Hatalmas dugók és tüntető klímaaktivisták kísérik a vasutasok országos figyelmeztető sztrájkját Ausztriában. A legnagyobb osztrák ágazati szakszervezet, a Vida, november 28-ára hirdette meg 24 órás munkabeszüntető akcióját, mert nem tudott megállapodni a mintegy 50 ezer vasúti dolgozót érintő 400 eurós béremelésről.
Ennek eredményeképpen tegnap éjféltől 24 órán keresztül nem üzemel a vasúti közlekedés.
A vonattal járó tanárok és diákok, szabadnapot kaptak az iskolából, de sok más munkahelyen is szünnapot hirdettek.
A sztrájkoló vasutasok miatt a dugók is megnőttek az egész országban. Eközben a Last Generation nevű klímaaktivista csoport forgalmas útszakaszokon állja el az utakat Linzben, Grazban és Innsbruckban, hogy felhívják a figyelmet az autók károsanyag-kibocsátására.
‼️BLOCKADEN IN DREI BUNDESLÄNDERN‼️
🚨 Heute haben wir uns in Linz, Graz und Innsbruck auf die Straße gesetzt, um auf die drohende Klimakatastrophe aufmerksam zu machen.
📣 Wenn wir unsere Zukunft nicht verspielen wollen muss die Regierung endlich handeln! #Tempo100 pic.twitter.com/X633UcJT3h
— Letzte Generation Österreich (@letztegenAT) November 28, 2022
Ausztria Szociáldemokrata Pártja eközben szolidaritását fejezte ki a sztrájkoló vasutasokkal.
Volle Solidarität mit den heute streikenden Arbeitnehmer*innen. Wir stehen mit Überzeugung hinter den Forderungen der Gewerkschaften. ✊🚩 Die Teuerung ist voll bei den Menschen angekommen. pic.twitter.com/987iG3ObRw
— SPÖ Wien – Die Wienpartei (@SP_Wien) November 28, 2022
Az Osztrák Szövetségi Vasutaknál (ÖBB) már az utóbbi években sem volt minden rendben. A Kontrast a mostani sztrájk ürügyén egy 15 éve pályán lévő mozdonyvezetővel készített interjújából kiderül, a vasutasok fokozott munkaterhekkel, kiszervezésekkel és folyamatos stresszel néznek szembe nap mint nap.
A mozdonyvezető szerint nem ritka, hogy naponta 400 kilométert kell levezetniük műszakonként. A fokozódó utasforgalommal egyre szűkebb az időbeosztásuk, és növekszik a munkaterhük, a cég pedig a dolgozókon spórol.
Az ÖBB egyes munkaköröket alvállalkozóknak szervez ki, amely szintén problémát jelent a vasutasoknak, ugyanis ezek a cégek nem végeznek megfelelő munkát például takarítás terén.
A megkérdezett mozdonyvezető ugyanakkor kiemelte, a 15 év alatt szignifikánsan emelték a fizetését az állami vasutaknál, ahol a covid idején sem voltak leépítések, szemben számos magáncéggel. Az egyik vasúti magánvállalatnál például a csökkent járatszámok miatt előfordult olyan is, hogy 50 embernek kellett elhagynia munkáját, annak ellenére, hogy a cég jelentős állami támogatást, 7,1 millió eurót kapott a járvány alatt felmerült költségek enyhítésére.
Az ÖBB dolgozóinak jelentős munkaerőhiánnyal is szembe kell néznie, ugyanis a nyugdíjba vonuló kollégák helyére nem érkezik elég utánpótlás. A magáncégek pedig bónuszokkal próbálják elcsábítani a frissen betanult dolgozókat a szövetségi vasutaktól. A Vida szakszervezet szerint a következő években 20 000 álláshelyet kell majd betölteni az ÖBB-nél.
A magasabb fizetésekkel lehetne leginkább megoldani a munkaerőhiányt, ez azonban nem csupán a 4,700 mozdonyvezetőt érinti, hanem az ÖBB mind az 50 ezer dolgozóját. A Vida ezért 400 eurós fizetés emelést kezdeményezett minden dolgozó számára, amit a munkáltató elutasított.
A szakszervezet erre válaszul pedig megszervezte az elmúlt 10 év legnagyobb vasutas sztrájkját az országban.
A mostani adatok szerint Ausztriában jelentleg 11%-os az infláció, ami az elmúlt majdnem 50 évben még soha nem volt ilyen magas. A vasutas szakszervezet éppen ezért komoly fizetésemelét sürget, hiszen több tízezer dolgozó megélhetése forog kockán.