató jellegűek, ezért azokat kétszer is ellenőrizni kell.
A cseh Alarm hírportált a Wolt egyik dolgozója arról tájékoztatta, hogy az ígérgetések mellett a cég „arrogánsan kommunikál” és „nem ismeri el a hibáit”.
A mai sztrájkot, illetve a Vencel téri tiltakozó akciót összehívó Aleš Kranda az elégedetlen futárok nevében nyílt levelet írt a Wolt vezetőségének, melyben így fogalmaz:
„Tekintettel arra, hogy ez már a sokadik ilyen módon végrehajtott rendszerváltoztatás, amely katasztrofális hatással van a partnereikre és családjaikra, számunkra teljesen elképzelhetetlen, hogy elnézzük a partnereik iránti közömbösségüket és a rohamosan romló élethelyzetüket. Sajnáljuk, hogy felelőtlen hozzáállásukkal ilyen radikális lépésre kényszerítettek bennünket. Tárgyalni akarunk Önökkel, és ezért ez a békés akció az Önök székháza előtt ér véget (…) Itt 14:00 órakor átadjuk Önöknek követeléseinket a kölcsönös tárgyalások megkezdéséhez.”
A Wolt ragaszkodik hozzá, hogy az ő adataik szerint az új fizetési rendszerben az átlagos gázsik nem változnak a régihez képest.
Éppen nemrég számoltunk be arról a sikeres sztrájkról, amelynek során a ciprusi Wolt-futárok tárgyalóasztalhoz kényszerítették a cég ottani vezetését hasonló okokból.
Egy akkor nyilatkozó futár szerint ott is az volt a helyzet, hogy a kezdetben kedvező munkafeltételek megváltoztak a cégnél, amint elegendő futárt toboroztak.
De Magyarországon se rózsás a helyzet, itthon tavaly nyáron a kata-adónem részleges eltörlése után a futárok kénytelenek voltak áttérni a több költséggel és könyveléssel járó átalányadózásra. A megnövekedett adminisztrációs terheket meg lehet kerülni azzal, hogy munkaerő-közvetítőn lesz valaki futár, de azzal megnő annak kockázata, hogy ugyanaz fog történni, ami Cipruson: egyre többet vonhatnak le a bérekből.
Ennek lehet alternatívája, ha a futárok saját „közvetítőbe”, azaz szövetkezetekbe tömörülnek, de ezt a Wolt anyagi ösztönzőkkel nehezíti.
A kata eltörlése után a Wolt futárok többsége átalányadózásra váltott, de a cég nem igazán hagyott nekik más választást és a megnövekedett könyvelés terheit is a „vállalkozóira” hárította.