Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Már nemcsak a kistelepüléseken, hanem a fővárosi elitiskolában is kritikus a tanárhiány

Ez a cikk több mint 3 éves.

Nemcsak a kistelepüléseken, hanem már Budapesten is jelentős a pedagógushiány: bár eddig leginkább a hátrányos helyzetű térségekben volt súlyosan alacsony a tanárok létszáma,  már a fővárosi „elitkerületekben” is – erről Szabó Zsuzsa, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ)  elnöke beszélt az ATV Reggeli Start című műsorában csütörtök reggel, valamint a kedden a Spirit FM rádióban. A szakszervezeti vezető példaként a XI., XII. és  II. kerületeket hozta, elmondása szerint az egyik érintett iskolában a 24 meghirdetett tanítói állásra mindössze kilencen jelentkeztek az elmúlt tanévben, és Szabó Zsuzsa szerint általánosan jellemző a jelenség más intézményeknél is. 

A tanárhiánnyal kapcsolatban az ATV műsorvezetője, Kárász Róbert felemlegette a Mérce által is megírt esetet, amikor nemrégiben Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ vezetője  azt nyilatkozta, hogy „[…]egyszerűen nem kell minden iskolába külön kémiatanár. Különösen az alacsony diáklétszámú intézmények esetében igaz ez, ahol évfolyamonként egy-egy osztály van csak, és így négy-öt iskola tudja párhuzamosan megadni egyetlen kémiatanárnak a teljes álláshoz szükséges óraszámot.”

Szabó Zsuzsa a Hajnal által hozott példa nagyon is „élő”: valóban jellemző, hogy egy természettudományos tárgyat tanító tanár nem tudja a kötelező óramszámot letudni egy intézményben,  és ezt azzal kompenzálja, hogy elmegy másik intézménybe is tanítani.

Azonban – mint a szakszervezeti vezető hosszan részletezte – ennek a fajta munkavállalásnak számos árnyoldala van:

Szabó szerint ugyanis ez ilyen tanár „sehol nem lesz >>otthon<<„, nem lesz „teljes értékű” sehol. „Sehol nem lehet beosztani ügyeletbe, nem lehet osztályfőnök, sehol nem lehet munkaközösség-vezető, mert mindig úton lesz. Ha például az óra végén felmerül valamilyen, a diákok számára megválaszolandó kérdés, azzal nem tud foglalkozni, mert sietnie kell másik iskolába” – ecsetelte Szabó Zsuzsa. Azt is hozzátette, ilyenkor a munkavégzés munkajogi részletei sem kellőenszabályozottak, nem tiszta például, hogy ki fizeti a tanár parkolását vagy a biztosítását, ha adott esetben karambolozik a munkahelyek közti ingázás során (ami nem ritkán települések közti ingázást is jelent egyben).  A PSZ elnöke azt is felhozta érvként, hogy akik viszont állandó munkatársai az adott iskolának, nekik több olyan feladatot kell elvállaniuk amelyeket az ingázó tanárok természetszerűleg nem tudnak elvállalni.

Az is szóba került az interjú során, hogy bár „kilóra” sok esetben sikerülhet helyettesíteni a hiányzó alsó tagozatos tanítókat – hiszen bemegy egy felnütt, aki vigyáz a gyerekekre -, de kellő minőségű oktatást nem tud bármilyen helyettes biztosítani. Szabó Zsuzsa külön kiemelte, hogy az alsó tagozatosoknál nagyon fontos, hogy komoly pszichológiai-módszertan szükséges ahhoz, hogy a gyerekközösség megkapja a stabil alapokat az  írás-olvasásról, a tanuláshoz és a munka világához való viszonyról.  „Hiába megy be hozzájuk egy felsős tanár, a tanítói tevékenységet nem tudja helyettesíteni sem a szülő, sem egy felsős tanár munkája” – mondta.  

Külön kiemelte, hogy az alsó tagozatosoknál nagyon fontos, hogy komoly pszichológiai-módszertani alapok szükségesek ahhoz, hogy a gyerekközösség megkapja a  stabil alapokat a az  írás-olvasásról, a tanuláshoz a munka világához való viszonyról.  Hiába megy be hozzájuk egy felsős tanár, a tanítói tevékenységet nem tudja helyettesíteni sem a szülő, sem egy felsős tanár munkája. 

A szakszervezet szerint a tanárképzeskre jelentkező diákok felvi.hu-n fellelhető adataiból, a pályán ténylegesen elhelyezkedő, majd ott a második év után a kötelező minősítésen részt vevő tanárok számából, valamint az ezzel egyidejűleg nyugdíjba vonulók számából ki lehet számolni, hogy súlyos és folyamatos tanárvesztéssel küzd a közoktatás, amihez  nagyban hozzájárul az is, hogy a versenyszféra 4-5-szörös fizetések ígéretével szipkázza el a pályakezdőket. 

„Akit 2017-ben felvettek a tanárképzésbe (tehát idén tehát jövőre végeznek), 4800-zal kevesebben vannak, mint akik 65 éves korukban 2022-ben nyugdíjba mennek majd. Nagyon súlyos a baj, azonnali beavatkozásra lenne szükség a kormány részéről, hiába kongatják a vészharangot a szakszervezetek évek óta” – mondta Szabó Zsuzsa. 

Totyik Tamás, a PSZ alelnöke nemrég azt nyilatkozta, számításaik  szerint az idei tanév is úgy fog elkezdődni, hogy csaknem 12 ezer tanár hiányzik a közoktatásból. Totyik Tamás, a szakszervezet alelnöke szerint a következő öt évben 22 ezer pedagógus fog eltűnni az oktatási rendszerből.

(Atv, Spirit FM, Mérce)

Címlapkép: MTI/Sóki Tamás