Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Az alapítókat kizárva vette át Fidesz-közeli érdekkör a Dikh TV-t

„Saját hiszékenysége áldozatának” nevezte magát Balogh Elek, a romáknak szóló Dikh TV alapítója, miután közölte, semmi sem maradt 40%-os részedeséséből a tévében.  Azt ugyanis férjén, a Ripost volt tulajdonosán keresztül Habony Árpád üzelti köréhez tartozó Schatzné Kovács Marianna mostanra teljesen felvásárolta. Schatzné még februárban, a HVG értesülései szerint kisebb tulajdonrészt vásárolt meg Balogh Vanesszától (Balogh Elek alapító lányától) és Radu Morartól, a Sláger TV romániai illetőségű tulajától, aki később szállt be a Dikh TV-be.

Mostanra azonban a többségi tulajdon mégis Schatzné kezébe került át csakúgy, mint a cégjegyzési jog, miközben Baloghék kikerültek a döntéshozatali folyamatból.

Az alapító most a RomNetnek adott interjúban hangsúlyozta, az utóbbi hónapokban egyáltalán nem vett már részt a döntési folyamatokban, azokat az új tulajdonos vette át. Azt is hozzátette, a részletek közlése nélkül, hogy április közepére „olyan helyzet elé állították, hogy kénytelen legyen megválni részvényeiktől.”

A RomNet cikke mindehhez azt is hozzátette, noha a televízió fő programkínálata továbbra is a roma zene és a szórakoztató műsorok maradnak, az bizonyos, hogy Schatzné Fidesz-közeli befektetőként nem véletlenül érdeklődött a csatorna után. Mint írják:

„a választási kampányok közeledtével a kormányzat minden bizonnyal szeretné majd megszólítani a romákat is, és látva a médiabirodalom és a reklámpiac abszolút kormányfölényét, sejthető, hogy a befektetői kör is jelentős hasznot remél a kormányzati hirdetésektől.”

Balogh Elek azt is elmondta, annak idején pontosan azért engedte, hogy Radu Morar bevásárolja magát a Dikh TV-be, mert a profilt kicsit a komolyabb, közéleti témák felé szerette volna eltolni. Noha korábban „politikamentes” televízióként szeretett beszélni a vállalkozásáról, most azt mondta:

„heti roma híradó, riportok, dokumentumfilmek, beszélgetős műsorok fontos kérdésekről, politikai műsorok, és mindaz, ami a romák tömegeit érdekelné, nem pedig kizárólag a tánci-tánci műsorok” szerepeltek tervei között.

Schatzné ugyan korábban azt nyilatkozta, ő maga romológus végzettségű, ezért tulajdonszerzésével inkább a roma kulturális programok, a sokszínűség felé fordítaná el a tévé irányvonalát, Balogh Elek azonban a kilépés előtti „megalázó helyzetekkel” és az ő semmibe vételével magyarázta, miért távozott végleg az által alapított médiától.

Balogh ráadásul nem csupán a televíziót vesztette el ezzel, hanem több százezer követővel rendelkező Facebook- és Youtube-csatornáját is, valamint a Dikh TV által befuttatott, népszerű fellépőkkel való koncertszervezési jogait is.

Az apró, kispesti stúdióból, 2015-ben induló, független Dikh TV a szórakoztatás mellett már többször belekóstolt a politikai tevékenységbe, roma mozgalmi életbe is. A 2018-as országgyűlési választási kampányban az ő nevükhöz fűződik például az ismertebb roma személyiségeket felvonultató, társadalmi célú reklámok is, amelyek arra biztatták a cigány társadalmat, hogy „ne adják el a szavazatukat”.

A Dikh TV Balogh kiszállása után most 50%-ban Schatzné, 50%-ban pedig Radu Morar tulajdonában működik tovább.

Címlapkép: Dikh TV, Facebook