Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Comission – FTC), 46 állam versenyfelügyeleti szervével karöltve, pert indított a Facebook ellen, azzal vádolva a Tech óriást, hogy az a versenytársait felvásárolva ellehetetleníti a valós vetélytársak megjelenését a közösségi média piacon. A perben a cég két legnagyobb, korábbi kihívójának, az Instagramnak és a Whatsappnak a cégről való leválasztását követelik.
A konkrét vád a monopólium illegális módszerekkel való fenntartása a közzöségi média piacon, felvásárlásokkal és vetélytársakat segítő, harmadik fejlesztők szigorú korlátozásával.
„A Facebook közel egy évtizedig arra használta a dominanciáját és monopóliumát, hogy kiszagolja és összezúzza a vetélytársait, mindezt a hétköznapi felhasználók kárára.”
– Mondta New York állam legfőbb ügyésze, Letita James.
Az FTC vádja elég egyértelmű: a kormányzat szerint a digitális reklámokkal működő közösségi médiumok egy jól behatárolható piac részei, a Facebook az Instagram 2012-es és a Whatsapp 2014-es felvásárlásával megszüntette a vetélytársait ezen a piacon.
A Facebook szerint a korábbi felvásárlások utólagos megtiltása, illegálissá minősítése revizionista lépés, mivel a felvásárlást korábban engedélyezte a versenyhatóság.
A per minden bizonnyal évekig is elhúzódhat majd – ezt Mark Zuckerberg is közölte a dolgozóival egy vállalati memóban – azonban a jelenlegi, Trump által az FTC élére állított elnök leváltása után, Biden elnöksége alatt is folytatódni fog.
A szakemberek véleménye szerint, ha a kormány pere nem is jár majd sikerrel, és a Facebook továbbra is (az Instagram és a Whatsapp birtoklásával) a legnagyobb szektor béli vállalat marad, az eljárásnak akkor is lesz precedens értéke, és meggátolhatja, legalább egy időre az óriást a további felvásárlásokban. Így a Tik-Tok és a hozzá hasonló jövőbeni vetélytársak felemelkedésével talán valamennyire kiegyensúlyozódhat a piac.
Ahogy arról korábban írtunk, az amerikai képviselőház trösztellenes bizottsága október elején adott ki egy gigantikus jelentést a négy techóriás – a Google, az Amazon, az Apple és a Facebook – működéséről, ebben megállapítják, hogy a Facebook gyakorlatilag monopolhelyzetet élvez a közösségi médiapiacon, és ezt a pozícióját semmilyen versenytárs nem nagyon tudja kikezdeni a piacra való belépés magas küszöbei – a Facebook óriási adatgyűjtési előnye, az ún. hálózati hatás, valamint a más szolgáltatásra való váltás magas társadalmi költségei – miatt.
Nem véletlen, hogy az utóbbi időben mind az USA-ban, mind Európában egyre többen emelnek szót a cég megzabolázása érdekében. Miközben Európában leginkább az állampolgárok személyes adatainak védelme érdekében szállnak síkra a hatóságok, az USA-ban egyre gyakrabban hangzik el a javaslat, hogy ezeket a nagy monopolcégeket fel kéne darabolni, ahogyan az a múltban már máskor is megtörtént hasonló esetekben.
Mások amellett szállnak síkra, hogy a Facebookot domináns pozíciója miatt közműként kellene számon tartani, és ahogyan a lakossági gáz, ivóvíz, elektromos áram és telekommunikáció területén működő szolgáltatók esetében, úgy itt is szigorú működési szabályokat kellene lefektetnie a törvényhozónak.