November 25-én az angol-francia határkrízis eddigi legsúlyosabb tragédiája rázta meg Franciaországot és Nagy-Britanniát. 27 ember fulladt vízbe a La Manche csatornánál, mert életveszélyes gumicsónakon próbáltak Franciaországból Nagy-Britanniába jutni. Az eset diplomácia vitát indított el az ügyben érintett két ország között.
November 28-án, Calaisben a menekülthelyzetről tanácskozott a francia, belga, holland, valamint német belügyminiszter. A találkozóra utólag visszavonták a belügyminiszter, Priti Patel meghívását, mert Boris Johnson miniszterelnök nyílt levélben támadta a francia álláspontot. Boris Johnson nyílt levele kiterjedtebb a menekültek rendészettel való visszaszorítását követelte Franciaországtól, sőt, brit rendőröket is küldene a francia tengerpartra, amit a francia fél élesen elutasít.
Gérald Darmanin, francia belügyminiszter szerint a rendészeti megoldások helyett Nagy-Britanniának törvényes bevándorlást kéne biztosítani és meg kéne változtatnia munkaerőpiaci politikáját. Jelenleg személyi igazolvány nélkül is lehet munkát vállalni az Egyesült Királyságban és a feketemunka lehetősége az egyik fő mozgatórugója a migrációnak.
„Az angol gazdaságpolitika egyik motorja – nem az egyetlen, természetesen – a munkások illegális foglalkoztatása” – jelentette ki a francia belügyminiszter. Az európai ügyekért felelős miniszter, Clément Beaune „kvázi rabszolga-rendszernek” is nevezte a menekültek illegális foglalkoztatását és elmondta, hogy amíg a szigetországban a munkaerőpiaci szabályozás nem lesz „humánusabb”, addig továbbra is Nagy-Britannia felé fogják venni az irányt a menedékkérők.
Gérald Darmanin azt is kifogásolta, hogy Boris Johnson nyílt levelét a francia elnök előbb nem privátban kapta meg. Boris Johnsont bár „megdöbbentette” a tragédia, a történtek után is határozottan visszautasította a menedékkérők befogadását. Pedig szakértők szerint a rendészeti megoldások nem riasztják el a menekülőket, csupán az embercsempészet árát növelik, és veszélyesebb útvonalakra terelik az embereket. Calais esetében például a szigorú kamion-ellenőrzések miatt választják egyre többen az annál sokkal veszélyesebb vízi útvonalat.