Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A Budavári Önkormányzat megtiltja közterületein az elektromos rollerek bérlését és parkoltatását

Szerdán tett közzé Facebook-bejegyzést a főváros I. kerületének önkormányzata, amelyben bejelenti, az ősz folyamán életbe lépő, a közterületek használatát szabályozó rendelet értelmében tilos lesz a kerületben elektromos rollereket bérelni és parkoltatni.

Varga Dániel képviselő bejegyzése:

⛔🛴 Elég volt a szanaszét hagyott rollerekből!

A kerületi állapotokat látva és…

Posted by Budavári Önkormányzat on Wednesday, September 16, 2020

A kezdeményezést jegyző Varga Dániel önkormányzati képviselő, úgy fogalmazott rengeteg lakossági megkeresés érkezett hozzá az e-rollerek ügyében, az elmúlt hét folyamán pedig a piacvezető rollerkölcsönző újabb több tucat eszközt helyezett el a kerület egyes pontjain, ami még sürgősebbé tette a kérdést.

Tekintettel arra, hogy a sokszor eldőlt, vagy bokorba hajigált rollerek rossz fényben tüntetik fel kerületünket, továbbá a járdán szanaszét hagyott eszközök rendkívül balesetveszélyesek és bosszantók úgy döntöttünk, hogy az új Közterületek használatáról szóló rendelet megalkotása során végleg megoldjuk a kérdést” – fogalmazott Varga.

Az elektromos rollerek Budapest több kerületében, főként a belvárosi részeken, okoz rengeteg kellemetlenséget, és szúrja emiatt az önkormányzatok és lakók szemét. Az év elején Erzsébetváros Önkormányzata úgy döntött, a szanaszét hagyott bérrollereket talált tárgyként kezeli és begyűjti az utcáról, Terézvárosban pedig bírságolják is az engedély nélkül parkoltatott rollereket.

Ez utóbbi intézkedés májusi bejelentésekor a VI. kerület polgármestere, Soproni Tamás kijelentette,

„a közterület használata ugyanis a Lime-nek ugyanúgy engedélyhez kötött és pénzbe kerül, mint bárki másnak. Mivel engedélyt nem kértek, és nem is fizetnek, a hivatal bírságot vet ki minden egyes roller után.”

Tavaly nyáron az V. kerület fideszes vezetése is betiltotta közterületein az e-rollerek bérlését és parkoltatását. A Lime mindkét helyről kivonult.

Ahogy a hasonló új generációs, megosztásalapúnak mondott technológiai platformok esetében, úgy az e-rollerekkel is elsősorban az a probléma, hogy egész üzleti modelljük bizonyos ágazati szabályok kikerüléséből származó anyagi előnyökön alapszik. Az e-rollerek esetében például a mindenkire érvényes közterület-használati szabályozások alól bújnak ki, de a jelenségről átfogó cikket közlő G7 gazdasági portál azt sem tudta kideríteni a piacvezető cégtől, vajon ad-e számlát a bérlőknek, illetve fizet-e áfát. Az mindenesetre beszédes, hogy a nyár elején a NAV végrehajtást indított a Lime ellen, amiért az nem felel meg számlaadási kötelezettségének.

Ezen szabályozások kikerülése kedvezőbb pozícióba teszi az ilyen modellben utazó cégeket, ám a másik oldalon a negatív hatásokat a társadalomra hárítja, például a balesetveszélyes, a városlakók közlekedését akadályozó közterület-használattal.

Ezek a cégek ráadásul itthon még alkalmazottakkal is alig rendelkeznek, képviselőik pedig általában elzárkóznak a hatóságokkal való tárgyalásoktól.

A tiltás helyett egyébként sok önkormányzat az okosabb szabályozás kereteinek megalkotása miatt szeretne tárgyalni a céggel. A lehetséges szabályozási irányokról Vitézy Dávid, a BKK korábbi vezérigazgatója, kormányközeli várospolitikus beszélt többször. Egy interjúban úgy fogalmazott, elő kell írni, hogy a rollereket csak kijelölt helyeken lehessen tárolni, illetve ösztönözni kell, hogy azok megjelenjenek a turisták által nem látogatott környékeken is, tehát hogy beépülhessenek a tömegközlekedés környezetkímélő rendszerébe.

Jelen pillanatban ugyanis ezek a rollerek csupán a városba érkező turistákat szolgálják ki, amit az is bizonyít, hogy a tavaszi lezárások idején a Lime például ideiglenesen fel is függesztette itteni tevékenységét.