A holtankoljak.hu szerdai közleményében olvashattuk, hogy a 95-ös benzin átlagára 5 forinttal növekedni fog, így eléri az 501 forintot, a gázolaj viszont nem fog nőni, de így is marad a szintén rekordmagasságnak számító 512 forinton. Szeptember végén a 95-ös benzin ára 459 forint, a gázolajé pedig 470 forint volt.
Amellett, hogy a benzinár átlépte az 500 forintos lélektani határt, a gázolaj magas ára nem várt következményekkel járt. Az AdBlue nevű folyadék a legtöbb modern dízelmotoros jármű működéséhez elengedhetetlen, azonban az elmúlt hetekben a folyadék eltűnt az ország benzinkútjairól. A hiányt többek között az is okozta, hogy a magas gázolaj árakra reagálva Európa legnagyobb AdBlue gyára, a vágsellyei Duslo vegyi üzem jelentős mértékben csökkentette az adalékanyag gyártását, írja az Újszó. Ezekre a hírekre pedig számos pánikba esett dízeles rohamozta meg a benzinkutakat.
Somogy megyében például a legtöbb benzinkútról már napok óta elfogyott az AdBlue, olvashatjuk a Sonline-on. Somogyban az adalékanyag hiánya leginkább a kisvállalkozókat és mezőgazdaságban dolgozókat érintette. Szalay Szabolcs a Tank-Szer kft. ügyvezetője szerint az okozta a hiányt, hogy a híreket hallva olyanok is tankoltak AdBlue-t, akiknek csak hónapok múlva lett volna esedékes.
Azonban úgy tűnik az adalékanyag hiánya még nem okozott lényeges problémákat sem a helyi, sem pedig a helyközi tömegközlekedésben.
Az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke, Naszályi Gábor megkeresésünkre elmondta, nagyrészt azért nem érintette az AdBlue hiánya sem a budapesti, sem pedig az országos tömegközlekedést, mert a legtöbb szolgálatban lévő jármű túl öreg, így nincs szükség az adalékanyagra a működésükhöz:
„Minél régebbi egy busz, annál kevésbé érinti ez a probléma. Az euro 6-os buszoktól kezdődően szükséges az AdBlue a működéshez. Az új beszerzésű járművek igénylik az adalékanyagot, illetve a használt autóbuszok között is jelentős számban vannak ilyen buszok, mint például a BKV-nál. Azonban a BKV flottájában nagyrészt olyan járművek vannak, amelyek működéséhez nem kell az AdBlue.”
Naszályi Gábor azt is elmondta, hogy elképzelhetetlennek tartja, hogy hosszú távon ne lenne elérhető ez az adalék, ugyanis az AdBlue funkciója az, hogy csökkentse a dízelhajtású járművek környezetkárosító hatását. Azonban azt is elég ironikusnak tartja, hogy a BKV esetében nincs elég forrás a flotta korszerűsítésére, így az adalékanyag hiánya sem okoz gondot.
Arról is megkérdeztük az EKSZ elnökét, hogy mi történne a tömegközlekedésben dolgozókkal, ha ténylegesen történne egy AdBlue okozta leállás?
„A pandémia esetén is hasonló problémával álltunk szemben, amikor a munkaadó nem tudott munkát biztosítani az alkalmazottainak. Ezt a helyzetet a munkatörvénykönyvben megírtaknak megfelelően kezeltük, azaz alapbért azt biztosítani kell, ahol pótlék van, ott a pótlékot is. A fővárossal kötött megállapodásunk értelmében a dolgozók az átlagfizetésüket kapták meg a koronavírus idején”
– világosította fel szerkesztőségünket Naszályi Gábor.
A Közúti Közlekedési Szakszervezet és Teherfuvarozók Európai Szakszervezete is azt nyilatkozta szerkesztőségünknek, hogy nem okozott gondot az AdBlue-hiány.
A TESZ alelnöke Verestóy Attila azt is elmondta a Mércének, hogy szerinte a média keltette pánik, és az ebből fakadó felvásárlás okozta az AdBlue hiányát a benzinkutakon.
A pánikszerű felvásárlás korlátozásának érdekében a Mol korlátozza a fejenkénti AdBlue adalékanyag vásárlását, fejenként öt vagy tíz literre, írja a Telex. A gázolaj árának növekedése – mely az AdBlue előállításához is szükséges – az adalékanyag árát is növelte, literenként 333 forintra az eddigi 279 forintról.