December 12-én sztrájkba léptek a Wolt futárai Ciprus fővárosában, Nicosiában. A sztrájk még a héten átterjedt Ciprus más városaiba is. A „munkavállalkozók” fizetésemelést követeltek, valamint annak a jutaléknak csökkentését, amelyet a közvetítők levonnak a fizetésükből.
A sztrájkolóknak sikerült elérni, hogy tárgyalóasztalhoz ültessék a céget.
A sztrájk ideje alatt a futárok a Wolt székhelye előtt gyülekeztek. A Jacobin helyszíni riporterének kérdésére a Wolt egyik kényszervállalkozója, egy Nepálból származó diák elmondta, hogy egy éve dolgozik a Woltnál, azért, hogy a külföldi tanuláshoz szükséges hiteleit és a megélhetési költségeit fizesse, de haza is kell pénzt küldenie.
A külföldi diák nem sok munkalehetőség közül választhatott, mert a ciprusi kormány csak kilenc iparágban engedi dolgozni az Európai Unión kívülről érkező diákokat.
A futár szerint a kezdetben kedvező munkafeltételek megváltoztak a cégnél, amint elegendő futárt toboroztak.
„Tavaly óta dolgozom a Wolttal. Azóta sokat változott, mert tavaly jól fizettek. Úgy gondolom, hogy ez egy marketingstratégia volt, hogy sokunkat, diákokat és menedékkérőket bevonzanak.”
A Wolt-futárok többsége nem közvetlenül a vállalat alkalmazásában áll, 2800 dolgozójának mintegy 80 százalékát úgynevezett „flottamenedzserek” alkalmazzák, akik tavaly óta az egy-egy szállításért járó fizetség 41 százalékát levonják. Minden közvetítő ugyanannyit von le, a futárok szakszervezeti titkára szerint „egyszerűen azért, mert megtehetik”.
A futárok megélhetését az is nehezíti, hogy nincs kiszámítható órabérük és mint „vállalkozók”, nekik kell fizetni a szállításhoz szükséges eszközökért és a benzinért:
„Egy óra alatt kereshetünk nyolc eurót is, de néha kevesebbet, mondjuk két eurót, néha pedig semennyit. Ha itt várunk és nem kapunk megrendeléseket, akkor nem kapunk pénzt. Ha az ügyfél lemond egy rendelést, talán egy eurót kapunk.”
„Semmi sem ingyenes. Fizetnem kell a motorkerékpárért, fizetnem kell az üzemanyagot. Ez nevetséges.”
A futároknál előfordul olyan is, hogy egy hónapban megkeresnek 1000 eurót, de az összes költséggel együtt ebből csak 100 euró marad. Nemrég a ciprusi kormány 940 eurós minimálbért vezetett be a teljesállású dolgozókra, ez azonban nem vonatkozik a diákokra.
A sztrájkot menedékkérőknek segítő szervezetek egy és egy szocialista szakszervezeti konföderáció is támogatta, ételt és italt vittek a Wolt fővárosi központjánál táborozó futároknak.
A cég tizenkét fős csoportokban hagyta volna elmondani a futároknak a problémáikat, a szakszervezet titkára viszont ragaszkodott ahhoz, hogy a Wolt nem oszthatja fel a dolgozókat különböző csoportokra, a szakszervezettel kell tárgyalnia.
Kilenc nap után a sztrájk december 21-én leállt, miután a kormány munkaügyi minisztériuma közbelépett a probléma megoldása érdekében. A munkások megtagadták a jogi védelem nélküli tárgyalásokat, tudva, hogy különben a „bajkeverőket” biztosan elbocsátják. A tárgyalások január 12-én kezdődnek.
Magyarországon a kata-adónem részleges eltörlése után a futárok kénytelenek voltak áttérni a több költséggel és könyveléssel járó átalányadózásra. A megnövekedett adminisztrációs terheket meg lehet kerülni azzal, hogy munkaerő-közvetítőn lesz valaki futár, de azzal megnő annak kockázata, hogy ugyanaz fog történni, ami Cipruson: egyre többet vonhatnak le a bérekből.
Ennek lehet alternatívája, ha a futárok saját „közvetítőbe”, azaz szövetkezetekbe tömörülnek, de ezt a Wolt anyagi ösztönzőkkel nehezíti.
A kata eltörlése után a Wolt futárok többsége átalányadózásra váltott, de a cég nem igazán hagyott nekik más választást és a megnövekedett könyvelés terheit is a „vállalkozóira” hárította.